بیماریهای خود ایمنی و تاثیر آن بر کم شنوایی

بیماریهای خود ایمنی و تاثیر آن بر کم شنوایی
۲۲ مرداد ۱۴۰۲


کاهش شنوایی می تواند به علت قرار گرفتن در معرض اصوات شدید باشد و یا افزایش سن، به غیر از این کم شنوایی ممکن است به علت مبتلا شدن به بیماری های زمینه ای ایجاد شود یکی از این بیماری ها می تواند آرتریت و یا لوپوس باشد که جزء بیماری های خودایمنی طبقه بندی می شود. تحقیقات نشان می دهد کاهش شنوایی و وزوز و سایر مشکلات شنوایی در افراد مبتلا به اختلال خودایمنی شایع تر است پیشنهاد می شود افرادی که دچار بیماری های خودایمنی هستند آزمایش شنوایی سنجی انجام دهند، بسیاری از مراجعه کننده ها که دچار بیماری های خود ایمنی بودند و به کلینیک شنوایی سنجی مراجعه کرده اند دچار کم شنوایی نیز شده بودند.

بیماریهای خود ایمنی

بیماری خود ایمنی چیست؟

سیستم ایمنی بدن ما برای مبارزه با میکرو ارگانیسم ها که ممکن است مارا بیمار کنند طراحی شده است هنگامی که سیستم ایمنی بدن به درستی کار می کنند عفونت ها را شناسایی می کند و با آن مبارزه و غلبه می کند. گاهی اوقات سیستم ایمنی به اشتباه بافت های بدن را خطرناک تشخیص می دهد و باعث التهاب در بدن می شوند این اختلال می تواند به صورت خودبه خود و بدون دلیل مشخص و یا در واکنش به عفونت رخ می دهد. براساس مطالعات شیوع بیماری های خودایمنی درحال افزایش است یکی از این نوع بیماری ها دیابت نوع 2 است. از بیماری های خودایمنی می توان به پسوزیاریس، سندرم شوگرن، لوپوس و... نام برد.  


بیماری های خودایمنی چگونه بر کم شنوایی مرتبط هستند؟

همه اختلالات خودایمنی بر شنوایی تاثیر نمی گذارد. اما بسیاری از آنها ممکن است تأثیرگذار باشند اغلب آسیب شنوایی مربوط به التهاب ساختار سلول های مویی شنوایی و یا در اختلال جریان گردش خون به گوش می باشد. شدت کم شنوایی می تواند ملایم تا شدید باشد و بسته به نوع بیماری یک یا 2 گوش ممکن است درگیر شود.
کم شنوایی می تواند به صورت تدریجی و یا ناگهانی ایجاد شود و ممکن است فرکانس های مختلف در گوش تحت تأثیر قرار گیرد. باتوجه به پیچیدگی سیستم شنوایی و ایمنی همیشه نمی توان فهمید که یک اختلال خودایمنی نقشی در کاهش شنوایی دارد و اختلال خود ایمنی می تواند شعله ور شود و یا بهبود یابد اما عوارض کم شنوایی آن می تواند واقعی باشد. در بسیاری از موارد اگرچه کاهش شنوایی دائمی است اما علت کم شنوایی می تواند گذرا باشد. در درمان پزشکان از کورتیکواستورئیدها استفاده می کنند که التهابات عروقی و حمله ایمنی به گوش داخلی را محدود می کند. اکثر درمان ها گردش خون به گوش داخلی را افزایش می دهد و با سیستم ایمنی را سرکوب می کند. هنگامی که کم شنوایی دائمی باشد سمعک پیشنهاد می شود.

بیماری خود ایمنی و کم شنوایی
اختلال بیماری های خودایمنی گوش داخلی

بیماری که به صورت مستقیم شنوایی را تحت تأثیر قرار می دهد اختلال خودایمنی گوش داخلی نام دارد (AIED) در این اختلال نادر سلول های ایمنی بدن به گوش داخلی حمله می کنند و منجر به کم شنوایی پیشرونده می شوند که ممکن است ناگهانی باشد و یا به تدریج و با تأخیر چند روزه یا چند ماهه آغاز شود. در افرادی که دچار (AIED) شده اند در 30 درصد از آنها بیماری سیستمی دیگر نیز مشاهده شده است مثل بیماری لوپوس.


بیماری لوپوس

یک بیماری خودایمنی مزمن است که می تواند مفاصل، پوست، کلیه ها و سلول های خونی متمرد و ریه ها و گوش را تحت تأثیر قرار دهد گاهی اوقات لوپوس ممکن است باعث کم شنوایی شود. حدود 25درصد از افراد دارای لوپوس مشکل شنوایی نیز داشته اند. در بیماری لوپوس کم شنوایی از یک گوش شروع می شود و ابتدا فرکانس های بالا را درگیر می کند و بعد از این که گوش مقابل را تحت تأثیر قرار داد. فراکانس های پایین هم دچار اختلال می شود. افراد مبتلا به لوپوس، کم شنوایی، وزوز، پری گوش و اختلال پردازش شنوایی را گزارش کرده اند.


بیماری فیبرومیالژیا

اگرچه از لحاظ تاریخی فیبرومالیژیا به عنوان یک بیماری خودایمنی درنظر گرفته نمی شود. شواهد اخیر نشان می دهد که این بیماری بادرد گسترده و ضعف عضلانی مشخص می شود و توسط آنتی بادی هایی که از بخش سیستم ایمنی ترشح می شود ایجاد می شود.
علائم جدید نشان می دهد که در این بیماری خطر ابتلا به کم شنوایی دو برابر فرد عادی می باشد که اختلال شنوایی مرکزی، سرگیجه و وزوز گوش  را نیز به همراه دارد.


بیماری لایم

یکی از عفونت هایی است که باعث کم شنوایی و وزوز گوش می شود. این بیماری از طریق انتقال یک باکتری که توسط کنه ها ایجاد می شود و به انسان منتقل می شود. این باکتری عملکرد سلول های ایمنی را تغییر می دهد. در سال 2021 یک بیمارستان در لهستان گزارش داد که از 86 نفر مراجعه کننده که به دلیل کم شنوایی ناگهان در بیمارستان بستری شده اند 9 نفر از آنها بیماری لایم داشته اند. که پس از دریافت آنتی بیوتیک. بخش مهمی از شنوایی خود را بازیابی کرده اند. افراد مبتلا به لایم. وزوز گوش، سرگیجه و عدم تعادل را گزارش کرده است.


مشکلات تیروئید و کم شنوایی

سطوح پایین تیروئید و کم شنوایی باهم ارتباط دارند تغییر است در سطح تیروئید مانند هایستموتر و گریوز می تواند بر شنوایی تأثیر گذار باشد و باعث کم شنوایی حسی – عصبی یا انتقالی شود.


اگر بیماری خودایمنی در شما با آزمایشات مختلف، تشخیص داده شد و به قطعیت رسید به خاطر داشته باشد که شنوایی شما ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرد.
اگر احساس می کنید خوب نمی شنوید و به آزمایش شنوایی احتیاج دارید میتوانید به شعب مختلف سمعک اشراق در سراسر تهران مراجعه نمائید.



امتیاز دهید :
نظرات کاربران
ارسال نظر