مواد غذایی که برای سلامتی شنوایی مفید هستند

مواد غذایی که برای سلامتی شنوایی مفید هستند
۲۲ مرداد ۱۴۰۲

گرچه ممکن است تعجب آور باشد ولی هر آنچه که برای قلب شما مضر است برای شنوایی شما هم مضر می باشد. بین کاهش شنوایی و مشکلات قلبی ارتباط مستقیمی وجود دارد. شنوایی طبیعی متکی به گردش خون خوب می باشد. هیچ مدرکی مبنی بر این که کدام ماده غذایی را بخورید تا شنوایی شما خوب شود وجود ندارد اما یک رژیم غذایی سالم ممکن است به تاخیر یا کند شدن پیشرفت کم شنوایی کمک کند. ارتباط بین قلب و شنوایی، مربوط به جریان خون خوب و اکسیژن دار در قلب و گوش هست که باعث سلامتی هرچه بیشتر این دو اندام می شود. سلول های مویی حساس در گوش داخلی امواج صوتی را به تکانه های الکتریکی تبدیل می کند که این تکانه های الکتریکی به صورت پیام الکتریکی در مغز تعبیر و درک می شود. گردش خون ضعیف یا اکسیژن ناکافی به سلول های حساس مویی آسیب می رساند. بنابراین برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و روند کند شدن کم شنوایی خوردن یک رژیم غذایی خوب از میوه ها، سبزیجات و غلات کامل، و مرغ و ماهی، برای ما مهم می باشد علاوه بر این سیگار نکشیدن و کمی هم ورزش و خواب خوب، نیز برای ما لازم و ضروری است.

 سمعک اشراق

 

غذاهایی که روند کاهش شنوایی را کند می کند

-فلفل دلمه ای
سرشار از فولات (ویتامین B9) که گلبول های قرمز خون (که اکسیژن را حمل می کند) را سرحال و سرزنده می کند و تعداد گلبول های قرمز را افزایش می دهد. محققان می گویند سطوح  پایین اکسیژن رسانی باعث تحلیل و از بین رفتن سیستم شنوایی می شود.


-موز
غنی از پتاسیم هست و تسطیح سطح مایعات بدن کمک می نماید.


-طالبی
حاوی ماده معینی پتاسیم است که به تنظیم غلظت مایع گوش کمک فراوانی می کند.


-هویج
دارای رنگدانه گیاهی بتاکاروتن است که خطر پیشرفت کم شنوایی را کاهش می دهد.


-مرکبات
پرتقال، گریپ فروت و لیمو و سایر مرکبات که حاوی فولات هستند که به ساخت گلبول های قرمز خون کمک می کنند سطوح پایین فولات خطر کم شنوایی را افزایش می دهد.


-سبزیجات با برگ سبز تیره
کلم بروکلی و کلم پیچ و... که حاوی فولات هستند و به سلامت گوش داخلی کمک می نمایند.


-تخم مرغ
سرشار از ویتامین D می باشند که برای سلامتی گوش داخلی ضروری می باشد.


-گوجه فرنگی
غنی از ماده معدنی پتاسیم است که به تنظیم مایعات گوش داخلی کمک می کند.


-ماهی
مصرف دو وعده ماهی در هفته به دلیل وجود اُمگا 3 در ماهی، خطر کاهش شنوایی را کم می کند که اُمگا 3 برای سلامتی قلب هم ضروری می باشد. همچنین مصرف اُمگا 3 احتمال دچار شدن به آلزایمر را کاهش می دهد.


محققان دریافته اند که خوردن میوه ها و سبزیجات، غذاهای حاوی اُمگا 3، و ویتامین ها، خطر ابتلا به کم شنوایی را کاهش می دهد. مطالعات نشان می دهد که تغذیه سالم و شیوه زندگی صحیح خطر مبتلا شدن به کم شنوایی را کاهش می دهد. دانشمندان می گویند خوردن 2 یا 3 وعده ماهی در هفته، استفاده از غذاهای حاوی بتاکاروتن، استفاده از سبزیجات متنوع دارای ویتامین های متنوع، خطر ابتلا به کاهش شنوایی را کاهش می دهد. کم شنوایی حسی عصبی زمانی رخ می دهد که جریان خون در حلزون گوش به خطر بیافتد و تغذیه خوب و مناسب، باعث سلامتی رگ ها، و قلب می شود که این در سلامتی سر تا سر بدن و گوش ها کمک شایانی می کند.
چهار ماده معدنی که برای سلامتی گوش و شنوایی لازم و ضروری می باشد.

سمعک اشراق


-آهن
کمبود آهن که به عنوان کم خونی نیز شناخته می شود زمانی رخ می دهد که بدن شما آهن کافی برای تولید هموگلوبین خون که بخشی از گلبول های قرمز می باشد را نداشته باشد. گوشت، ماهی، مرغ و تخم مرغ حاوی آهن زیادی می باشد. از گیاهان غنی از آهن، می توان به اسفناج، کلم بروکلی، سبزی و... نام برد.


-پتاسیم
برای عملکرد صحیح بدن به پتاسیم نیاز داریم. پتاسیم، به بدن کمک می کند که انقباض ماهیچه ها بهتر اتفاق بیافتد و ارسال پیامهای الکتریکی به مغز را تسهیل می کند، موز، عدس، سویا و... حاوی مقادیری زیاد از پتاسیم می بایست.


-فولات
B9 فولات و اسید فولیک دو عنصر لازم برای ساخت گلبول های قرمز خون می باشد. فولات در غذاهایی مثل گوشت و گوشت مرغ و ماهی و اسفناج و کاهو و... یافت می شود.


-روی
روی یک ماده معدنی قوی می باشد که مستقیماً بر روی متابولیسم بدن نقش دارد و با تقویت سیستم ایمنی بدن، به محافظت بدن در برابر ویروس ها و باکتری ها کمک می نماید روی در سلول های بدن یافت می شود اما در گوش غلظت بالایی دارد یکی از دلایل وزوز گوش در بعضی افراد در کمبود روی می باشد که با خوردن غذاهایی مثل تخم مرغ، گوشت قرمز و مرغ، عدس و حبوبات، آجیل و... مقدار مورد نیاز بدن تامین می گردد.

 سمعک اشراق

 

امتیاز دهید :
نظرات کاربران
ارسال نظر