سمعک پشت گوشی

آنچه می خوانید

-سمعک پشت گوشی چیست ؟
-اجزاء سمعکهای پشت گوشی
-انواع لوله ها و قالب
-اجزاء دیگر از سمعکهای پشت گوشی که در همه آنها مشترک نمی باشد ؟
-آیا استفاده از سمعک پشت گوش محدودیت دارند ؟
-این سمعکها برای چه کم شنواییهای مناسب است ؟
-انواع مختلف سمعکهای پشت گوشی
-انواع سمعکهای پشت گوشی از نظر تکنولوژی
-مزایای استفاده از سمعکهای پشت گوشی
-معایب سمعکهای پشت گوشی
-انواع برند سمعکهای پشت گوشی
قیمت سمعک پشت گوشی
-نکاتی در مورد استفاده از سمعکهای پشت گوشی


 سمعک پشت گوشی چیست؟

سمعک پشت گوشی سمعکی است که اجزای آن در یک پوسته به صورت قلاب، بر روی لاله گوش قرار گرفته و از طریق یک تیوپ پلاستیکی کوچک و قالب گوش از پیش ساخته یا سفارشی به داخل گوش بیمار وصل شده و صدا را منتقل می‌کند. این سمعک‌ها جزء عمومی‌ترین و پرمصرف‌ترین سمعک‌ها بوده و برای انواع کم‌شنوایی ملایم تا عمیق، و برای هر سنی مناسب می‌باشند.


اجزای تشکیل دهنده سمعک‌های پشت گوشی که در همه آنها مشترک است.
- میکروفون
- آمپلی فایر
- رسیور
- قالب و لوله رابط

 

اجزاء تشکیل دهنده سمعک پشت گوشی

اجزاء سمعکهای پشت گوشی 

میکروفون

وظیفه میکروفون‌ها جمع آوری و دریافت صداها و تبدیل امواج آکوستیکی صدا به امواج الکتریکی و فرستادن آن به امپلی فایر جهت تقویت می‌باشد. میکروفون‌ها انواع مختلفی دارند که به صورت سرامیکی و خازنی موجود می‌باشد. انتخاب سایز و اندازه میکروفن در حساسیت فرکانسی آن تأثیر گذار می‌باشد. میکروفن‌های بزرگ‌تر دارای گیرندگی بهتر در طیف فرکانس‌های بم و میکروفون‌های کوچک‌تر گیرندگی بهتر در صداهای زیر را دارند پس انتخاب میکروفن بستگی به نوع و شکل کم‌شنوایی می‌باشد. با پیشرفت تکنولوژی میکروفون‌ها، آنها هوشمند شدند و به صورت (تک سویه و چند سویه) چند کاله و استفاده از چند میکروفن در سمعک‌ها با عملکرد اختصاصی، باعث بهبود عملکرد در محیط‌های مختلف در جمع آوری و تبدیل صدا شده است.


آمپلی فایر

قسمت اصلی و محلی برای پردازش صدا و تقویت آن می‌باشد. در آمپلی فایرهای قدیمی فقط صدا تقویت می‌شد. ولی در آمپلی‌فایرهای جدید و پیشرفته با استفاده از پردازش دیجیتال صدا و استفاده از فیلترهای مختلف و کانال‌های متنوع پردازشی صدا، متناسب با کم شنوایی بیمار و محیط‌هایی که فرد کم‌شنوا قرار می‌گیرد تقویت صورت می‌گیرد. با ارزش‌ترین و گران‌ترین قسمت سمعک hit آمپلی فایر می‌باشد.


رسیور (مبدل خروجی)

امواج الکتریکی تقویت شده بعد از پردازش و فیلترینگ، به رسیور یا مبدل الکتریکی فرستاده شده و در آنجا امواج الکتریکی تبدیل به امواج صوتی و اکوستیکی شده و به گوش بیمار هدایت می‌شود هر چه اندازه رسیور بزرگ‌تر باشد، صدا را با قدرت و انرژی بیشتری به گوش می‌رساند. در سمعک‌های قوی و خیلی قوی، از رسیورهای قدرتمند و بزرگ استفاده می‌شود.


قالب و لوله رابط

اتصال دهنده سمعک با فرد کم‌شنوا می‌باشد. قطر لوله و ضخامت آن بر روی کیفیت فیزیکی صوت اثر مستقیمی دارد. قالب‌های گوش ممکن است سفارشی یا از پیش ساخته شده باشد.


انواع لوله‌ها و قالب

لوله‌ها با قطر ۵/۱ میلی متر که لوله‌های استاندارد هستند و به قالب وصل می‌شوند. لوله‌های نازک یا tin tube با قطر ۸/۰ میلی متر تا ۳/۱ میلی متر می‌باشند. این لوله‌ها کوچک و نازک بوده و دیدِ آن روی گوشی خیلی کم می‌باشد.

 

لوله وقالب های گوش

 

قالب و لوله استاندارد


قالب‌ها هم پیش ساخته و سفارشی می‌باشند. قالب‌های پیش ساخته از جنس پلاستیک بوده و به صورت open (باز) یا close (بسته) تجویز می‌شوند. قالب‌های سفارشی بعد از قالب‌گیری از گوش بیمار ساخته شده و با توجه به میزان افت شنوایی و نوع کم‌شنوایی و شکل کم شنوایی، ممکن است به صورت باز یا بسته ساخته شود. این قالب‌ها به صورت سخت، نرم و سیلیکونی می‌باشند.

 


اجزاء دیگر از سمعک‌های پشت گوشی که در همه آنها مشترک نمی‌باشد:

- ولوم کنترل: که به صورت چرخشی یا الا کلنگی و اهرمی موجود می‌باشد و بعضی از سمعک‌ها هم فاقد ولوم کنترل می‌باشند.

- درب باطری: در سایزهای مختلف باطری ۱۰، ۱۳، ۳۱۲، ۶۷۵ موجود می‌باشد که با توجه به کوچک یا بزرگ بودن سمعک سایز درب باطری متفاوت می‌باشد. سمعک‌های شارژی پشت گوشی یون – لیتیوم فاقد درب باطری هستند.

- دکمه روشن و خاموش کردن: دکمه روشن و خاموش کردن سمعک که در بعضی از سمعک‌ها موجود می‌باشد اما اکثر سمعک‌ها با باز و بسته کردن درب باطری روشن و خاموش می‌شوند.

- هوک یا قلاب سمعک: هوک یا قلاب سمعک که در بعضی از سمعک‌های پشت گوشی وجود دارد و در سایزهای مختلفی موجود می‌باشد.

- دکمه تغییر برنامه: بر روی بعضی از سمعک‌ها تعبیه شده است که با فشار دادن دکمه، برنامه مورد نظر بر روی سمعک اجرا می‌شود.

 

آیا استفاده از سمعک‌های پشت گوشی محدودیت دارند؟ این سمعک‌ها برای چه کم‌شنوایی‌هایی مناسب است؟

سمعک‌های پشت گوشی را می‌توان در هر سنی استفاده کرد و هیچ گونه محدودیتی ندارد. این سمعک‌ها برای هر نوع کم‌شنوایی، (انتقالی و حسی عصبی) و هر میزان کم شنوایی (ملایم تا عمیق) مناسب می‌باشد. در صفحه انواع سمعک می توانید با دیگر انواع سمعک و کاربرد های آنان آشنا شوید.

اجزای سمعک پشت گوشی


انواع سمعک پشت گوشی

به طور کلی انواع سمعک پشت گوشی به چهار دسته تقسیم بندی می‌شوند که شامل:
- پشت گوشی کوچک Mini BTE
- پشت گوشی استاندارد Standard BTE
- پشت گوشی قوی Power BTE
- پشت گوشی خیلی قوی Super Power BTE

در این تقسیم بندی سمعک‌های پشت گوشی Ric گنجانده نشده است و سمعک‌هایی که با لوله و قالب تجویز می‌شوند، در این تقسیم بندی آمده است.

 

سمعک‌های پشت گوشی کوچک Mini BTE

این سمعک‌ها ظاهری کوچک داشته و شرکت‌های مختلف سمعک‌ طرح‌های گوناگونی از این مدل را روانه بازار کرده‌اند و معمولاً برای کم شنوایان ملایم تا متوسط رو به شدید مناسب است.
این سمعک‌ها را می‌توان با لوله‌های نازک (tin tube) و استاندارد و قالب‌های مختلف (باز و بسته) تجویز کرد.

سمعک mini BTE

 

سمعک‌های پشت گوشی استاندارد BTE S

کمی از سمعک‌های مینی بزرگ‌تر بوده و معمولاً دارای دکمه تغییر برنامه و ولوم و تله کویل می‌باشند. این سمعک‌ها مناسب برای کم‌شنوایی ملایم تا شدید بوده که می‌توان با استفاده از قالب و لوله‌های ریز و استاندارد متناسب با کم شنوایی آن را تجویز کرد.

 

سمعک پشت گوشی استاندارد

 

سمعک‌های پشت گوشی قوی BTE P

این سمعک‌ها مناسب برای کم‌شنوایی شدید، دارای تله کویل و FM معمولاً دارای ولوم کنترل و دکمه تغییر برنامه می‌باشد. این نوع سمعک‌ها با استفاده از تیوب‌های استاندارد و قالب به گوش بیمار وصل می‌شود.

 

سمعک پشت گوشی پاور یا قوی

 

سمعک‌های پشت گوشی خیلی قوی BTE SP

این گروه از سمعک‌ها جزء قوی‌ترین سمعک‌های پشت گوشی بوده و مناسب برای افت شنوایی عمیق می‌باشد. اندازه این سمعک‌ها با توجه به قوی بودن نسبت به سمعک‌های قدیمی‌تر کوچک‌تر بوده و دارای ولوم کنترل نیز می‌باشد. این سمعک‌ها دارای درب بزرگ بوده و نوع باطری آن 675 می‌باشد.

سمعک پشت گوشی سوپر پاور یا خیلی قوی

 

انواع سمعک‌های پشت گوشی از نظر تکنولوژی

- سمعک‌های پشت گوشی آنالوگ
- سمعک‌های پشت گوشی دیجیتال
- سمعک پشت گوشی هوشمند
- سمعک‌های پشت گوشی ممتاز هوشمند وایرلس


مزایای سمعک‌های پشت گوشی

- استفاده از آن آسان است.
- مناسب برای همه کم‌شنوایی می‌باشد.
- در هر سنی می‌توان از آن استفاده کرد.
- تمام ویژگی‌های یک سمعک جهت راحتی کاربر را دارد از جمله ولوم کنترل و دکمه تغییر برنامه و...
- دارای باطری‌های بزرگ‌تر می‌باشد و مصرف باطری آن پایین می‌باشد.
- با توجه به این که در پشت گوش قرار می‌گیرد و با جرم گوش ارتباط ندارد دیرتر خراب می‌شود.
- با توجه به بزرگ بودن، دارای تله کویل و FM و سایر سخت افزارهای ارتباطی می‌باشد.

 

معایب سمعک‌های پشت گوشی

مهم‌ترین مشکل این سمعک‌ها بزرگ‌ بودن و قابل دید بودن آنها می‌باشد و برای کسانی که نامرئی بودن برای آنها مطرح است وسیله مناسبی نیست.


انواع برند سمعک‌های پشت گوشی 

 

سمعک‌های پشت گوشی زیمنس (سیگنیا)

سمعک motion
یکی از معروف‌ترین سمعک‌های پشت گوشی زیمنس بوده که با تکنولوژی‌ها و پلتفرم‌های مختلفی ساخته شده است. این سمعک با باطری یک بار مصرف کار می‌کند و شارژی آن نیز موجود می‌باشد.
از پلتفرم‌های پردازش جدید این سمعک‌ها می‌توان به PX و NX اشاره کرد که در سطوح مختلف PX، NX) 1, 3, 5, 7) موجود بوده و مناسب برای کم‌شنوایی ملایم تا عمیق می‌باشد. این سمعک معمولاً وایرلس بوده و کیفیت صدای خوب و بی‌نظیری را برای کاربران فراهم می‌کند. قیمت سمعک پست گوشی زیمنس با توجه به سطوح مختلف تکنولوژی متفاوت می‌باشد. برای اطلاع از قیمت آن ها به می توانید به صفحه قیمت سمعک مراجعه کنید.

سمعک motion

 

سمعک‌های پشت گوشی اتیکن (oticon)

 

سمعک پشت گوشی اتیکن
سمعک پشت گوشی zircon

 هوشمند داینامیک و وایرلس مناسب برای کم‌شنوایی ملایم تا شدید در دو نوع تکنولوژی   Zircon1, Zircon2
با پلتفرم پردازشی سریع پلاریس، قابلیت وصل شدن به گوشی های اندروید و آیفون، دارای تکنولوژی Brain hearing و دریافت صدا از زوایای 360 درجه دارای مدارات ضد فیدبک خیلی قوی و تکنولوژی اسکن دقیق محیط شنوایی برای ایجاد شرایط بهتر شنوایی برای کاربر، در انواع شارژی و باطری خود موجود می‌باشد.

 

oticon-exceed
سمعک پشت گوشی exceed

از نوع پشت گوشی قوی و خیلی قوی، هوشمند وایرلس،‌ مناسب برای کج شنوایی شدید و عمیق، دارای تکنولوژی
Brain hearing در انواع قوی و خیلی قوی با سطوح تکنولوژی exceed(1,2,3) دارای پلتفرم پردازشی بسیار سریع پلاریس، که صدا در زوایای مختلف و استفاده از تکنولوژی open sound دارای تکنولوژی حذف نویز ترکیبی و در انواع باطری خور موجود می‌باشند.

 

widex-moment-oticon
سمعک widex moment

جدیدترین سمعک شرکت وبلاکس با پلتفرم moment و سرعت پردازشی بسیار بالا در قدرتهای مختلف (m,p) که در اصطلاح شرکت ویدکس به این سمعک ها  fashion  گفته می‌شود این سمعک‌ها دارای بلوتوث بوده و با تکنولوژی صدای طبیعی و zero delay   (زمان تأخیر صفر در رسیدن صدای پردازش شده به گوش) مورد رضایت کاربر من قرار گرفته است. از نظر سطوح عملکردی این سمعک (در چهار دسته 440، 330، 220، 110) قرار می‌گیرند که مدل 110 آن پایین‌ترین  و مدل 440 آن بالاترین می‌باشد.

naida paradise-oticon
سمعک نایدا پارادایز

جدیدترین سمعک خیلی قوی فوناک با پلتفرم پردازش پارادایز مناسب برای کم شنوایی شدید تا عمیق و با دو سطح قدرتی up ,sp قابلیت وصل شدن به گوشی های اندروید و آیفون دارای سرعت پردازش بسیار بالا، دارای حس گر گفتار، و تکنولوژی کاهش نویز و تقویت گفتار، باطری خور، از ویژگی های این سمعک ها می‌بایست سمعک‌های نایدا پارادایز در ۴ سطح عملکردی 90، 70، 50، 30 در دسترس کاربران کم شنوا قرار می‌گیرد. هر چه سطوح عملکردی بالاتر باشد کیفیت صدا و شفافیت آن بیشتر خواهد بود.

سمعک آلفا برنافن
سمعک پشت گوش آلفا برنافون

از نوع پشت گوشی قوی و متوسط (m,p) با اندازه های مختلف و تکنولوژی هیبریدی، (تلفیق دو تکنولوژی همزمان) به راحتی گوش دادن با کاهش نویز و تقویت گفتار همزمان، صدای شفاف و طبیعی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این مدل سمعک از نوع باطری خور و شارژی بوده و رضایت کامل کاربرمن را به همراه داشته است.

سمعک OPn

پیشرفته‌ترین سمعک پشت گوشی شرکت Oticon بوده و دارای پلتفرم پردازش قوی Velox، در سه سطح تکنولوژی OPn3، OPn2، OPn1 موجود بوده، هوشمند وایرلس، مناسب برای کم‌شنوایی ملایم تا شدید، دارای چراغ نشانگر LED جهت نشان دادن وضعیت سمعک دارای ولوم کنترل، می‌باشد. از نظر قیمتی با توجه به تکنولوژی بسیار بالای آن در سطح بالایی می‌باشد.

 

سمعک opn


سمعک get ,hit pro , hit

جزء سمعک‌های هوشمند اتیکون و از پرفروش‌ترین سمعک‌ها می‌باشد. این سمعک‌ها برای انواع کم‌شنوایی ملایم تا شدید مناسب بوده و دارای ظاهری زیبا و کوچک، مدارات ضد فیدبک قوی و ضد نویز بوده و از جهت قیمتی در سطح خوب و پایینی قرار دارد.

 

سمعک get  hit hitpro


سمعک پشت گوشی Widex

سمعک Uniqur Evoke

جزو پیشرفته ترین سمعک های ویدکس بوده در سطوح مختلف تکنولوژی هوشمند وایرلس ،مناسب برای کم شنوایی ملایم تا شدید (در اصطلاح به این سمعک ها fashion نیز گفته میشود)دارای ظاهری زیبا و کوچک که می توان با قالب های سفارشی یا open آن را تجویز کرد. این سمعک ها هوشمند وایرلس بوده و دارای پلتفرم های پردازشی خیلی سریع و برنامه های اتوماتیک می باشد.

سمعک evoke

 

سمعک uniqu

سمعک های پشت گوشی فوناک

سمعک های نایدا(naida)

جزو معروف ترین و پر فروش ترین سمعکهای فوناک بوده که مناسب برای کم شنوایی شدید و عمیق می باشد این سمعک بیشتر برای کودکان با کم شنوایی شدید و عمیق تجویز می گردد و در پلتفرم های پردازشی مختلف (marvel , quest,venture) ساخته شده و دارای ولوم کنترل و دکمه تغییر برنامه می باشد در این سمعک ها از باطری 675 و 13 استفاده شده است.
فوناک در حال ساخت سمعک‌های شارژی از این مدل می‌باشد. از نقاط قوت این سمعک‌ها می‌توان به مقاومت در برابر گرد و خاک و تعریق و آب (IP68) اشاره کرد که باعث می‌شود عمر این سمعک‌ها بیشتر شود. برای آشنایی بیشتر با این برند و سمعک های آن بخش سمعک فوناک را مطالعه نمایید.

 

سمعک naida

سمعک‌های پشت گوشی یونیترون

سمعکMax

این سمعک پشت گوشی از نوع پشت گوشی هوشمند مناسب برای کم‌شنوایی شدید و عمیق در سه سطح تکنولوژی Max20، Max6، Max E که بیشتر برای کودکان با کم‌شنوایی شدید و عمیق تجویز می‌گردد. این سمعک دارای ولوم کنترل، دکمه تغییر برنامه بوده که با قالب‌های سفارشی بر روی گوشی بیمار تجویز می‌گردد. این سمعک بسیار مقاوم بوده و در دو مدل قدرتی (HP و P) موجود می‌باشد. این سمعک‌ها در پلتفرم‌های مختلفی ساخته شده‌اند.

سمعک max

 

سمعک Stride

جزء سمعک‌های هوشمند و پرفروش یونیترون بوده که در پلتفرم‌های مختلف ساخته شده، دارای ظاهری زیبا و کوچک مناسب برای کم‌شنوایی ملایم تا شدید و در مدل‌های قدرتی مختلف (S و M و P) دارای ولوم کنترل و دکمه تغییر برنامه که می‌توان به صورت Open و با تیوب‌های ریز و یا به صورت قالب‌های سفارشی و همراه با لوله‌های ریز شده و استاندارد تجویز کرد.

 

سمعک Stride

سمعک‌های پشت گوشی رکستون

سمعک Moslaic

این سمعک رکستون از نوع هوشمند وایرلس در پلتفرم (My Core, True Core) و در مدل‌های قدرتی مختلف (HP و S و P و M) در سایزها و اندازه‌های مختلف موجود می‌باشد. در این سمعک پست گوشی رکستون از باطری 312 و 13 استفاده می‌شود. این سمعک‌ها دارای ولوم کنترل و دکمه تغییر برنامه بوده و مناسب برای کم‌شنوایی‌های ملایم تا عمیق، که با لوله‌های ریز و لوله‌های استاندارد به صورت باز یا بسته قابل تجویز می‌باشند.

سمعک  mosaic

سمعک‌های پشت گوشی برنافون

سمعک پشت گوشی leox

جدیدترین و پیشرفته‌ترین سمعک برنافون بوده و مناسب برای کم‌شنوایی، شدید و عمیق، دارای پلتفرم پردازش سریع و قوی هوشمند وایرلس، دارای مدارات افزایش دهنده درک گفتار، تمرکز بر روی گفتار، دارای مدارات Tru environment processor برای درک صداهای محیط به صورت واقعی، را تجربه می‌کند. این سمعک‌ها به دو صورت خیلی قوی و قوی (BTE P و ‌BTE SP) موجود می‌باشد.

سمعک  leox

 

سمعک پشت گوشی viron BTE 105

جزء جدیدترین سمعک‌ها با تکیه بر پلتفرم و مدارات پردازشی Tru environment، پردازش طبیعی صدای محیط و با سرعت پردازش خیلی بالا و قوی، در سه سطح تکنولوژی (3 , 7 , 9) به طوری که کاربر صداهای محیط را فوق العاده طبیعی و نزدیک به واقعیت می‌شنود. این سمعک‌ها با تمرکز بر گفتار، درک گفتار را بهبود می‌بخشند و مناسب برای کم‌شنوایی شدید و عمیق می‌باشد.

سمعک viron

 

قیمت سمعک‌های پشت گوشی

با توجه به تنوع این سمعک‌ها، و تکنولوژی‌های مختلف قیمت‌ آنها متفاوت می‌باشد. قیمت این سمعک‌ها از آنالوگ تا قیمت سمعک پشت گوشی هوشمند وایرلس پیشرفته و ممتاز بین ۱ تا ۱۵ میلیون تومان می‌باشد.

نکاتی در مورد استفاده از سمعک‌های پشت گوشی

- سمعک‌ها را به موقع تعویض باطری نمایید.
- سمعک‌ها را هر روز صبح تنظیف نمایید.
- روزی چند بار سمعک‌ها را با دستمال تنظیف خشک نمایید.
- سالانه سمعک‌ها را برای سرویس به کلینیک‌های مجاز شنوایی بفرستید.
- در مکان‌هایی که صداهای نامتعارف و خیلی بلند وجود دارد سمعک‌ها را از گوش خود خارج کنید.
کلینیک ارزیابی شنوایی و سمعک اشراق آماده مشاوره و راهنمایی در مورد استفاده از سمعک‌های پشت گوشی به شما عزیزان کم‌شنوا می‌باشد.


تلفن تماس با ما:
۰۹۱۹۸۳۷۵۰۸۵
۷۷۴۸۲۹۷۶

 

امتیاز دهید :
نظرات کاربران
ارسال نظر
user_name
محمد ق ۱۹ آبان ۱۳۹۹
سلام. نگهداری باطری و دوام این سمعک ها چقدر هستش؟
user
سمعک اشراق ۱۹ آبان ۱۳۹۹
سلام دوست عزیز. نگهداری باطری به برند و باطری استفاده شده وابسته هستش اما به صورت کلی سمعک های پشت گوشی به علت باطری بزرگ تر و ارتباط نداشتن با جرم داخل گوش، نگهداری باطری و دوام بیشتری دارند.
user_name
ayda ۱۹ آبان ۱۳۹۹
سلام. پدر من گوش های حساسی دارن، چطور میشه فهمید این سمعک ها براشون مناسبه یا نه؟
user
سمعک اشراق ۱۹ آبان ۱۳۹۹
سلام دوست عزیز، برای تشخیص درست حتما باید معاینه توسط پزشک انجام بشه. شما می تونید به کلینیک ما مراجعه کنید و با توجه به سن و شرایط ایشون، سمعک مناسبشون تجویز میشه.
user_name
مریم ب ۱۳ دی ۱۳۹۹
سلام و خسته نباشید بخوایم سمعک تهیه کنیم چند روز طول میکشه تا سمعک دستمون برسه. ممنون میشم جواب بدید
user
سمعک اشراق ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
سلام پشت گوشی ۳تا ۷ روزداخل گوشی ۷تا ۱۵ روز کاری