سمعک داخل گوشی

 

 

 سمعک داخل گوشی و انواع آن

سمعکی است که تمام اجزای آن (رسیور–میکروفن–آمپلی فایر) در درون پوسته و محفظه‌ای قرار می‌گیرد که این پوسته از روی قالب گوش (قبلاً از گوش قالب‌گیری شده است) ساخته شده و بسته به شرایط بیمار ممکن است اندازه آن بزرگ یا کوچک باشد. سمعک‌های داخل گوشی از نظر اندازه به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

سمعک داخل صدفه گوش یا (ITE (in the ear

 

سمعک  داخل صدفه

 


سمعک داخل مجرای گوش یا (ITC (in the canal

 سمعک itc


سمعک کاملاً داخل مجرای گوش یا (CIC (completely in the canal

سمعک cic


سمعک کاملاً نامرئی یا پنهان یا (IIC (invisible in the canal

سمعک iic

این سمعک‌ها در تکنولوژی‌های مختلف موجود می‌باشد. آنالوگ، دیجیتال و هوشمند، هوشمند ممتاز. در بین این مدل سمعک‌ها فقط IIC ها هستند که با توجه به جدید بودن تکنولوژی، فقط از نوع هوشمند آن موجود می‌باشد. تمام این سمعک‌ها سفارشی هستند و نیاز به قالبگیری دارند.

 

سمعک ITE (داخل صدفه)

این سمعک‌ها بعد از قالب‌گیری از صدفه و مجرای گوش، ساخته می‌شود و به طور کامل صدفه و مجرای گوش را پر می‌کند. این سبک از سمعک‌ها، معمولاً درارای ولوم کنترل و دکمه تغییر برنامه بوده و با توجه به بزرگ بودن آن مناسب برای کم‌شنوایی متوسط تا شدید می‌باشد. باطری این نوع سمعک‌ها از نوع باطری 13 و 312 بوده و با توجه به اندازه باطری‌ها، مصرف آن پایین می‌باشد. این سمعک‌ها در تکنولوژی‌های مختلف (آنالوگ تا هوشمند ممتاز) موجود می‌باشند.

 

سمعک داخل گوشی

 

سمعک داخل مجرا (ITC)

این شکل از سمعک بعد از قالب گیری از گوش بیمار و به اندازه مجرای گوش ساخته می‌شود و ممکن است مقداری از صدفه را نیز در بر بگیرد. این سبک از سمعک نسبت به سمعک‌های ITC کوچک‌تر بوده و ممکن است ولوم و دکمه تغییر برنامه بر روی آن تعبیه شود. این سبک از سمعک مناسب برای کم شنوایی متوسط تا شدید بوده و نوع باطری استفاده شده در آن 312 و 10 می‌باشد. بسته به تکنولوژی سمعک و نحوه استفاده از آن، میزان مصرف باطری بین ۵ تا ۱۰ روز می‌باشد. تکنولوژی این سمعک‌ها از آنالوگ تا هوشمند ممتاز موجود است و هر چه تکنولوژی سمعک بالاتر باشد، مصرف باطری آن نیز بیشتر خواهد بود.

 

انواع سمعک داخلی گوشی

 

سمعک کاملاً درون کانال گوش (CIC)

کاملاً داخل مجرای گوش قرار گرفته و بسته به حجم گوش بیمار، ممکن است نامرئی یا نیمه نامرئی باشد. این سمعک مناسب برای کم شنوایی ملایم تا متوسط رو به شدید بوده و از عمومی‌ترین و پرمصرف‌ترین سمعک‌ها، دارای باطری شماره 100 در تکنولوژی‌های مختلف (آنالوگ تا هوشمند ممتاز) موجود می‌باشد. بر روی این سمعک‌ها یک نخ شبیه نخ ماهیگیری تعبیه شده که به وسیله آن کاربر به راحتی می‌تواند سمک را از داخل گوش بیرون بیاورد. این مدل سمعک به صورت سفارشی و پیش ساخته تجویز می‌گردد.

 

خرید سمعک از سمعک اشراق

 

سمعک IIC

از جدیدترین سبک‌های سمعک بوده و با تکنولوژی هوشمند به روز که معمولاً در عمق مجرای گوش بیمار کار گذاشته می‌شود (بین پیچ اول و دوم مجرای گوش) این سمعک کاملاً نامرئی و پنهان بوده و مناسب برای کم‌شنوایی ملایم تا متوسط می‌باشد.

 

سمعک اشراق

 

جدیدترین و معروف‌ترین سمعک‌های داخل گوشی2023

oticon own-1402


سمعک Oticon Own:

جدیدترین و به‌روزترین سمعک‌های داخل گوشی اتیکن دانمارک که از سال 2021 به بازار عرضه شده است. سمعک own در سطوح عملکردی (1، 2، 3، 4، 5) با پلتفرم پلاریس و سرعت پردازش بسیار بالا و کیفیت صدای مطلوب، اندازه‌ی بسیار کوچک، مورد توجه کاربران سمعک قرار گرفته است. انواع ITC و ITE این سمعک، دارای بلوتوث بوده و مستقیماً به گوشی‌های اندروید و آیفون متصل می‌شود. از نظر ظاهری سمعک‌های داخل گوشی own به چهار دسته (IIC) بسیار نامرئی، (CIC) نامرئی، (TTC) داخل کانال و (ITE) تمام صدفه تقسیم‌بندی می‌شود.

 

signia ax insio-alpha
سمعک Signia Insio Ax:

جدیدترین مدل داخل گوشی سیگنیا (زیمنس سابق) با پلتفرم پردازش Ax که با دو پردازشگر مجزا، صدای اصلی و صدای زمینه همزمان پردازش می‌شود و کاربر صدای گفتار و نویز را به‌صورت طبیعی و شفاف دریافت می‌کند و این ایجاد یک شرایط طبیعی برای کاربر کم‌شنوا همانند یک فرد شنواست.


سمعک‌های داخل گوشی سیگنیا با پلتفرم Ax در اشکال مختلف CIC (نامرئی)، IIC (کاملاً نامرئی)، ITC (داخل مجرا) و ITC (داخل صدفه) موجود می‌باشد.


سمعک‌های داخل گوشی ITC و ITE قابل شارژ می‌باشند و دارای شارژرهای بی‌سیم و القایی است که نیاز به تعویض باطری ندارند. این سمعک‌ها جزء اولین سمعک‌های داخل گوشی شارژی هستند که شرکت سیگنیا به بازار عرضه کرده است. سمعک‌های داخل گوشی سیگنیا قابلیت اتصال به گوشی‌های آیفون را دارا می‌باشند و در سطوح تکنولوژی (1، 3، 5، 7) موجود می‌باشند. سطح عملکردی یک پایین‌ترین و سطح عملکری هفت بالاترین تکنولوژی می‌باشد.

 سمعک فوناک ویترو

 

سمعک Phonak vitro paradise


در سال2022 فوناک سمعکهای داخل گوشی به نام Vitro paradise با پلتفرم پارادایز و در چهار سبک مختلفCTC، ITC، IIC و ITE به کاربران سمعک معرفی کرد. این مدل سمعک در چهار سطح قدرتی در دسترس می باشد که برای کم شنوایی خفیف تا عمیق مناسب می باشد. سمعکهای کانال(ITC) و تمام صرفه(ITE) دارای بلوتوث بوده و قابلیت اتصال به گوشیهای آیفون و اندروئید را داراست. این سمعکها مقاوم در برابر رطوبت و گرد و خاک بوده و با استفاده از پوسته تیتانیوم، مقاوم تر و کوچکتر ساخته می شوند. منبع تغذیه سمعکهای داخل گوشی فوناک فعلاً باطری بوده و تا به حال مدل های شارژی آن ساخته نشده است. سطوح عملکردی و تکنولوژی این مدل سمعک 90,70,50,30 بوده و در دسترس کاربران قرار دارد. هرچه سطوح عملکردی بالاتر می رود کیفیت صدای سمعک بهتر می شود و صدا شفاف تر به گوش کاربر می رسد.

widex moment
Widex moment

جدیدترین و به روزترین سمعک داخل گوشی شرکت ویدکس که در چهار سطح تکنولوژی110، 220، 330، 440 و به صورت سفارشی در اندازه های مختلف در اختیار کاربران قرار گرفته است.
تکنولوژی به کار رفته در این سمعک ها باعث شده صدای سمعک طبیعی تر و با شفافیت بالایی به گوش کاربر برسد. به طور معمول صدای پردازش شده در سمعک دیرتر از صدای شنیده شده به پرده گوش می رسد. هنگامی که این دو سیگنال غیرهمگام باهم ترکیب می شوند صدا مصنوعی دریافت می شوند. با استفاده از تکنولوژیZero delay (زمان تأخیر صفر)صدا پردازش شده با تأخیر صفرثانیه به گوش کاربر می رسد و این باعث می شوند صدا طبیعی تر و واقعی تر در اختیار کاربر کم شنوا قرار گیرد. سمعکهای دخل گوشیwidex moment باطری خور بوده و دارای بلوتوث که قابلیت وصل شدن به گوشیهای اندروئید و آیفون را دارا می
باشند.

این سمعک‌ها برای چه افرادی مناسب می‌باشد؟

- افراد بالای ۱۲ سال
- افراد زیر ۷۰ سال
- افرادی که کم‌شنوایی‌شان بین ملایم تا شدید باشد.
- افرادی که مشکل کم‌شنوایی‌شان Flat باشد
- افرادی که از عینک استفاده می‌کنند.

 

این سمعک‌ها برای چه افرادی مناسب نمی‌باشد؟

- پارگی پرده گوش و عفونت
افرادی که دچار پارگی پرده گوش و عفونت هستند به علت احتمال ایجاد ترشحات و عفونت در گوش، باعث خرابی سمعک و مخصوصاً رسیور آن می‌شود.

- افرادی که افت شنوایی در فرکانس‌های بالا دارند.
این افراد اگر از سمعک‌های داخل گوش استفاده کنند باعث پیچش صدا در سر این افراد می‌شود و باعث نارضایتی آنها از سمعک می‌گردد.

- افراد مسن و کسانی که دچار لرزش دست و پا کم بینایی هستند.

- کودکان کم شنوا زیر ۱۲ سال
چون کودک در حال رشد است و حجم مجرای گوش دائماً در حال تغییر است نیاز به تعویض پوسته هر چند ماه یک بار می‌باشد که باعث دردسر والدین و کودک می‌شود. همچنین به علت تحرک زیاد کودک، و تعویض بیش از حد احتمال خرابی و گم شدن سمعک‌ها زیاد می‌شود.

- افرادی افت شنوایی شدید و عمیق دارند.
چون قدرت سمعک‌های داخل گوشی آنقدر زیاد نیست که این افراد بتوانند از این سمعک استفاده نمایند.

- جرم زیاد گوش
باعث معیوب شدن و خراب شدن زود هنگام و قطعی پیاپی سمعک می‌شود.

برای آگاهی از دیگر انواع سمعک و کاربرد های آن ها می توانید به بخش سمعک و انواع آن مراجعه کنید.

 

افزایش عمر سمعک‌ها با رعایت نکات زیر

- باطری سمعک را به موقع تعویض نماییم
- سمعک‌ها را هر روز تنظیف نمایید.
- سمعک‌ها را برای سرویس سالانه به کلینیک‌های شنوایی سنجی بفرستیم.
- سمعک‌ها را دور از رطوبت و تعریق قرار دهیم.
- از باز و بسته کردن زیاد و غیر ضروری درب باطری خودداری کنیم.

قیمت سمعک‌های داخل گوشی

با توجه به تنوع این سمعک‌ها در تکنولوژی، قیمت آنها متفاوت می‌باش. اما می‌توان بازه قیمتی برای آن تعیین کرد. از سمعک‌های آنالوگ تا سمعک‌های هوشمند ممتاز بین ۱ تا ۱۵ میلیون می‌باشد. و باید گفت قیمت این سمعک‌ها نسبت به سمعک‌های پشت گوشی همطراز خود، بالاتر نمی‌باشد. برای اطلاع از قیمت های بروز سمعک های داخل گوشی و دیگر انواع سمعک به صفحه قیمت سمعک مراجعه کنید.

 

رابطه بین اندازه سمعک، هوشمندی و قدرت سمعک

هر چه اندازه سمعک بزرگ‌تر باشد قدرت آن بیشتر خواهد بود و هیچ رابطه مستقیمی بین اندازه سمعک و هوشمندی سمعک وجود ندارد. فقط باید به این نکته اشاره کرد برای این که سمعک کوچکتر شود به علت فضای کمتر، امکانات اضافی آن مثل بلوتوث و... برداشته می‌شود.

 

فیدبک و سوت زدن سمعک ‌های داخل گوشی

یکی از عمومی‌ترین مشکلی که کاربران سمعک دارند، سوت زدن سمعک‌ها و صدای اضافی آنها می‌باشد که باعث ایجاد ناراحتی در کاربر می‌شود در سمعک‌های داخل گوشی به علت نزدیک بودن رسیور و میکروفن، احتمال فیدبک افزایش می‌یابد. برای حل این مشکل چهار روش وجود دارد که به اختصار توضیح می‌دهیم.

- اگر سمعک سوت می‌زند شاید به طور کامل و استاندارد درون گوش قرار داده نشده. پس دوباره سمعک را درون گوش خود قرار دهید.

- تنظیم سمعک توسط متخصص شنوایی سنجی که با تنظیم، کم کردن فرکانس‌هایی که باعث فیدبک و سوت سمعک می‌شوند، شرایط بهتری را برای کاربران ایجاد می‌کند.

- برداشتن جرم گوش. یکی دیگر از دلایل سوت سمعک بسته شدن مجرای گوش توسط جرم و ایجاد دیوار صوتی روبروی سمعک می‌باشد. که برخورد صدا با جرم گوش باعث ایجاد سوت می‌شود.

- شل شدن قالب سمعک درون گوش، که با قالب‌گیری مجدد و تعویض پوسته سمعک و گرفته شدن فضای دور قالب، احتمال سوت زدن سمعک پایین می‌آید.

- تعمیر سمعک. بعضی از فیدبک‌ها و سوت‌های سمعک به علت خرابی قطعات و مدارات سمعک می‌باشد که با تعمیر سمعک این مشکل حل می‌شود.

کلینیک سمعک اشراق آماده تجویز و مشاوره در مورد انواع سمعک‌های داخل گوشی می‌باشد.
تماس با ما:
۰۹۱۹۸۳۷۵۰۸۵
۷۷۴۸۲۹۷۶

 

امتیاز دهید :
نظرات کاربران
ارسال نظر
user_name
الیاس ۱۹ آبان ۱۳۹۹
سلام... برای مادرم که از عینک استفاده میکنن امکان استفاده از سمعک داخل گوش هستش؟
user
سمعک اشراق ۱۹ آبان ۱۳۹۹
سلام دوست عزیز. بله، عینک مانعی برای سمعک های داخل گوشی ایجاد نمیکنه. بعد از مراجعه به کلینیک و معاینه، با توجه به سن و نوع کم شنوایی ایشون، تجویز مدل مناسب انجام میشه.