تست پاسخ شنیداری ساقۀ مغز
۲۱ دی ۱۴۰۱

تست ای بی ار(ABR)چیست؟

گوش از سه بخش گوش خارجی، گوش میانی و گوش داخلی تشکیل شده است.  تست ای بی ار(ABR) یا همان تست پاسخ شنیداری ساقۀ مغز، یک تست بی خطر و بدون درد است که به ما نشان می دهد که گوش داخلی(یا حلزون گوش) و اعصاب شنوایی چگونه کار می کنند.


 
چرا تست ای بی ار(ABR) انجام می شود؟


ABR در بیشتر مواقع زمانی انجام می شود که:
1.    یک نوزاد در غربالگری شنوایی نوزادی رد می شود.
2.    کودک برای انجام تست های معمول شنوایی در اتاقک آکوستیک بسیار کوچک است یا مشکل پزشکی یا رشدی دارد که ثابت نشستن و پاسخ دادن به صداهای تست شنوایی را دشوار می کند.
3.    فرد بدلیل معلولیت های مختلف جسمی یا فکری قادر به پاسخگویی به تست های معمول ارزیابی شنوایی نمی باشد.
4.    فردی متمارض سعی در پنهان کردن وضعیت شنوایی خود دارد.



چگونه باید برای تست ای بی ار(ABR) آماده شویم؟

-    برای انجام تست ABR لازم است فرد در طول تست کاملا بی حرکت و ساکت باشد.
-    آمادگی برای آزمون در کودکان بستگی به سن کودک شما دارد. کودکان بزرگتر ممکن است برای ABR آرام بخش (دارویی که برای آرام کردن یا خواب آلودگی کودک داده می شود) دریافت کنند. اگر چنین است، دستورالعمل هایی در مورد ناشتا بودن قبل از آزمایش و کارهایی که باید بعد از آزمایش در خانه انجام دهید، دریافت خواهید کرد.


-    اگر فرزند شما کمتر از 6 ماه دارد، ABR معمولاً بدون آرامبخش انجام می شود. کودک شما باید در تمام طول آزمایش بخوابد. برای کمک به خواب ماندن کودک:


1.    در ساعات قبل از انجام آزمایش، به نوزاد خود شیر ندهید و اجازه ندهید نوزاد بخوابد.
2.    زمانی که کودک گرسنه و خسته اما بیدار است برای آزمایش حاضر شوید.
3.    قبل از شروع آزمایش، شنوایی‌شناس از شما می‌خواهد که به نوزادتان شیر بدهید و کودکتان را آرام کنید. کودک شما می تواند در آغوش شما یا گهواره ای برای آزمایش بخوابد.
-    در کودک 6 ماه یا بیشتر، ABR ممکن است با آرام بخش انجام شود. این به کودک شما کمک می-کند تا در طول آزمایش کاملا بی حرکت و ساکت بماند.

 تست ای بی ار(ABR) چگونه انجام می شود؟

شنوایی شناس هدفون های داخل گوشی را در گوش ها و الکترودهای نرمی را در نزدیکی گوش ها(پشت گوش-ها) و روی پیشانی کودک قرار می دهد. صداها از طریق هدفون به گوش ارائه می شوند و دستگاه اطلاعات جمع آوری شده از الکترودها را بررسی و نحوه واکنش اعصاب شنوایی و مغز به صداها را اندازه گیری می کند.


تست ای بی ار(ABR) چقدر طول می کشد؟

تست ABR معمولاً 1 ساعت طول می کشد، اما قرار ملاقات ممکن است حدود 2 ساعت طول بکشد. اگر نوزادی که در حال خواب است در حین آزمایش بیدار شود، آزمایش بیشتر طول می کشد زیرا نوزاد برای اتمام آزمایش باید دوباره به خواب برود.

آیا خطرات ناشی از تست ای بی ار(ABR)  وجود دارد؟

خیر. ABR بی خطر است، آسیبی ندارند و عوارض جانبی ندارند. اگر کودک شما به آرامبخش نیاز دارد، قبل از انجام آزمایش، در مورد خطرات و مزایای آن با پزشک کودک خود صحبت کنید.


 مراحل انجام تست ای بی ار(ABR) در کلینیک اشراق

1-    نوبت گیری:
در کلینیک شنوایی اشراق با داشتن متخصصان شنوایی شناس و گوش، حلق و بینی بهترین خدمات را به شما ارائه میدهیم. شما میتوانید با تماس با شماره های زیر با تعیین وقت قبلی همه روزه از شنبه تا چهارشنبه به کلینیک ما مراجعه نمایید.
شماره تماس:
۷۷۷۳۳۵۵۸

0۹۱۹۸۳۷۵۰۸۵


نکاتی که باید قبل از روز مراجعه به کلینیک برای تست ای بی ار(ABR) در نظر بگیرید:


-    استحمام کودک شب قبل از آزمایش به طوری که پوست صورت کودک تمیز بوده و چرب نباشد.
-    تجویز داروی خواب آور به عهده ی پزشک درخواست کننده آزمایش و تهیه آن برعهده بیمار است.
-    کم خواب نگه داشتن کودک طوری که هنگام آزمایش کاملا خسته بوده و به خواب برود.
-    حضور بیمار یک ربع قبل از شروع آزمایش در کلینیک شنوایی ضروری است.
-    همراه داشتن شیر یا خوراکی برای کودک به منظور تسهیل در روند خوابانیدن وی.
-    همراه داشتن تمامی سوابق و آزمایش های پیشین شنوایی.


تست گسیل های صوتی گوش(Otoacoustic Emissions)

 
•    تست OAE چیست؟
یک تست برای اندازه گیری عملکرد سلول های مویی خارجی حلزون (بخش شنوایی گوش داخلی) است. تحریک حلزون طبیعی منجر به انتقال یک تکانه الکتریکی در طول عصب شنوایی از طریق مغز به قشر شنوایی می شود که در آنجا به عنوان صدا درک می شود. در همان زمان مقداری صدا (پژواک حلزون) از حلزون به کانال خارجی منعکس می شود و می تواند توسط یک ضبط کننده مجهز اندازه گیری شود.
باید به این نکته توجه داشت چون سلول‌های مویی خارجی کار اصلی شنیدن را انجام نمی‌دهند(ثبت OAE نشانگر سالم بودن و عملکرد صحیح سلول‌های مویی خارجی است)، پس ثبت OAE به معنی سالم بودن حس شنوایی فرد و شنیدن صداها توسط او نیست، بلکه فقط به این معنی است که سلول‌های مویی خارجی درست کار می‌کنند و برای تکمیل حس شنوایی، نیاز به سلول‌های مویی داخلی است که با ثبت OAE نمی‌توان از وضعیت و عملکرد سلول‌های مویی داخلی حلزون باخبر شد.
برای اینکه وضعیت و عملکرد سلول‌های مویی داخلی معلوم شود، باید از تست دیگری که پاسخ شنیداری ساقه‌ی مغز(ABR) نام دارد استفاده کرد. با تست ABR، وضعیت سلول‌های مویی داخلی و عصب شنوایی ارزیابی می‌گردد.

•    انواع OAE
بر اساس مکانیزم تولید، به صورت کلی گسیل های صوتی گوش بر اساس الگوی ثبت به دو نوع خود بخودی و بر انگیخته طبقه بندی می شنود. اما به صورت کلی دو نوع OAE کاربرد بالینی دارند:
1.    تست گسیل های صوتی گوشی گذرا(TEOAE)
2.    تست گسیل های صوتی گوشی محصول اعوجاج(DPOAE)

•    تست OAE چگونه انجام می شود؟
برای این تست نیازی به انجام کاری ندارید جز اینکه خیلی آرام بنشینید. شنوایی شناس یک پروب لاستیکی نرم را در ورودی مجرای گوش شما نگه می دارد و شما صداهای کلیکی را می شنوید اما لازم نیست به آنها پاسخ دهید.
در صورت وجود هر یک از موارد زیر، امکان ثبت OAE وجود ندارد:
1.    پر سر و صدا یا شلوغ بودن محل آزمایش
2.    گریه یا تحرک زیاد (نوزاد)
3.    وجود جرم گوش یا انسداد مجرای گوش خارجی به هر دلیل
4.    اختلال عملکرد گوش میانی

•    چه زمانی تست OAE انجام می شود؟
1.    تشخیص افتراقی کم شنوایی
2.    غربالگری شنوایی نوزاد

•    تست OAE چقدر طول می کشد؟
این تست در صورت آرام و بی حرکت بودن نوزاد 5 تا 10 دقیقه طول می کشد.

امتیاز دهید :
نظرات کاربران
ارسال نظر