درد گوش
۰۵ تیر ۱۴۰۰

درد گوش (ear pain)

درد گوش در کودکان بیشتر است و در بزرگسالان کمتر درد ممکن است در یک یا دو گوش باشد یا بیشتر اوقات درد در یک گوش را گزارش کرده اند درد گوش ممکن است نوسانی باشد و شبها بیشتر احساس می شود درد گوش می تواند به دلایل زیادی رخ دهد که بعضی از آنها اصلاً مربوط به گوش نمی باشد یکی از شایعترین دلایل درد گوش مخصوصاً در کودکان اختلال عملکرد شیپور استاش (بر اثر عفونتهای سیستم تنفس فوقانی) است که مسئول تهویه و مبادله بعداً بین گوش میانی و حلق می باشد این اختلال باعث می شود تهویه هوا و جا به جایی ترشحات به خوبی انجام نشود و در گوش فشار منفی و تجمع مایع ایجاد می شود که با عفونی شدن این مایع بر اثر باکتری، درد گوش آغاز می شود. اگر به عفونت گوش مبتلا شده اید ممکن است کاهش شنوایی موقتی به سراغ شما بیاید در کودکان یکی از علائم درد، دستکاری گوش توسط کودک و بی قراری می باشد. که جهت درمان باید به پزشک مراجعه نمایید.


علائم درد گوش در کودکان و بزرگسالان

- کم شنوایی
- تخلیه مایع از گوش
- مشکل در پاسخ دادن به صداها
- تب
- احساس پری در گوش
- مشکل خوابیدن
- کشیدن گوش
- بیش از حد معمول گریه کردن
- سر درد
- از دست رفتن اشتها
- از دست دادن تعادل

دلایل شایع گوش درد

آسیب بر اثر ضربه، عفونت، تحریک گوش و یا دردهای ارجاعی از عوامل اصلی ابعاد درد در گوشها می باشد. دردهای ارجاعی دردی است که در جایی غیر از محل اصلی و از نزدیک گوش نشأت می گیرد اما در گوش احساس می شود مثل درد دندان و یا در فک و ... دلایل گوش درد می تواند موارد ذیل باشد.

 

علت ایجاد درد گوش

عفونت گوش

از شایعترین علل درد گوش عفونت گوش است که می تواند در گوش خارجی به داخلی یا میانی ایجاد شود. عفونت گوش خارجی ممکن است بر اثر شنا، استفاده از اجسام خارجی و گوش پاک کن ها که باعث تحریک و یا خراشیدگی مجرا می شود ایجاد شود و عفونت گوش میان یبر اثر عفونت های ویروسی و باکتری "به گوش میانی" و تجمع ترشح و عفونی شدن آن ایجاد می گردد و در بعضی از مواقع این عفونت به گوش داخلی و حلزون را درگیر کردن و باعث التهاب در این ناحیه می گردد (لابیرنتیت).

دلایل دیگر درد گوش :

- تغییر فشار هوا هنگام پرواز
- تجمع جرم در گوش
- وجود یک شئ خارجی در گوش
- گلو درد
- عفونت سینوس ها
- گیر کردن آب در مجرای گوش
- سندرومهای ؟؟؟ گیجگاهی، فکی
- آرتروز فک
- دندان خراب مخصوصاً دندانهای آسیاب
- اگزما در مجرای گوش
- درد مزمن در عصب صورت


درمان گوش درد در خانه

برای کاهش درد گوش در خانه می توانید کارهای ذیل را انجام دهید :
- پارچه گرم شده را به گوش خود بمالید.
- از خیس شدن گوش خودداری کنید.
- برای کمک به کاهش فشار گوش از حالت ایستاده بنشینید.
- از داروهای مسکن استفاده کنید.
- برای کاهش فشار گوش آدامس بجوید.
- به کودکتان شیر بدهید.

 

تسکین گوش درد


چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر شما یا فرزندتان درد گوش به همراه تب 40 درجه یا بیشتر دارید و یا نوزاد شما تب 38 درجه را تجربه کرده است، همچنین اگر درد شدیدی دارید که به طور ناگهانی متوقف می شود و دوباره بر می گردد فوراً به پزشک مراجعه کنید.

علائم دیگری که نیاز به ویزیت پزشک دارد شامل :
- درد گوش شدید
- سرگیجه
- سردرد شدید
- تورم در اطراف گوش
- افتادگی عضلات صورت
- خون یا چرک از گوش خارج شود

 

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

 

درمان پزشکی برای درد گوش

اگر به عفونت گوش مبتلا شدید پزشک آنتی بیوتیک یا قطره گوش و یا هر دو را برای شما تجویز می کند با بهبود علائم مصرف داروی خود را قطع نکنید مهم است که کل نسخه دارویی خود را تا پایان استفاده نمایید تا اطمینان حاصل شود عفونت کاملاً از بین رفته است. اگر درد گوش شما به علت انباشته شدن جرم گوش باشد. پزشک برای شما قطره گلیسیرین نسخه می کند که طبق دستور در گوش خود بریزید و پس از چند روز برای شستشوی گوش مراجعه نمایید همچنین برای درمان درد گوش ناشی از آلرژی، عفونت های سینوسی و با علل دیگر پزشک طرح های درمانی مختلفی را برای شما پایه ریزی می کند.

 

درمان گوش درد توسط دکتر

 

جلوگیری از گوش درد

برخی اقدامات پیشگیرانه شامل:
- خودداری از استعمال دخانیات و یا در معرض قرار گرفتن آن
- اجسام خارجی را از گوش خود دور نگه دارید.
- گوش خود را بعد از حمام و شنا کاملاً خشک کنید.
- از عوامل آلرژی زا مثل گرد و خاک و ... دوری کنید.
- واکسیناسیون به موقع کودکان
- تغذیه کودک از شیر مادر
- در حالت درازکش به کودکان شیر ندهید.

بررسی درد گوش در کودکان

درد ناشی از عفونت گوش بیشتر در کودکان دیده می شود و طبق تحقیقات از هر شش کودک آمریکایی پنج نفر حداقل تا سومین سال تولد خود گوش درد را احساس می کنند که معمولاً ناشی از عفونت گوش می باشد. در حقیقت گوش درد یکی از رایج ترین علت مراجعه به پزشک می باشد. از عوامل اصلی ابعاد گوش درد در کودکان می توان به شکل آناتومی و فیزیولوژی لوله استاش، کامل نشدن سیستم ایمنی در کودکان، آلرژی و حساسیت ها می توان اشاره کرد.

 

علل گوش درد در کودکان

 

امتیاز دهید :
نظرات کاربران
ارسال نظر