شیپور استاش چیست؟
۰۹ آذر ۱۴۰۰

آنچه می خوانید!

شیپور استاش در کجا قرارداد و وظیفه آن چیست؟

اختلال عملکرد لوله استاش چیست؟

علائم (ETD) یا اختلال شیپور استاش

چه عواملی باعث اختلال عملکرد شیپور استاش می‌شود؟

چگونه اختلال عملکرد شیپور استاش تشخیص داده می‌شود؟

آیا می‌توان از اختلال عملکرد شیپور استاش پیشگیری کرد؟

درمان اختلال عملکرد لوله استاش

سؤال‌هایی که می‌توانید از پزشک خود در مورد اختلال عملکرد لوله استاش بپرسید؟

تنظیم سمعک در افرادی که کم شنوا بوده و دچار اختلال عملکرد شیپور استاش هستند.

 

 

 

شیپور استاش چیست و  در کجا قرارداد ؟

شیپور استاش چیست ؟ این نام از آناتومیست معروف قرن شانزدهم ایتالیایی پارتولومئواستاچی گرفته شده است. در انسان گوش میانی معمولاً پر از هوا می‌باشد که با بیرون گوش و پشت پرده ارتباط ندارد در بعضی از مواقع ممکن است اختلاف فشار بین گوش خارجی و گوش میانی بیمار ایجاد شود. (مثل پرواز، غواصی، پایین آمدن از ارتفاع و...) از جهت آناتومی شیپور با لوله استاش بین گوش میانی و گلو (نازوفارنکس) قرار دارد در یک انسان بالغ طول آن تقریباً 35 میلی متر و قطر آن حدود 3 میلی متر می‌باشد.

کار شیپور استاش این است که با عمل بلع، خمیازه، یا سرفه باز می‌شود و تعادل هوا بین گوش میانی و فضای خارج گوش ایجاد می‌کند در کودکان لوله استاش کوتاه‌تر و افقی‌تر نسبت به بزرگسالان می‌باشد به همین خاطر استدلال می‌کنند که علت عفونت گوش میانی و یا التهاب آن، به علت آناتومی شیپور استاش در کودکان و اختلال در عملکرد آن می‌باشد اما گروهی دیگر مسائل ایمنی بدن، آلرژی و حساسیت را علت اصلی اختلال شیپور استاش و در نتیجه ایجاد عفونت و التهابهای گوش میانی در کودکان می‌دانند.

 

اختلال عملکرد لوله شیپور استاش گوش چیست؟

همان طور که گفته شد شیپور استاش گوش یک لوله کوچک است که فضای گلو را به گوش میانی وصل می‌کند. هنگام عطسه و سرفه ، خمیازه و بلع لوله استاش باز می‌شود و این باعث تعادل فشار هوا بین فضای خارج گوش میانی و گوش میانی می‌شود. اما اگر شیپور استاش باز نشود به آن اختلال عملکرد شیپور استاش گفته می‌شود. Estachain fub dysfunction (ETD)  عفونت شیپور استاش وقتی برای فرد اتفاق می افتد گوش بیمار در ابتدا کیپ می‌شود و صداها خفته مانند به گوش بیمار می‌رسد. همچنین یکی از علائم (ETD) گوش درد است که در بعضی از بیماران دیده می‌شود.

 

علائم شیپور استاش

 

علائم (ETD) اختلال و عفونت شیپور استاش

زمانی که اختلال یا عفونت شیپور استاش ایجاد یکی از علائم زیر می تواند برای تشخیص آن بروز دهد:

  • گوش شما ممکن است احساس پرشدگی داشته باشد.
  • هنگام استفاده از تلفن همراه یا تلفن ممکن است احساس خفگی در شنیدن صداها داشته باشید.
  • ممکن است با اختلال شیپور استاش وزوز گوش به سراغ شما بیاید
  • ممکن است گاهی در تعادل خود مشکل داشته باشید.
  • علائم ممکن است در هنگام تغییر ارتفاع بدتر شود.

 

چه عواملی باعث اختلال عملکرد لوله استاش می‌شود؟

شایع‌ترین علت اختلال عملکرد شیپور استاش زمانی است که این لوله بر اثر التهاب، سرماخوردگی، آنفولانزا و یا عفونت‌های سینوسی و آلرژی که به آن آلرژی شیپور استاش ملتهب می‌شود و عملکرد طبیعی خود را از دست می‌دهد اما برخی از افراد بیشتر در معرض نقض عملکرد شیپور استاش هستند این افراد شامل:

  • کودکان: به خاطر این که شیپور استاش کوتاه‌تر و مستقیم‌تر از بزرگسالان است. این باعث می‌شود که ویروس‌ها و باکتری‌ها راحت‌تر وارد گوش میانی شوند و مایعات تجمع یافته از گوش میانی به کندی خارج شود. به دلیل این که سیستم ایمنی در کودکان به قدر کامل توسعه نیافته، این امر آن‌ها را مستعد آلرژی، حساسیت و سرماخوردگی بیشتر نسبت به بزرگسالان می‌کند و عملکرد لوله استاش در آن‌ها بیشتر اختلال پیدا می‌کند.
  • افرادی که سیگار می‌کشند. سیگار باعث می‌شود عملکرد مژک‌های ریز لوله استاش مختل شود و این باعث می‌شود حرکت مخاط از گوش میانی به سمت فضای گلو به کندی انجام شود. و این عمل باعث جمع شدن مخاط در گوش میانی می‌شود.
  • افرادی که اضافه وزن زیاد دارند. وجود چربی اضافی در اطراف لوله‌ها می‌تواند منجر به اختلال عملکرد شیپور استاش گردد.

 

تشخیص اختلالات شیپوراستاش

 

تست شیپور استاش و نحوه تشخیص اختلال عملکرد شیپور استاش

برای تست شیپور استاش به پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. پزشک گوش، مجاری بینی، و گلوی شما را معاینه می‌کند و دارودرمانی را آغاز می‌نماید.

ممکن است بعضی از پزشکان برای تشخیص بهتر اختلال، بیمار را و برای تست تمپانومتری و ETFT (تست عملکرد شیپور استاش) به کلینیک شنوایی سنجی معرفی نماید. در تمپانومتری اگر فشار گوش میانی منفی باشد (بیشتر 100- ) و یا نتیجه تست تمپانومتری تایپ B باشد معلوم می‌شود که عملکرد لوله استاش گوش مختل شده است. حال اگر بیمار از نظر گوش و حلق و بینی کاملاً سالم باشد و تست تمپانومتری Type A بعضی طبیعی باشد اما بیمار از پُری گوش شکایت کند تست عملکرد شیپور استاش (ETFT) را انجام می‌دهیم و در این تست معلوم می‌شود که آیا عملکرد مختل است یا خیر.

 

آیا می‌توان از اختلال عملکرد شیپور استاش پیشگیری کرد؟

با درمان علت اصلی انسداد و اختلال مثل سرماخوردگی و آنفولانزا و یا آلرژی و کم کردن وزن، سیگار کشیدن و سبک زندگی سالم تا حد زیادی می‌توان از این نوع اختلال پیشگیری نمود.

 

درمان شیپوراستاش

 

درمان اختلال عملکرد لوله استاش

معمولاً اختلال شیپور استاش با درمان علل اصلی آن معمولاً از بین می‌رود البته بعضی از افراد هستند که ممکن است بعد از درمان هنوز اختلالاتی در گوش داشته باشند به مراجعه کننده می‌توان توصیه کرد که از بلع یا خمیازه و آدامس استفاده کند و یا با نفس عمیق و دمیدم در بینی که با دست مسدود شده است به عملکرد شیپور استاش کمک کند. اگر فکر می‌کنید کودک شما دچار اختلال در عملکرد شیپور استاش است به او غذا بدهید و از پستانک هم می‌توانید استفاده کنید.

اگر این استراتژی‌ها به شما کمک نکرد پزشک ممکن است گزینه‌های دیگری را برای درمان انجام دهد. درمان می‌تواند شامل تجویز داروهای ضد احتقان برای کاهش تورم، و یا مصرف آنتی هیستامین و یا استفاده از اسپری‌های استروئیدی در بینی برای کاهش علائم آلرژی می‌باشد. در بعضی از بیماران که با روش‌های درمانی مشکلشان حل نشود (مخصوصاً کودکان) پزشک برای کمک به شیپور استاش و ایجاد تهویه مصنوعی و موقت، لوله‌های کوچکی را بر روی پرده گوش کودک قرار می‌دهد تا بدین وسیله تبادل هوا و خروج ترشحات راحت‌تر انجام شود.

 

سؤال‌هایی که می‌توانید از پزشک خود در مورد اختلال عملکرد لوله استاش بپرسید؟

  • گوش­هایم احساس پری دارد با خمیازه و بلع به حال اول بر نمی‌گردد آیا اختلالی دارم؟
  • برای بهتر شدن فرزندم چه کارهایی می‌توانم انجام دهم.
  • کودک من دچار اختلال عملکرد شیپور استاش است. آیا با معنی عفونت گوش می‌باشد؟
  • آیا در هنگام مسافرت می‌توانم کاری انجام دهم تا گوشهایم پر و سنگین نشود؟
  • آیا آلرژی من ممکن است باعث اختلال شود؟
  • بهترین روش درمانی برای درمان این اختلال چیست؟

 

تنظیم سمعک در افرادی که کم شنوا بوده و دچار اختلال عملکرد شیپور استاش هستند.

به دلیل این که اختلال شیپور استاش باعث کیپی گوش و احساس خفگی صدا می‌شود به این افراد توصیه می‌شود که به کلینیک شنوایی سنجی مراجعه نمایند تا تنظیمات جدیدی بر روی سمعکشان اعمال شود و این باعث می‌شود تا حد امکان اثر پری و سنگینی حاصل از اختلال شیپور استاش بر روی توانایی شنوایی مددجویان کاهش پیدا کند. اگر دچار این اختلال شدید و صداها را با سمعک به خوبی احساس نکردید حتماً به متخصصین شنوایی برای رفع این مشکل مراجعه کنید.

 

 

امتیاز دهید :
نظرات کاربران
ارسال نظر
user_name
سحر ملکی ۱۱ بهمن ۱۳۹۹
با سلام من در برخی از فصل های سال به آلرژی مبتلا هستم که این اتفاق باعث میشود من در گوش هایم احساس پری و کیپ شدن کنم ...برای بهبود این مسئله چه در مانی توصیه میکنید؟با تشکر از سایت خوب سمعک اشراق
user
سمعک اشراق ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
سلام به متخصص گوش وحلق بینی  مراجعه کنید
user_name
جلیل نعیمی ۱۱ بهمن ۱۳۹۹
سلام بهترین روش درمان برای اختلال پری و سنگینی گوش چه درمانی می باشد؟
user
سمعک اشراق ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
سلام  بستگی به نوع کم شنوایی شما داردابتدا نوع اختلال شما باید بررسی شود و در صورت نتیجه ندادن درمان وجراحی از سمعک استفاده کنید  پس در ابتدا به پزشک متخصص گوش وحلق بینی مراجعه کنید