نحوه تمیز کردن و نگهداری سمعک‌های پشت گوش، ریک و سمعک‌های داخل گوش

نحوه تمیز کردن و نگهداری سمعک‌های پشت گوش، ریک و سمعک‌های داخل گوش
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

نحوه تمیز کردن و نگهداری سمعک‌های پشت گوش، ریک و سمعک‌های داخل گوش

سمعک‌ها نیاز به نگهداری درست و مناسب می‌باشند. با تمیز کردن روتین و منظم سمعک، می‌توانید خرابی سمعک‌ها را به حداقل برسانید و در عین حال عمر مفید آنها را افزایش دهید. سمعک‌ها نقش اساسی در زندگی ما ایفا می‌کنند. افرادی که مشکل شنوایی دارند و در طول روز مداوم از آنها استفاده می‌کنند. چون سمعک‌ها در معرض جرم و رطوبت گوش به صورت دائمی قرار می‌گیرند، برای حفظ عملکرد سمعک‌ها نگهداری و تمیز کردن آنها ضروری می‌باشد. سمعک‌ها ممکن است گران باشند؛ بنابراین مراقب از آنها به صورت منظم باعث می‌شود نیاز به تعویض مکرر و دادن پول اضافی برای تعمیر آن بعد از دوران گارانتی نداشته باشید. با مراقبت خوب می‌توانید 5 تا 7 سال از خدمات سمعک خود برخوردار شوید. خوشبختانه سمعک‌ها نیاز به تعمیر و نگهداری زیادی ندارند و پیروی از یک روال مراقبتی ساده به افزایش عمر مفید آنها و کاهش تعمیرات مورد نیاز کمک می‌کند و اطمینان حاصل می‌شود که سمعک شما بهترین عملکرد را برای شما ایجاد می‌کند.

 

عادات خوب روزمره

سمعک‌ها اگرچه کوچک هستند اما دارای فناوری قدرتمندی هستند و برخی از قطعات آنها مانند میکروفون‌ها و گیرنده‌ها بسیار ضعیف هستند. نگهداری سمعک شامل دور نگهداشتن موم از لوله و گیرنده‌ها و همچنین تمیز کردن میکروفون سمعک می‌باشد.

 

با احتیاط عمل کنید

مواظب باشید. از افتادن سمعک‌ها به صورت منظم جلوگیری نمایید. با دقت با سمعک‌های خود رفتار کنید و هنگام تمیز کردن باطری سمعک‌ها را در یک جای نرم قرار دهید و از افتادن سمعک روی کاشی و سرامیک جلوگیری نمایید.

 

مراقب رطوبت باشید

سمعک خود را همیشه در جای خشک نگه دارید. اگر چه سمعک‌ها در برابر آب مقاوم هستند اما کاملاً ضدآب نیستند. رطوبت به دام افتاده می‌تواند به سمعک آسیب برساند. حتی باعث از کار افتادن آنها شود و به داخل شعله آسیب بزند.

برخی از نکات مفید برای جلوگیری از تجمع رطوبت

  • از سمعک‌های خود در حمام، جکوزی، شنا یا سونا استفاده نکنید.
  • هنگام شستن صورت یا استفاده از لوازم آرایشی و استفاده از اسپری مو سمعک خود را بردارید.
  • همیشه قبل از قرار دادن سمعک روی گوش‌های خود از خشک بودن آن اطمینان حاصل کنید.
  • اگر سمعک شما خیس شد، تا حد زیادی آن را خشک کنید.
  • از وسایل گرمایشی مثل سشوار و خشک‌کن‌های حرارتی استفاده نکنید. حرارت زیاد می‌تواند اجزاء پلاستیکی سمعک را مخدوش کند.
  • پس از تمیز کردن سمعک مطمئن شوید قطعات آن کاملاً خشک باشد و سپس آن را دوباره کنار هم قرار دهید.
  • اگر سمعک‌های شما از باطری‌های یکبار مصرف می‌کنید، درهای سمعک را باز کنید تا وقتی از آن استفاده می‌کنید رطوبت از داخل آن خارج شود.
  • برای کسانی که دائماً عرق می‌کنند و پشت گوششان خیس می‌باشد، از رطوبت‌گیر و خشک‌کن سمعک استفاده نمایند تا عمر سمعک آنها افزایش یابد. رطوبت‌گیر محفظه‌ای است که می‌توانید سمعک‌های خود را درون آن نگهداری کنید. این رطوبت‌گیرها دستگاه‌های ساده نسبتاً ارزان قیمتی هستند که از کریستال‌های خشک کننده برای گرفتن رطوبت سمعک‌ها استفاده می‌شود. علاوه بر رطوبت‌گیرهای معمولی، دستگاه‌های خشک‌کن سمعک دیگری نیز هستند که از نور ماوراء بنفش برای خشک کردن سمعک‌ها استفاده می‌کند. ممکن است قیمت آن مقداری بالا باشد اما ارزش استفاده کردن را دارد.

 

از گرما یا سرمای شدید خودداری کنید.

دمای زیاد می‌تواند به سمعک و اجزای داخلی آن آسیب برساند. سمعک خود را در مکان یا نور مستقیم خورشید قرار ندهید و در هوای سرد برای محافظت از سمعک از کلاه استفاده کنید.

 

جلوگیری از حوادث ناگوار خانگی

برای جلوگیری از آسیب یا وضعیت اضطراری حتماً سمعک را دور از دسترس کودکان قرار دهید. همچنین قبل از شستن لباس مطمئن باشید که سمعک در جیب شما نباشد.

maintaining-hearing-aids 

چهار قسمت سمعک که حتماً باید تمیز شوند

از آنجایی که شما هر روز از سمعک خود استفاده می‌کنید باید قسمت‌هایی از سمعک که همیشه در معرض حرم و رطوبت هستند و ممکن است مصرفی باشند را هر روز تمیز کنید. این اجزاء شامل موارد ذیل می‌باشد:

 

  • لوله‌های سمعک و قالب‌های گوش

لوله‌های سمعک که به لوله‌های اتصال نیز شناخته شده هستند، پلاستیک‌های کوچکی  هستند که بدنه اصلی سمعک را به گوش یا قالب گوش متصل می‌کنند. با گذشت زمان لوله‌های سمعک ممکن است تغییر رنگ، سفت یا مسدود و یا ترک بخورند که هر 6 ماه یک بار باید این لوله‌ها تعویض شوند. اگر لوله قالب سمعک سفت شده باشد و رنگ آن عوض شود، زمان تعویض لوله فرارسیده است. این کار با برش لوله و قالب و تعویض آن توسط متخصصین شنوایی سنجی انجام می‌شود اما اگر خودتان مهارت لازم را دارید می‌توانید لوله‌های مناسب را شخصاً تعویض نمایید و لوله‌های اضافی را خریداری کنید و اقدام به تعویض لوله‌ها نمایید.

 

  • گنبدهای پلاستیکی شکل

یک جزء پلاستیکی کوچکی هستند که  از سیلیکون ساخته شده‌اند که بیشتر در سمعک‌های پشت گوش Ric کارآیی دارند و در سر رسیور قرار می‌گیرند و رابط بین رسیور سمعک و مجرای گوش می‌باشند، وظیفه هدایت صدا به داخل مجرای گوش را دارند. اکثر گنبدهای سر رسیور دارای محافظ‌های جرم گوش هستند که از ورود جرم به داخل رسیور سمعک خودداری می‌کند. پس اولین خط دفاعی برای محافظت از رسیور سمعک گنبدهای پلاستیکی هستند که هر روز باید تمیز شوند. معمولاً توصیه می‌شود گنبدهای پلاستیکی هر 3 ماه یک بار تعویض شوند. سعی کنید تعویض گنبدهای پلاستیکی را یاد بگیرید. اگر نتوانستید، از اعضای دیگر خانواده کمک بگیرید و یا از متخصص شنوایی خود درخواست کنید آن را تعویض نماید. برای افرادی که کم‌شنوایی آنها زیاد می‌باشد، توصیه می‌شود که به جای گنبدهای پلاستیکی از قالب‌های ساختنی استفاده کنند که متناسب با گوش شما ساخته می‌گردد و تمیز کردن آن همانند تمیز کردن گنبدهای پلاستیکی می‌باشد.

 

 

  • واکس گارد یا محافظ جرم

محافظ جرم یک پلاستیک کوچکی هست که از رسیورهای سمعک در مقابل جرم گوش محافظت می‌کند. واکس گارد یا فیلتر سمعک را در ورودی رسیور قرار می‌دهیم و این باعث می‌شود از ورود رطوبت و مواد زائد و جرم به داخل رسیور جلوگیری نماید. اگر فیلتر سمعک مسدود شود صدای سمعک قطع می‌شود باید به طور روزانه فیلترهای سمعک تمیز شوند و یا هفته‌ای یک بار فیلترها تعویض شوند. نحوه تعویض فیلترها توسط متخصصین شنوایی‌سنجی به شما یاد داده می‌شود.

 

  • باطری‌ها

برای سمعک‌هایی که از باطری استفاده می‌کنید شب‌ها محفظه باطری را باز بگذارید و داخل محفظه باطری را با برس به آرامی تمیز نمایید. باطری‌های سمعک را به موقع تعویض نمایید. هر موقع که از سمعک خود استفاده نمی‌کنید، درب باطری آن را باز کنید تا از تجمع رطوبت جلوگیری شود. سمعک‌های شارژی دارای باطری‌های یون – لیتیوم هستند که چون پلمپ می‌باشند معمولاً رطوبت داخل آنها نفوذ نمی‌کند و استفاده از شارژر باعث خشک شدن سمعک‌ها می‌شود.

 

تمیز کردن سمعک

هنگام خرید سمعک، باید اطلاعاتی در مورد نحوه تمیز کردن سمعک و نگهداری آنها در خانه به شما داده شود. اگر در مورد نگهداری و تمیز کردن سمعک اطلاعاتی ندارید با شنوایی‌سنجی خود ارتباط برقرار کنید و از او کمک بخواهید.

 

cleaining-hearing-aid

 

وسایل تنظیم سمعک

سمعک شما باید همراه با یک جعبه تنظیم و ابزار نگهداری باشد. ابزارهای تنظیم شما موارد ذیل می‌باشد:

  • برس تمیز کننده

برای تمیز کردن بدنه سمعک و صفحه سمعک و قالب سمعک و درگاه‌های ورودی و خروجی صدا استفاده می‌شود.

 

  • حلقه سیمی

ابزاری است که برای حذف موم و سایر مواد زائد از قالب‌های سمعک طراحی شده است.

  • پارچه خشک

همانند تمیز کردن عینک برای تمیز کردن سطوح سمعک کارایی دارد.

  • وسیله چندکاره

که شامل آهن‌ربا و برس که برس برای  تمیز کردن سمعک و خارج کردن باطری کارایی دارد.

 

موارد اضافه برای تمیز کردن سمعک

  • مسواک نرم با موهای کوتاه

می‌توان به عنوان یک برس برای پاک کردن جرم سمعک‌ها استفاده شود.

  • دستمال مرطوب ضدعفونی کننده

می‌توانید از این دستمال‌ها به جای پارچه نرم استفاده کنید. بررسی کنید که این پارچه‌ها مخصوص سمعک باشد.

  • اسپری یا پاک کننده بدون الکل

فقط برای  تمیز کردن قالب‌های گوش کارایی دارد.

  • استفاده از نخ‌های نازک ماهیگیری

برای تمیز کردن لوله‌های کوچک و ریز قالب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

 

 maintaining-hearing-aids_12

 

 

نظافت روتین (روزانه و هفتگی)

شایع‌ترین دلیلی که صدای سمعک خفه می‌شود و یا ضعیف می‌گردد، گرفتگی آن با موم یا گرد و خاک می‌باشد. برای نگهداری از سمعک بهتر است هر چند روز یا حداقل یک بار در هفته سمعک خود را کاملاً تمیز کنید و مطمئن شوید بهترین عملکرد را برای شما دارد. توصیه می‌کنیم به صورت روزانه و با استفاده از فرچه‌های مخصوص و پارچه‌ها سمعک را تنظیف کنید و قالب‌ها و گنبدهای سر رسیور و لوله‌ها را هر روز بازرسی کنید و با وسایل مخصوص آنها را  تنظیف نمایید.

 

چند نکته قبل از نظافت سمعک

  • قبل از تمیز کردن سمعک دست‌های خود را بشویید.
  • سمعک‌های خود را با احتیاط جابه‌جا کنید و آنها را در سطوح نرم قرار دهید.
  • هنگام تمیز کردن سمعک‌های خود را وارونه نگه دارید تا آشغال یا ذره‌های کوچک جرم از سمعک شما خارج شود و داخل سمعک نفوذ نکند.
  • از الکل و مواد شیمیایی برای تمیز کردن سمعک استفاده نکنید.
  • هرگز از اشیاء نوک تیز مانند قیچی یا سوزن برای تمیز کردن سمعک استفاده نکنید.
  • بعد از تمیز کردن سمعک، آن را در جای مخصوص خود قرار دهید.

 

نکات ویژه برای تمیز کردن سمعک‌های مختلف

 

  • سمعک پشت گوش یا BTF

در این سبک، سمعک پشت گوش قرار می‌گیرد و از طریق لوله و قالب به مجرای گوش متصل می‌شود. تفاوت آن با سمعک‌های پشت گوش ریک در نحوه اتصال رسیور است که در سمعک‌های ریک رسیور بیرون از کیس سمعک به مجرای گوش وصل می‌شود؛ در صورتی که در سمعک‌های پشت گوش رسیور داخل کیس سمعک پشت گوش قرار می‌گیرد. در سمعک‌های پشت گوش ، به صورت روزمره کیس سمعک را با پارچه تمیز و خشک کنید و ورودی میکروفون‌ها و کلیدهای سمعک را با فرچه و دستمال تنظیف نمایید. حتماً قبل از استفاده از سمعک، پشت گوش خود را خشک نمایید و از برخورد مستقیم نور آفتاب به سمعک جلوگیری کنید. قالب گوش سمعک را با فرچه و نخ‌های ماهیگیری تنظیف کنید و هر ماه یک بار قالب را از سمعک جدا نموده و با الکل و یا آب و صابون آن را بشویید. درون قالب و لوله‌های سمعک را بازرسی کنید و اگر جرم داخل آن باشد، با نخ‌های نازک و بلند داخل لوله و قالب را تنظیف نمایید. می‌توانید برای تمیز کردن لوله و قالب‌ها از متخصصین شنوایی کمک بگیرید.

 

  • سمعک Ric یا رسیور داخل گوش

بیشتر از 80 درصد از سمعک‌های توزیع شده در آمریکا ریک (Ric) می‌باشد که دارای دو بخش الکترونیکی هستند. رسیور سمعک داخل گوش قرار می‌گیرد و بقیه اجزاء که شامل کیس و میکروفون و بُرد سمعک پشت گوش قرار می‌گیرد. برای تمیز کردن سمعک‌های ریک، از فرچه و دستمال برای تمیز کردن کیس و دکمه‌های روی آن استفاده کنید و در صورت نیاز محافظ‌های میکروفون را تعویض نمایید. اگر متوجه جرم بر روی پلاستیک گنبدی شکل روی رسیور شدید، پلاستیک را جدا کنید و آن را با فرچه و دستمال تنظیف کنید. فیلتر روی رسیور را تعویض کنید و یا با فرچه روی آن را با دقت تمیز نمایید.

 

  • سمعک‌های داخل گوش

سمعک‌های داخل گوش دائماً در معرض جرم و رطوبت مجرای گوش قرار دارند. پس بیشتر از سمعک‌های دیگر نیاز به نظافت روزانه دارند. به دلیل کوچک بودن منافذ و درگاه‌های خروجی و ورودی صدا، جرم به راحتی روی آن می‌نشیند و کیفیت صدای سمعک را کاهش می‌دهد. توصیه می‌کنیم هر روز سمعک‌های داخل گوش را با فرچه و دستمال نظافت کنید. روی صفحه سمعک، کلیدهای ورودی صدا (میکروفون) و درب باطری قرار دارد. با استفاده از فرچه و دستمال روی میکروفون و اطراف کلیدها و درب باطری را نظافت کنید و با استفاده از پارچه‌های خشک کل سطح صفحه سمعک را تمیز نمایید. خروجی صدای سمعک یا رسیور دارای محافظ جرم یا فیلرت می‌باشد که محل تجمع جرم گوش می‌باشد. اگر فیلتر با جرم مسدود شود، صدای سمعک به طور کلی قطع می‌شود و یا کیفیت صدای سمعک کاهش پیدا می‌کند. به صورت روزمره فیلتر سمعک را تمیز کنید و اگر فیلتر تمیز نشد و صدای سمعک نامطلوب بود، فیلتر سمعک را تعویض نمایید.

 

کلام آخر

اگر می‌خواهید عمر سمعک‌های خود را افزایش دهید و صدای سمعک به صورت روزمره برای شما مطلوب باشد، به نظافت و تنظیف سمعک خود نگاه ویژه‌ای کنید و توصیه‌های ما را در این زمینه جدی بگیرید و آن را به اجرا درآورید.

 

امتیاز دهید :
نظرات کاربران
ارسال نظر