وزوز گوش
۱۱ آبان ۱۴۰۰

وزوز گوش

آنچه می خوانید
مقدمه
به طور کلی وزوز به دو دسته تقسیم بندی می شود
عوامل شایع در بروز وزوز
عوامل دیگر کمتر شایع در بروز وزوز
انواع اختلالات عروق خونی
عوامل پر خطر که باعث افزایش احتمال وزوز می شود
جلوگیری یا پیشگیری از بروز وزوز 

 

وزوز یا (tinnitus) عبارت است از دریافت هرگونه صدا در گوش (به صورت نویز یا زنگ ...) بدون آن که در محیط صدایی باشد. وزوز مشکل عمومی است که از هر 5 نفر یک نفر دچار وزوز گوش می‌شوند. وزوز به خودی خود بیماری نمی‌باشد اما ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری در بدن باشد. مانند افت شنوایی ناشی از افزایش سن (پیرگوشی) یا جراحات گوش و یا اختلالات سیستم گردش خون. ممکن است احساس وزوز گوش عذاب آور باشد.

اما معمولاً وزوز، نشانه یک بیماری جدی در بدن نمی‌باشد در بعضی از افراد با افزایش سن احساس وزوز بیشتر می‌شود. درمان عامل وزوز در بدن می‌تواند به کاهش احساس وزوز کمک کند. احساس صدای وزوز در افراد مختلف متفاوت است. بعضی از افراد آن را به صورت زنگ و بعضی به صورت جیرجیر و بعضی به صورت هیس هیس و بعضی به صورت خش خش بیان می‌کنند.

ممکن است وزوز یا صدای گوش به صورت صدای بم یا زیر بیان شود و گاه یاوقات صدای وزوز آن قدر بلند است که بر شنوایی افراد تأثیرگذار می‌شود و توانایی شنوایی افراد را کاهش می‌دهد. وزوز ممکن است در طول روز دائماً احساس شود یا غیر دائم و موقت باشد و به صورت منقطع دریافت گردد.


به طور کلی وزوز به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شود:
1-    وزوز ذهنی (یا subjective): شایع‌ترین نوع وزوز گوش می‌باشد که تنها فرد می‌تواند آن را بشنود و فردی از خارج قادر نیست آن را احساس نماید. معمولاً این نوع وزوز به دلیل مشکلات در گوش خارجی، میانی و یا داخلی و اعصاب شنوایی و یا قسمت‌هایی از مغز که سیگنال‌های عصبی را به صورت صدا تفسیر می‌کند، می‌باشد.


2-    وزوز عینی (یا objective): در این نوع وزوز علاوه بر فرد بیمار، معاینه‌کننده یا فرد دومی این صدا را می‌شنود این نوع وزوز معمولاً به دلیل مشکلات عروقی و یا اختلالات استخوانچه‌های گوش میانی و یا انقباضات ماهیچه‌ای ایجاد می‌شود.


عوامل شایع در بروز وزوز:
1-    بالا رفتن و افزایش سن که معمولاً از حول و حوش 60 سالگی شروع می‌شود.
2-    در معرض قرار گرفتن افراد در سر و صدای محیط (مثل افرادی که در کارخانجات با دستگاه‌های پر سروصدا کار می‌کند یا صداهای ناگهانی از انفجارات و ...)
3-    جرم گوش که باعث انسداد مجرای گوش خارجی می‌شود.
4-    تغییرات استخوانچه‌ای از جمله سفت شدگی استخوانچه‌ها (اتواسکلروزیس)

کلینیک سمعک اشراق بیماران را در تمامی مراحل درمان و انجام به روز ترین تست ها همراهی می کند. از خدمات دیگر این مرکز انجام تست های شنوایی سنجی و تجویز سمعک مناسب با بهترین قیمت سمعک می باشد.


عوامل دیگر و کمتر شایع در بروز وزوز:
1-    بیماری منییر: یکی از اولین نشانه‌های بیماری منییر وزوز گوش می‌باشد که به علت اختلالات فشار مایع گوش داخلی رخ می‌دهد.
2-    اختلالات مفصل TMJ یا مفصل فکی گیجگاهی
3-    جراحات و ضربات به سروگردن: معمولاً ضربات به سروگردن ممکن است بر گوش داخلی یا اعصاب شنوایی و یا عملکرد مغزی (مرتبط با شنوایی) تأثیرگذار باشد که معمولاً یکطرفه می‌باشد.
4-    دیورتیکها اکوستیک یا (تومورهای عصب شنوایی و تعادل) که معمولاً خوش خیم می‌باشد و ممکن است بر روی عصب کرانیال بین مغز و گوش داخلی گسترش یابد.
5-    اختلالات عروقی خونی که در این نوع اختلالات در بعضی از موارد ممکن است وزوز به صورت ضربانی یا پالس ضربانی یا پالس مانند احساس شود.


انواع اختلالات عروق خونی:
1-    آترواسکلروزیس یا سفت شدگی و سخت شدن دیواره رگ‌ها
2-    تومورهای سروگردن
3-    فشار خون بالا
4-   AVM یا malformation orterovensis غیرطبیعی شدن ارتباط بین سرخرگ‌ها با سیاهرگ‌ها
برخی از داروهایی که باعث وزوز می‌شوند شامل:
به برخی از داروهای آنتی بیوتیک، داروهای ضدسرطان، داروهای ضدمالاریا و برخی از داروهای ضد افسردگی و آسپرین با دوز بالا می‌توان اشاره کرد.


عوامل پر خطر که باعث افزایش احتمال وزوز می‌شود:
1-    قرار گرفتن در معرض نویز و صداهای بلند
2-    سن؛ هر چه سن بالاتر رود احتمال بروز وزوز بیشتر است.
3-    جنس؛ در مردان معمولاً احتمال بروز وزوز بیشتر است.
4-    سیگار
5-    اختلالات قلبی و عروقی
عوارض جانبی و وزوز گوش:
1-    خستگی
2-    استرس و فشار
3-    مشکلات خواب
4-    مشکلات حافظه
5-    افسردگی
6-    اضطراب و تحریک‌پذیری بالا


جلوگیری یا پیشگیری از بروز وزوز:
در بعضی از موارد جلوی وزوز را نمی‌توان گرفت و وزوز درمان‌پذیر نمی‌باشد اما با برخی از اقدامات احتیاطی می‌توان احتمال بروز آن را کاهش داد. از جمله این اقدامات شامل:
.-    استفاده از حفاظ‌های شنوایی (قالب‌های ضد صدا و گوشی‌های محافظ و ...)
2-    کمتر قرار گرفتن در معرض اصوات بلند
3-    مراقبت از سلامت قلب و عروق

امتیاز دهید :
نظرات کاربران
ارسال نظر
user_name
افتخاری ۲۹ آذر ۱۳۹۹
سلام وز وز گوش چه زمانی نگران کننده است؟
user
سمعک اشراق ۲۹ آذر ۱۳۹۹
اگر بعد از گذراندن دوران سرماخوردگی و عفونت های تنفسی دچار وزوز گوش شوید و وزوز گوش شما در عرض یک هفته بهبود نیابد یا اگر به طور ناگهانی یا بدون دلیل خاصی دچار وزوز گوش شوید یا اگر شنوایی خود را از دست دهید و سرگیجه داشته باشید باید به پزشک مراجعه کنید.