پارگی پرده گوش
۰۸ بهمن ۱۴۰۱

 پرده صماخ (TM) یا پرده گوش، گوش خارجی را از گوش میانی جدا می کند. پرده گوش به عنوان یک بافت نازک به تغییرات فشار هوا در مجرای شنوایی خارجی بسیار حساس است. پارگی پرده گوش در اثر ضربه(باروتروما، شکستگی استخوان تمپورال)، بیماری(اوتیت میانی حاد، اوتیت میانی مزمن، سل)، یا جراحی ایجاد می شود.پرده گوش در انتهای مجرای گوش خارجی، گوش خارجی را از گوش میانی جدا کرده و نقش محافظت از گوش میانی، انتقال و تقویت صدا را به عهده دارد. پاره شدن پرده گوش ممکن است بر اثر عوامل مختلفی بری هر انسانی اتفاق بیافتد.

قطر و محل سوراخ شدن و درگیری سایر ساختارهای گوش میانی میزان کاهش شنوایی انتقالی را در صورت وجود تعیین می کند. به عنوان مثال، میرنگوتومی و قرار دادن لوله‌های یکسان‌سازی فشار نشان‌دهنده سوراخی است که توسط پزشک ایجاد می‌شود که منجر به حداقل کم شنوایی انتقالی در جراحی‌های موفقیت‌آمیز می‌شود.

معمولاً پارگی پرده گوش باعث کاهش شنوایی شده و گوش میانی را مستعد عفونت می‌کند مواردی نیز وجود دارد که ترمیم نمی‌شود و نیاز به جراحی‌های ترمیمی پیدا می‌کند.

مهم است که سوراخ پرده گوش را در اسرع وقت تشخیص داده و درمان کنید، زیرا پارگی پرده گوش درمان نشده منجر به تغییرات مخرب مداوم در گوش میانی می شود و در نتیجه بر کاهش شنوایی بیشتر می افزاید.

تحقیقات نشان داده اند که تا 80 درصد از تمام پرده گوش های سوراخ شده خود به خود بهبود می یابند و تعداد نسبتا کمی نیاز به مداخله جراحی دارند. بزرگی سوراخ و محلش بر بهبودی خود به خودی اثر دارند. کاهش شنوایی با افزایش اندازه سوراخ پرده گوش در هر فرکانس افزایش می یابد.

 

 

علائم پارگی پرده گوش

علل پارگی پرده گوش:

  1. ضربه:

قرار دادن اجسام در مجرای گوش به طور عمدی (مثلاً گوش پاک کن) یا تصادفی

  • ضربه ناشی از انفجار یا سیلی با دست باز در گوش
  • ضربه به سر (با یا بدون شکستگی بازیلار)
  • شکستگی استخوان تمپورال
  • فشار منفی ناگهانی (به عنوان مثال، مکش قوی به کانال گوش اعمال می شود)
  • باروتروما (به عنوان مثال، در طول سفر هوایی یا غواصی)

 

  1. بیماری(اوتیت میانی حاد، اوتیت میانی مزمن، سل)
  • انواع عفونت‌های گوش بخصوص عفونت گوش میانی منجر به پارگی پرده گوش می‌شوند. این اتفاق در کودکان به دلیل ساختار شیپور استاش بیشتر رخ می‌دهد زیرا مایعات در پشت پرده گوش جمع می‌شود و فشار این مایعات باعث آسیب به پرده گوش می‌شود.

 

  1. جراحی


علائم پارگی پرده گوش

علائم پارگی پرده گوشی موارد زیر است در صورتی که هر یک از این علائم رو به ضورت شدید داشتید حتما به پزشک مراجعه نمایید:

  •   درد گوش ممکن است به سرعت فروکش کند
  • کاهش شنوایی(91 درصد)
  • تخلیه مخاط و چرک خون‌آلود(84 درصد)
  •  احساس وزوز گوش(46 درصد)
  •   احساس چرخش
  •   حالت تهوع و استفراغ
  • خارش گوش(58 درصد)

تشخیص پارگی پرده گوش:

  1. اتوسکوپی
  2. شنوایی سنجی

سوراخ شدن پرده گوش به طور کلی در اتوسکوپی مشهود است. هر خونی که مجرای گوش را پوشانده باشد با فشارهای کم به دقت ساکشن می شود. سوراخ های بسیار کوچک ممکن است برای تشخیص قطعی نیاز به اتومیکروسکوپ یا مطالعات امپدانس گوش میانی داشته باشند. در صورت امکان، شنوایی سنجی قبل و بعد از درمان انجام می شود تا از سردرگمی بین کاهش شنوایی ناشی از تروما و کاهش شنوایی ناشی از درمان جلوگیری شود.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت داشتن هر یک از علائم بالا سریعاً به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. ساختارهای گوش داخلی و میانی بسیار حساس و ظریف هستند و هر گونه آسیب به آن‌ها ممکن است برای ما برگشت‌ناپذیر باشد. اگر شک کردید که آیا پرده گوش شما پاره شده یا خیر سریعاً به متخصص مراجعه نمایید.

 

علل پارگی پرده گوش
علل پارگی پرده گوش

عفونت گوش میانی

عفونت‌های گوش میانی اغلب منجر به تجمع مایع در گوش میانی شما می‌شود تجمع بیش از حد مایع باعث فشار بر پرده گوش، و پارگی آن می‌شود.

بارتروما

هنگامی که فشار هوا در گوش میانی شما و محیط خارج از حالت تعادل خارج شده و فشار هوا بر پرده گوش اعمال شود این اختلاف فشار بین گوش میانی و فضای خارجی زیاد شود ممکن است باعث پارگی پرده گوش شود. بارتروما معمولاً در غواصی، سفرهای هوایی و ... ممکن است ایجاد شود.

- صداهای بلند (ضربات صوتی)
- صداهای انفجاری (شلیک گلوله یا توپ) که دارای موج صوتی قدرتمند است ممکن است باعث پارگی پرده گوش شود.
- داخل کردن اشیاء در گوش
اشیاء مثل کلید و گوش پاک‌کن و یا سنجاق سر می‌توانند باعث پارگی‌های پرده گوش شوند.

عوارض پارگی پرده گوش
عوارض پاره شدن پرده گوش

پرده گوش دارای دو نقش اساسی برای انسان‌ها هستند.
- شنیدن
هنگامی که امواج صوتی به پرده گوش برخورد می‌کند باعث ایجاد لرزش و تکانه‌های کوچک برروی پرده ‌می‌شود. این لرزش‌ها به ساختارهای گوش میانی (استخوانچه‌ها) منتقل می‌شود.


- حفاظت
پرده گوش به عنوان یک محافظ گوش میانی را در برابر رطوبت و باکتری و سایر مواد خارجی محافظت می‌کند.


حال اگر پرده گوش پاره شود و بعد از مدتی ترمیم شود عوارض زیر را برای ما خواهد داشت:


- کاهش شنوایی
معمولاً کاهش شنوایی موقتی است و فقط تا زمانی که پرده جوش نخورده است این کاهش ادامه دارد. اندازه پارگی و محل آن معمولاً در مقدار کم شنوایی تأثیرگذار می‌باشد.


- عفونت گوش میانی
وقتی پرده گوش پاره می‌شود باکتری‌ها و رطوبت و آب داخل گوش میانی نفوذ می‌کند و این باعث ایجاد عفونت در گوش میانی می‌شود. هر چه مقدار و حجم عفونت‌ها بیش‌تر باشد میزان کم‌شنوایی بیش‌تر خواهد بود.

عکس پارگی گوش
- کیست گوش میانی یا کلستئاتوم
با اینکه نادر است اما ممکن است در گوش میانی ایجاد شود و معمولاً از پوسته ریزی لایه خارجی پرده گوش به سمت داخل گوش میانی ایجاد می‌شود در پرده گوش سالم پوسته‌های لایه خارجی پرده گوش همراه با جرم گوش از گوش خارج می‌شوند اما در پارگی‌ها پوسته‌ریزی ممکن است در سمت داخل گوش میانی اتفاق بیافتد و باعث ایجاد کیست شود.


جلوگیری از پارگی پرده گوش

اگر دچار عفونت گوش میانی شدید سریعاً درمان کنید چون عفونت مجرا با تب و درد نشان دهند عفونت‌های چرکی با حجم بالا در گوش می‌باشد.

در موقعیت‌های مختلف مثل پرواز کردن یا مسافرت به مناطق مرتفع از گوش‌های خود محافظت نمایید. در صورتی که دچار آلرژی و یا سرما خوردگی شده‌اید و این باعث گرفتگی بینی و گوش شده باشد تا آن‌جا که امکان دارد از سفرهای هوایی پرهیز کنید و یا آن را به تأخیر بیاندازید و هنگام بلند شدن و یا نشستن هواپیما در حد امکان از آدامس و نوشیدنی استفاده نمایید.

  • گوش خود را از اشیای خارجی دور نگه دارید.
  •  گوش خود را از صداهای انفجاری محافظت کنید.

پاره شدن پرده گوش


چه کارهایی را می‌توانیم در صورت پاره شدن پرده گوش انجام دهیم؟

پرده گوش سوراخ شده همیشه نیاز به درمان ندارد و اغلب طی چند هفته خودبه‌خود بهبود پیدا می‌کند در حالی که بهبودی پرده در حال انجام شد شما می‌توانید برای تسکین علائم درد و تسریع در روند بهبودی کارهای زیر را انجام دهید.

  • بدون توصیه پزشک هیچ قطره‌ای در گوش نریزید و از قرار دادن پنبه و هر شیء خارجی در گوش خودداری کنید.
  • شنا نروید و هنگام استحمام گوشتان را به سمت آب قرار ندهید و بعد از استحمام گوشتان را کاملاً خشک کنید.
  • سعی کنید در بینی که با دست مسدود شده ندمید. دمیدن باعث خارج شدن هوا از پرده گوش شده و جوش خوردن پرده گوش را به تأخیر می‌اندازد.
  • یک حوله گرم را بر روی گوش خود قرار دهید تا به کاهش درد شما کمک کند.
  • می‌توانید حین استحمام از قالب‌های ضدآب استفاده کنید. این قالب‌ها در کلینیک‌های شنوایی توسط متخصصین شنوایی ساخته می‌شوند.
  •  در مواقعی که درد گوش دارید می‌توانید از مسکن‌های تجویزی پزشک استفاده نمایید.

تجویز سمعک
تجویز سمعک برای افرادی که دچار پارگی پرده گوش هستند:

افرادی که دچار پارگی پرده گوش شده‌اند و این پارگی ترمیم نشده باشد (در یک یا دو گوش) معمولاً دچار کاهش شنوایی یک طرفه و یا دو طرفه خواهند شد. وسعت پارگی و محل آن در میزان کاهش شنوایی مؤثر خواهد بود. اگر این کاهش شنوایی زیاد باشد و برای فرد مشکلات ارتباطی ایجاد نماید و درمان‌های دارویی و جراحی برای ترمیم پرده مؤثر واقع نشود با تشخیص و دستور پزشک متخصص می‌توانیم برای این افراد سمعک تجویز نماییم.


چه نوع سمعکی برای افراد با پارگی پرده گوش تجویز نماییم؟

همان‌طور که گفته شد برخی از پارگی‌های مزمن پرده گوش با اعمال جراحی و پزشکی قابلیت ترمیم ندارند و کاهش شنوایی ناشی از آن برای فرد مبتلا زیاد خواهد بود. و این کاهش شنوایی باعث اختلال ارتباطی افراد در جامعه شده و باعث می‌شود در تعاملات اجتماعی و کسب و کار به آن‌ها آسیب زده شود.

برای این افراد با توجه به شرایط گوش و مقدار کم شنوایی بهترین گزینه استفاده از سمعک‌های پشت گوشی Open (باز) می‌باشد. سمعک پشت گوشی با قالب باز باعث می‌شود علاوه بر شنیدن مسیر رد و بدل شدن هوا در گوش بسته نشود و از عرق کردن هنگام استفاده از سمعک جلوگیری شود در بعضی افراد پارگی پرده همراه با مقداری عفونت و ترشح وجود دارد و بهترین گزینه استفاده از این مدل سمعک‌ها می‌باشد.

اما اگر پرده گوش خشک باشد و ترشحی نداشته باشد با ملاحظه کردن شرایط بیمار، می‌توان با دستور پزشک سمعک‌های داخل گوشی را برای این افراد تجویز کرد البته این تجویز باید با احتیاط صورت گرفته و بعد از تجویز توصیه‌های لازم در مورد نحوه استفاده از این سمعک‌ها به مددجو به طور کامل داده شود. افرادی نیز هستند که دچا پارگی پرده و عفونت‌های شدید گوش می‌باشند. برای این افراد بهترین گزینه استفاده از سمعک‌های استخوانی که بر روی استخوان جمجمه قرار می‌گیرند، می‌باشد. و مستقیماً با ارتعاش استخوان جمجمه، صدا را به گوش داخلی می‌رساند و شرایط شنوایی بیمار را بهبود می‌بخشد.


توصیه‌هایی برای استفاده‌کنندگان از سمعک که پارگی پرده گوش دارند.

  • قالب سمعک‌های خود را مرتباً با پارچه‌های الکلی ضدعفونی کنید.
  • بعد از استحمام سریع از سمعک استفاده نکنید. گوش خود را ابتدا کاملاً خشک کنید سپس از سمعک استفاده کنید.
  • در طول روز چند ساعتی که به سمعک احتیاج ندارید از گوش خود بردارید تا گوشتان تبادل هوا داشته باشد.
  • هنگام ایجاد ترشح در گوش یا افزایش آن، به هیچ عنوان سمعک‌ها را در گوش قرار ندهید و به پزشک مراجعه کنید.

توجه داشته باشید شنیدن به همراه حفظ سلامتی گوش توأماً باید همراه هم باشند پس به توصیه‌های متخصصین شنوایی و پزشکان گوش و حلق و بینی به طور کامل توجه کنید.

 

درمان پارگی پرده گوش:

  1. خشک نگه داشتن گوش
  2. آنتی بیوتیک های خوراکی یا موضعی در صورت عفونت
  3. گاهی اوقات جراحی

اغلب، درمان خاصی مورد نیاز نیست. گوش باید خشک نگه داشته شود. قطره گوش غیر ضروری است. با این حال، اگر آلاینده ها ممکن است از طریق سوراخ وارد شده باشند، همانطور که در عفونت گوش رخ می دهد، پیشگیری با آنتی بیوتیک های خوراکی وسیع الطیف یا قطره های گوش (آنتی بیوتیک) ضروری است.

اگر چه بیشتر پارگی های پرده گوش خود به خود بسته می‌شوند، اما برای پارگی های پرده گوش که بیش از 2 ماه باقی بماند، جراحی توصیه می‌شود. کم شنوایی انتقالی مقاوم نشان دهنده اختلال در زنجیره استخوانی است که نیاز به کاوش و ترمیم جراحی دارد.

 

در کلینیک شنوایی اشراق با داشتن متخصصان شنوایی شناس و گوش، حلق و بینی بهترین خدمات را به شما ارائه میدهیم. شما میتوانید با تماس با شماره­های زیر با تعیین وقت قبلی همه روزه از شنبه تا چهارشنبه به کلینیک ما مراجعه نمایید.

شماره تماس:
۷۷۷۳۳۵۵۸
0۹۱۹۸۳۷۵۰۸۵

امتیاز دهید :
نظرات کاربران
ارسال نظر
user_name
بهار مزرعتی ۱۱ بهمن ۱۳۹۹
سلام گوش سمت راست من عصبش بصورت جزئی ضعیف شده دکتر گفت جراحی و درمان نداره یخرده کم کیفیت و کم میشنوم ...آیا راه درمانی وجود داره؟
user
سمعک اشراق ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
عکس نوار گوش و واتساپ کنید تا بررسی شود ۰۹۱۹۸۳۷۵۰۸۵
user_name
مونا کلهری ۱۱ بهمن ۱۳۹۹
سلام حدود ۸ سال پیش پرده گوشم بوسلیه جسم خارجی سوراخ شد دکتر گفت که بعد از مدتی ترمیم میشود ..ولی الان شنواییم مقداری افت کرده است آیا راه مداوایی وجود دارد ؟ممنون میشم راهنماییم کنید
user
سمعک اشراق ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
سلام به پزشک متخصص گوش وحلق بینی مراجعه کنید