کم شنوایی در فرکانس بالا
۱۶ شهریور ۱۴۰۰

یکی از عمومی‌ترین انواع کم ‌شنوایی، کم شنوایی در فرکانس بالا است یعنی شنیدن در فرکانس بالا و در محدوده صداهای زیر برای فرد مبتلا سخت‌تر می‌شود این نوع کم شنوایی در هر سنی دیده می‌شود اما در سنین بالا و در افرادی که در محیط‌های پر سروصدا فعالیت می‌کنند بیشتر بروز می‌کند.

 

علائم کم شنوایی در فرکانس بالا

هنگام گوش دادن به صحبت‌هایی که صداهایی مثلِ (ف د س ش ...) در آن بیشتر استفاده شده و صامت هستند مشکل پیدا می‌کنند چون انرژی این حروف بیشتر در فرکانس‌های بالا می‌باشد در نتیجه درک آن‌ها برای فرد مقداری سخت می‌شود. مخصوصاً زمانی که اطراف شلوغ باشد و یا هنگامی که از تلفن یا تلوزیون استفاده می شود و مقداری اطراف شلوغ باشد وضوح صداها برای فرد سخت‌تر می‌شود. افراد با این را نوع کم شنوا می‌گویند( ما کلمات را می‌شنوند اما درک نمی‌کنند و مفهوم نیست). افراد با کم شنوایی در فرکانس‌های بالا صداهای زنان و کودکان و صداهای زنگه مانند را سخت‌تر می‌شنوند.

 

تشخیص کم شنوایی در فرکانس‌های بالا

تشخیص کم شنوایی در فرکانس‌های بالا از طریق آزمایش شنوایی سنجی در کلینیک‌های تخصصی صورت می‌پذیرد با مراجعه به کلینیک‌ آزمایش شنوایی را انجام می‌دهد و نتایج آزمایش بر روی برگه ادیوگرام ثبت می‌شود. اگر فردی دچار کم شنوایی در فرکانس‌های بالا باشد شیب ادیوگرام در سمت راست (فرکانس‌های8،4،2 کیلوهرتز) به سمت پایین می‌باشد ممکن است این کم شنوایی خفیف، ملایم، متوسط یا شدید باشد. شکل زیر ادیوگرام فردی است که کم شنوایی در فرکانس‌های بالا دارد.

نمودار کم شنوایی در فرکانس بالا

 

کاهش شنوایی در فرکانس بالا چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

کاهش شنوایی در فرکانس‌های بالا زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های مویی داخلی، آسیب ببینند این سلول‌ها در داخل حلزون واقع شده‌اند نقش این سلول‌ها تبدیل امواج صوتی به امواج الکتریکی است با توجه به این که صداها فرکانس‌های مختلفی دارند، در قسمت پایه حلزون، سلول‌های مویی به فرکانس‌های زیر حساسیت بیشتری دارند و در شنیدن این فرکانس‌ها نقش اساسی ایفا می‌کند حال اگر این سلول‌ها آسیب ببینند امواج الکتریکی که از این قسمت‌ها به ماینز فرستاده می‌شود دچار اختلال می‌شود و مغز در تشخیص و تفسیر صداها در فرکانس‌های بالا ضعیف‌تر عمل می‌کند. نسبتا درک صداها با این طیف برای فرد مبتلا به کم شنوایی در فرکانس‌های بالا به سختی و ناقص انجام می‌گردد.

 

چه عواملی باعث کم شنوایی در فرکانس های بالا می‌شود؟

افراد با هر سنی ممکن است دچار کم شنوایی در فرکانس‌های بالا شوند دلایل این مشکل متفاوت است دلایل کم شنوایی شامل موارد ذیل می‌باشد.

  • سن (افزایش سن)

کم شنوایی حاصل از افزایش سن پیرگوشی نامیده می‌شود. به دلیل این که این کم شنوایی آرام آرام در دو گوش به صورت برابر ایجاد می‌شود در ابتدا افراد به آن توجه نمی‌کنند یکی از اولین نشانه‌های کم شنوایی مشکل در شنیدن گفتار در محیط‌های شلوغ و پُر سروصدا می‌باشد.

  • نویز و سروصدای محیط

میلیونها نفر از مردم جهان به صورت روزمره در معرض سروصدای محیط هستند که ممکن است دچار آسیب شنوایی شوند که به آن(Neise Induce heatingloss)NIHL گفته می‌شود این آسیب شنوایی می‌تواند یکباره و در اثر انفجار و شلیک ایجاد شود و یا می‎‌تواند به مرور زمان با قرار گرفتن در معرض اصوات غیراستاندارد (بالاتر از 85 dB)برای فرد اتفاق بیافتد.

  • ژنتیک

اگر خویشاوندان نزدیک (پدر و یا مادر و یا خواهر....) دچار کم شنوایی در فرکانس‌های بالا شده‌اند احتمال این که شما نیز دچار این نوع کم شنوایی بشوید زیاد است.

  • داروها

بعضی از داروها برای گوش مضر هستند و استفاده از آن‌ها احتمال کم شنوایی را در شما افزایش می‌دهد. به این داروها اتو‌تو‌کسیک گفته می‌شود. از این داروها می‌توان به گروه سالیسیلات‌ها مثل آسپرین با دوز بالا، داروهای شیمی‌درمانی و آنتی بیوتیک‌های آمینو-گلیکوزید مثل جنتامایسین، اشاره کرد.

  • بیماری‌ها

بیماری منییر که همراه با سرگیجه و وزوز همراه است و فرد ممکن است دچار کم شنوایی نوسانی شود و معمولاً محدوده فرکانس‌های پایین دچار اختلال می‌شود و در مواردی محدوده فرکانس‌های بالا را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد در تومورهای اکوستیک نیز کم شنوایی در فرکانس‌های بالا دیده می‌شود و در بعضی از عفونت‌های مزمن گوش میانی پیشرفته نیز در فرکانس‌های بالا دچار اختلال می‌شود.

 

درمان‌های مختلف برای کاهش کم شنوایی

کم شنوایی حسی عصبی در فرکانس‌های بالا معمولاً غیرقابل برگشت است. فقط در بعضی از افراد که دچار کم شنوایی ناگهانی شده‌اند ممکن است با دارو درمانی شنوایی آن‌ها به حالت طبیعی برگردد. برای کم شنوایی در فرکانس‌های بالا بهترین گریز درمانی استفاده از سمعک می‌باشد. بهترین و مناسب‌ترین سمعک برای این افراد سمعک‌‌های شیت‌گوشیRicمی‌باشد که به آن رسیور داخل کانال Ricگفته می‌شود. برای این افراد معمولاً سمعک‌های ریک به صورت قالب باز تجویز می‌گردد این نوع سمعک به‌گونه‌ای تنظیم و طراحی شده‌اند که برای کم شنوایی در فرکانس بالا بهترین کارآیی را دارند. استفاده از سمعک‌های داخل گوش برای این افراد باعث اثر انسداد در گوش و پیچش صدا در سر می‌شود و برای کاربر آزاردهنده می‌باشد، چون در این افراد فرکانس‌های پایین نیاز به تقویت ندارد و سمعک داخل گوش فرکانس‌های پایین را نیز تقویت می‌کند و این باعث اعوجاج در گوش بیمار می‌شود و آزاردهنده می‌‌باشد.

خطر کم شنوایی برای سلامتی

درمان و رسیدگی به کم شنوایی در فرکانس بالا بسیار مهم است زیرا اثرات جانبی آن بسیار فراتر از کم شنوایی می‌باشد. هنگامی که کودکان دچار این نوع کم شنوایی می‌شوند رشد گفتار در زبان آن‌ها با تأخیر همراه می‌شود و این مانع پیشرفت تحصیلی نسبت به همتایان آن‌ها می‌گردد.

در افراد مسن با کم شنوایی درمان نشده خطر ابتلا به آلزایمر، انزوای اجتماعی و افسردگی به همراه زمین‌خوردن در آن‌ها افزایش می‌یابد.

 

جلوگیری از ایجاد کم شنوایی

شنوایی در این نوع برگشت پذیر نیست. اما در برخی موارد قابل پیشگیری است. یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های پیشگیری استفاده از محافظ‌های گوش در محیط‌های پر سروصدا مخصوصا صداهای بلندتر از 85 دسی‌بل می‌باشد. اگر در محیطی هستید که سروصدا خیلی زیاد است و در محلی هستید که صدای انفجار و تیراندازی شما را آزار می‌دهد از محل دور شوید و یا از گوشی‌های محافظ استاندارد استفاده کنید.

اگر در محیط‌های پر سروصدا هستید و مکالمه برای شما خیلی مهم است از قابلیت‌های ضدصوت فیلتردار استفاده نمایید قالب‌های ضدصوت در کلینیک‌های شنوایی سنجی، به صورت استاندارد ساخته می‌شود. اگر نگران کم شنوایی خود هستید حتماً به کلینیک‌های شنوایی سنجی مراجعه بفرمایید تا با انجام آزمایش‌های شنوایی درمانی برای شما آغاز شود. تحقیقات نشان می‌دهد که اکثر افرادی که از سمعک‌ها استفاده می‌کنند از شنوایی خود راضی‌تر هستند و از کیفیت زندگی بهتری نسبت به افرادی که تصمیم به درمان ندارند برخوردارند.

 

 

 

امتیاز دهید :
نظرات کاربران
ارسال نظر