آسیب های استفاده از گوش پاک کن را جدی بگیرید

آسیب های استفاده از گوش پاک کن را جدی بگیرید
۲۰ بهمن ۱۴۰۰

بسیاری از افراد از سوآب­ های پنبه ­ای (گوش پاک کن) برای تمیز کردن گوش خود استفاده می­ کنند.

معمولاً افراد سوآب پنبه­ ای را داخل مجرای گوش قرار می­دهند تا به وسیله آن جرم گوش را از مجرای گوش خارج نمایند. بهتر است از گوش پاک کن برای تمیز کردن قسمت خارجی مجرا استفاده شود و از داخل کردن در مجرای گوش خودداری شود.

استفاده از گوش پاک کن­ ها در داخل گوش عوارض زیادی دارد. مهم­ترین عارضه آن آسیب و عفونت پرده گوش ومجرای گوش می باشد.

در این نوشتار به نحوه صحیح تمیز کردن گوش و عوارض استفاده از گوش پاک کن­ ها می­پردازیم.

 

آسیب­های احتمالی استفاده ار گوش پاک کن

جرم گوش در واقع برای گوش شما مفید است. از خشک شدن بیش از حد دیواره مجرای گوش جلوگیری کرده و به خاطر بوی بد محل خوبی برای ورود حشرات نمی ­باشد.

همچنین اسیدی بودن جرم گوش باعث خاصیت ضد باکتریایی آن می ­شود و از تجمع باکتری­ ها و قارچ­ ها در مجرای گوش جلوگیری می­کند. پس جرم گوش برای ما لازم و ضروری می ­باشد.

جرم تولید شده در مجرای گوش به مرور زمان به سمت بیرون مجرا حرکت می­کند و به قسمت ابتدایی مجرا و لاله گوش می­رسد و درآن­جا تمیز می­گردد.

با توجه به این که جرم گوش به صورت طبیعی و به مرور زمان از گوش خارج می­گردد نیازی نیست افراد گوش خود را دستکاری کنند. با این حال 68­% از افراد از سوآب‌های پنبه­ ای (گوش پاک کن) برای تمیز کردن مجرای گوش استفاده می ­کنند که احتمال دارد مشکلات زیر را برای خود ایجاد کنند.

فشرده شدن جرم گوش

قطر زیاد نوک گوش­ پاک­ کن ­ها باعث می­شود جرم گوش به داخل و انتهای مجرا نزدیک شده و حالت فشردگی پیدا می­کند و تمام مجرا را مسدود می­سازد. این باعث اختلال در روند طبیعی خارج شدن جرم از گوش می­شود. تجمع جرم باعث انسداد و تجربه علائم ناخوشایند ذیل می­شود.

جراحت

فشار دادن بیش از حد گوش پاک کن­ در داخل مجرا باعث آسیب به مجرا و پرده گوش می­شود.

مطالعه­ هایی که در سال 2017 در مورد آسیب­ و جراحت ­های مجرا و پرده گوش در کودکان صورت گرفته نشان می­دهد که 72­% از این جراحت ­ها به علت تمیز کردن گوش ­ها به وسیله سوآب­ پنبه ­ای ایجاد شده است.

در مطالعه ه­ای دیگر که در 80 نفر با آسیب ­های پرده گوش انجام شده نشان می­دهد بیش از 44­% از آن­ها به علت استفاده از گوش پاک کن­ دچار آسیب پرده گوش شده ­اند.

عفونت در استفاده از گوش پاک کن

 

عفونت در استفاده از گوش پاک کن

جرم گوش به علت اسیدی بودن، دارای خاصیت ضد باکتریایی و قارچی می­باشد. حال خارج کردن جرم گوش یا هل دادن و جمع کردن آن در یک نقطه باعث ایجاد محیط مناسب برای رشد باکتری­ها و قارچ­ها می­شود.

وجود جسم خارجی

در برخی از موارد قسمتی از نوک پنبه ­ای گوش پاک کن­ ها ممکن است در مجرای گوش باقی بماند که این می‌تواند باعث احساس خارش، پری و درد گوش شود و در برخی موارد کاهش شنوایی نیز دیده می­شود. در طی تحقیقاتی که در مورد وجود اجسام خارجی در گوش افراد صورت گرفته پنبه گوش پاک کن ­ها از رایج­ترین اجسام خارجی باقی مانده در گوش بزرگسالان بوده است.

 

در صورت احساس درد باید چه کار کنیم؟

اگر از گوش پاک کن­ استفاده کردید و گوشتان درد گرفت در کوتاه مدت برای التیام می­توانید از استامینوفن و ایبوپروفن استفاده نمایید. اگر درد گوش پس از 3 روز از بین نرفت به پزشک خود مراجعه نمایید.

اگر در حین استفاده از گوش پاک کن­ دچار درد شدید و ناگهانی شدید و همزمان وزوز گوش و کم ­شنوایی برای شما ایجاد شد فوراً به پزشک مراجعه کنید چون ممکن است گوش شما آسیب دیده باشد.

 

چگونه با خیال راحت گوش خود را تمیز کنیم؟

اگر جرم گوش دارید و جرم گوش شما فشره باشد ابتدا علائم آن را یاد بگیرید. علائم جرم فشرده گوش: کم شنوایی، وزوز، احساس پری گوش و درد می­باشد که ممکن است همه این علائم با هم نباشند اما یک یا دو علامت گفته شده احتمال وجود جرم فشرده در گوش را بالا می­برد. پس بعد از احساس این علائم به پزشک مراجعه کنید. پزشک بعد از معاینه، برای شما قطره گلیسیرین و یا قطره ­های مناسب برای نرم کردن جرم گوش تجویز می­کند. بعد از ریختن قطره در داخل گوش طبق دستور پرشک و نرم شدن جرم گوش پزشک گوش شما را با آب یا ساکشن تمیز می­کند.

از چه کارهایی باید اجتناب کرد؟

علاوه بر اجتناب از گوش پاک کن ­ها برای تمیز کردن گوش استفاده از موم گوش برای تمیز کردن جرم ممکن است آسیب ­ها و جراحاتی را به پرده و مجرای گوش وارد کند که باید از آن نیز اجتناب کرد و حتماً برای تمیز کردن گوش به پزشک مراجعه کنید.

 

امتیاز دهید :
نظرات کاربران
ارسال نظر