آلزایمر و کم شنوایی
۰۵ تیر ۱۴۰۰


تقریبا در یک سوم افراد بالای 65 سال و در دو سوم افراد بالای 70 سال مشکل شنوایی وجود دارد و مطلاعات نشان می دهد که استفاده از وسایل کمک شنوایی به عملکرد شناختی بهتر و بهبود کیفیت زندگی کمک می کند یک مطالعه جدید نشان داده افرادی که به دلیل کم شنوایی مرتبط با سن از سمعک استفاده می کنند عملکرد مغزی بهتری در طول زمان نسبت به افرادی که از سمعک استفاده نمی کنند از خود نشان می دهند این تحقیق توسط دانشگاه اکستر و کالج کینگ لندن انجام شده است یافته ها نشان می دهد که تشویق افراد به استفاده از سمعک می تواند به محافظت از مغز و کاهش خطر زوال عقل کمک کند ارتباط بین کم شنوایی و زوال عقل در چند سال اخیر مورد توجه بسیاری از دانشمندان قرار گرفته و تخفیفات زیادی در این زمینه انجام شده است ... این تخفیفات نشان می دهد که استفاده از سمعک برای افراد که از میانسالی دچار مشکل کم شنوایی شده اند به حفظ عملکرد مغز کمک شایانی می کند و خطر بیماریهای شناختی و زوال عقل را نشان می دهد .


کم شنوایی در بیماران آلزایمری
کم شنوایی می تواند اثرات آلزایمر را تشدید کند برقراری ارتباط برای مبتلایان به آلزایمر و کم شنوایی سخت شده و احساس سردرگمی و انزوای اجتماعی را افزایش می دهد . با آزمایش شنوایی می توان فهمید که مشکل شنوایی و ارتباطی در این افراد چه قدر می باشد . عدم پاسخ به گفتار و کلام به دلیل کاهش شنوایی منجر به کاهش عملکردهای شناختی ، در بیشتر این بیماران می شود مطالعات نشان می دهد افرادی که آلزایمر دارند و از سمعک استفاده می کنند نسبت به افراد آلزایمری کم شنوا که سمعک ندارند ، 50% عملکرد حافظه بهتری از خود نشان می دهند .

 


تغییرات مغز در افراد کم شنوا
کاهش شنوایی باعث ایجاد تغییرات شده و خطر زوال عقل را افزایش می دهد . این تغییرات به 2 صورت بیان می شود .


-    آتروفی یا کوچک شدن مغز  
هنگامی که بخش شنوایی مغز فعالیتش کم شود سلولهای مغز در این ناحیه کوچک شده و ریزش پیدا می کند و این کاهش نسبت به افراد طبیعی با افزایش سن بیشتر دیده می شود .


-    اضافه کاری مغز
وقتی فرد دچار کم شنوایی می شود و انرزی بیشتری برای گوش دادن صرف می کند و این باعث کاهش انرژی مغز شده و بر روی کارکردهای دیگر مهم مغز مثل حافظه ، تمرکز و تفکر و ... اثر منفی داشته و انرژی کمتری را بر روی این مورد اختصاص می دهد و این ممکن است زمینه ساز اختالات شناختی در فرد شود .


کم شنوایی وانزوای اجتماعی
از عوارض مبتلایان به کم شنوایی درمان نشده ، می توان و احساس تنهایی ، نگرانی ، افسردگی ، اضطراب ، و یا ... اشاره کرد این افراد کمتر در تعاملات اجتماعی و فعالیتها و گروهای سازمان یافته شرکت می کنند و از روند طبیعی زندگی خارج می شوند در این افراد خطر ابتلا به زوال عقل افزایش می یابد . هر چه مغز خود را از تحریکات شنوایی محروم کنیم مغز سریعتر زوال پیدا می کند و عوارض آن زودتر به سراغ مبتلایان می آید .


آیا سمعکها می توانند به جلوگیری از زوال عقل کمک کنند ؟
مطلاعات بیشمار نشان می دهد سمعکها نه تنها باعث بهبود شنوایی می شوند بلکه آنها به حفظ استقلال فرد ، بالا رفتن توانایی ذهنی ، سلامت روحی و جسمی و موفقیتهای شغلی ، و افزایش تعاملات اجتماعی و فامیلی می شود یک زندگی شاد و فعالانه ، مغز شما را فعال نگه می دارد . تشخیص درست و زودرس و درمان به موقع کم شنوایی با استفاده از سمعک ، خطرات این بیماری را کاهش و یا به تاخیر می اندازد .

از خدمات کلینیک سمعک اشراق انجام انواع تست های شنوایی سنجی و متخصصین در زمینه سمعک به همراه مشاوره برای انتخاب آن با مناسب ترین قیمت سمعک می باشد.

نکاتی درباره رابط بین کم شنوایی و آلزایمر
افراد با کم شنوایی خفیف ( db25) تقریبا 2 برابر بیشتر نسبت به افراد با شنوایی طبیعی احتمال مبتلا شدنن به آلزایمر را دارند .
-    افراد با کم شنوایی متوسط این میزان 3 برابر می شود .
-    افراد با کم شنوایی شدید 5 برابر نسبت به افراد نرمال ، احتمال دارد که به آلزایمر دچار شوند .
-    برای هر 10 دسی بل افزایش کم شنوایی خطر برای زوال عقل 20% افزایش می یابد .

امتیاز دهید :
نظرات کاربران
ارسال نظر
user_name
محمد ۱۹ آذر ۱۳۹۹
با سلام پدر بزرگ من دچار آلزایمر بوده اخیرا دچار کم شنوایی شده چه راهکاری پیشنهاد می کنید؟
user
سمعک اشراق ۱۹ آذر ۱۳۹۹
سلام دوست عزیز برای اطلاعات بیشتر و راهنمایی بهتر با مشاوران ما تماس بگیرید.