ارتباط بین کرونا و وزوز گوش
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

شایعاتی درباره ارتباط بین کرونا و وروز گوش وجود داد. در این مطلب به این موضوع می پردازیم. وزوز گوش زمانی رخ می‌دهد که صدایی که شما می‌شنوید در خارج وجود ندارد و به طور خود به خود در شما احساس می‌شود. افراد احساس‌های مختلفی از وزوز گوش دارند و بعضی‌ها وزوز را به صورت صدای جیرجیرک احساس می‌کنند و برخی دیگر صدای زنبور و بعضی صدای غرش یا صدای ضربان.

در سال‌های گذشته طبق آمار گرفته شده در آمریکا بیش از ۱۰ درصد افراد، بیش از ۵ دقیقه در طول روز صدای وزوز در گوش خود احساس کرده‌اند.

عوامل مختلفی در ایجاد وزوز گوش تاثیر دارد. یکی از عوامل اصلی آن ترومای صوتی می‌باشد. قرار گرفتن در معرض اصوات بلند بر اثر شغل به مرور زمان ممکن است باعث آسیب دیدن سلول‌های حسی گوش شود که این آسیب، باعث تغییرات در حرکت این سلول‌ها می‌شود و حرکت غیر متعارف آن باعث احساس وزوز در افراد می‌شود.

عوامل دیگری که ممکن است باعث وزوز گوش شود بیماری منییر و استفاده از داروهای اتوتوکسیک می‌باشد. یکی دیگر از عوامل ایجاد وزوز ممکن است ویروس کرونا باشد که در ادامه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

 

آیا ارتباطی بین وزوز گوش و کووید نوزده وجود دارد؟

گزارش‌های مختلفی از افرادی که دچار وزوز گوش بعد از کرونا شده‌اند داده شده است با این حال این گزارش‌ها موارد ذیل را مشخص نکرده‌اند:

  • شدت وزوز گوش
  • زمانی که وزوز گوش شروع می‌شود
  • وزوز گوش چقدر طول می‌کشد

هنوز دقیقا مشخص نیست ویروس کرونا از چه طریق باعث وزوز گوش می‌شود اما اعتقاد کلی بر این است که وزوز گوش به علت التهاب یا آسیب سلول‌های حسی داخل گوش انجام می‌شود که بر اثر عفونت ویروسی یا در نتیجه پاسخ‌های سیستم ایمنی در بدن اتفاق می‌افتد. یک مطالعه که در مجله بین المللی شنوایی شناسی منتشر شده است، که محققان کووید ۱۹ تخمین زده‌اند که ۱۵ درصد از مبتلایان به کرونا وزوز گوش را تجربه کرده‌اند.

در مطالعه دیگری که در سال ۲۰۲۱ انجام گرفته است، ۴.۵ درصد افرادی که دچار کرونا شده‌اند. دچار وزوز گوش شده‌اند و هم‌چنین افرادی که از قبل وزوز گوش داشته‌اند و مبتلا به کرونا شده‌اند در ۴۰ درصد موارد وزوز گوش آن‌ها بدتر شده است.

به نظر می‌رسد استرس‌های ناشی از کرونا باعث بدتر شدن وزوز افرادی است که قبل از کرونا وزوز داشته‌اند. به عنوان یک تحقیق در ۲۰۲۱ از ۱۸۸ نفر که دچار وزوز گوش هستند و آن‌ها را در سال ۲۰۱۹ با ۲۰۲۰ مقایسه کردند:

  • سطح اضطراب در سال ۲۰۲۰ بیشتر از ۲۰۱۹ بوده است.
  • سطوح بالای اضطراب باعث افزایش احساس وزوز گوش می‌شود.
  • درمان‌های وزوز مانند صوت درمانی و مشاوره‌های آموزشی در کاهش اضطراب ناشی از وزوز در سال ۲۰۲۰ کم‌تر موثر بود.

در حالی که استرس ناشی از همه‌گیری ممکن است وزوز گوش را بدتر کند، جستجوی حمایت‌کننده می‌تواند کاملا موثر باشد. ارتباط با عزیزان، قدم زدن در فضای باز، جستجوی آرامش همگی به کاهش ناراحتی وزوز گوش کمک می‌کنند.

 

آیا واکسن کرونا باعث وزوز می‌شود؟

برخی از شایع‌ترین عوارض جانبی واکسن کووید ۱۹ شامل درد در محل تزریق، تب و درد بدن می‌باشد. اما وزوز گوش بعد از واکسیناسیون بسیار نادر می‌باشد.

در بریتانیا 5/1 درصد از افرادی که واکسن زده‌اند، درجاتی از وزوز را تجربه کردند. دو نفر از سه نفر وزوزشان به سرعت بهبود بخشید و دلیل دقیق ایجاد وزوز گوش به صورت دقیق مشخص نیست.

محققان این فرضیه را مطرح کردند که ممکن است یک پاسخ ایمنی غیر منتظره یا اضطراب ناشی از واکسن عامل آن باشد. ۶ مورد وزوز گوش در تزریق واکسن جانسون و جانسون گزارش شد اما شواهد کافی برای نتیجه‌گیری این‌که واکسن علت اصلی وزوزگوش است، وجود نداشت.

 

اگر دچار وزوز گوش شدید چه باید کرد؟

اگر دچار وزوز گوش شدید موارد زیر را رعایت فرمایید:

  • کاهش سطح استرس: با کاهش سطح استرس می‌توانید با وزوز گوش کنار بیایید و از بدتر شدن آن جلوگیری کنید.

 چند نمونه فعالیت برای کاهش سطح استرس شامل یوگا، مراقبه، تمرینات تنفس عمیق و پوشاندن سر و صدا می‌توانید با استفاده از صداهای دلنشین و گوش کردن به آن صدای وزوز خود را بپوشانید.

  • ایجاد یک روال خوب برای خواب: وزوز گوش اغلب می‌تواند خواب را تحت تاثیر قرار دهد. ایجاد یک برنامه روتین خوب قبل از خواب می‌تواند خواب خوب را تقویت کند.
  • اجتناب از صداهای بلند: قرار گرفتن در یک محیط پر سر و صدا می‌تواند وزوز گوش را بدتر کند. بنابراین سعی کنید از قرار گرفتن در معرض اصوات بلند خودداری نمایید.

 

 

 

امتیاز دهید :
نظرات کاربران
ارسال نظر