استفاده از هدفون و خطر کم شنوایی

استفاده از هدفون و خطر کم شنوایی
۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

همانطور که ارتباطات روزمره در یک جامعه افزایش پیدا می‌کند و این ارتباط ممکن است از طریق وسایل الکترونیکی و فضای مجازی باشد استفاده از هدفون‌ها هم بیشتر می‌شود.

هدفون‌ها به فرد اجازه می‌دهد از موسیقی لذت بیشتری ببرد و مکالماتش راحت‌تر شود سهولت استفاده از هدفون و جابجا کردن راحت آن را نمی‌توان نادیده گرفت.

امروزه که مسئلة کرونا مطرح است و تب جلسات مجازی داغ است استفاده از هدفون‌ها بسیار بیشتر شده است.

دراین بین سوالی که مطرح می شود این است که چگونه از هدفون ها استفاده کنیم که برای ما امن باشد، سطح صدا و فواصل زمان استفاده از هدفون‌ها چگونه باید باشد؟ در این نوشتار استفادة سالم و ایمن از هدفون‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

صدا چگونه باعث کم شنوایی می‌شود؟

 صدا و کلام یک شیوه ارتباطی است که ما را به محیط اطرافمان هدایت و وصل می‌کند. گوش داخلی شامل اندام حسی و اعصاب شنوایی است که نسبت به تعادل صوتی بسیار حساس می باشد. هزاران سلول مویی حسی در گوش داخلی وجود دارد که وظیفه انتقال صدا را از گوش به مغز دارد. درمو‌های حسی تبدیل به امواج عصبی می‌شود و از طریق اعصاب شنوایی به مغز منتقل می‌گردد صدا در مغز به پردازش نهایی می‌رسد.

صداهای بلند و بیش از استاندارد به صورت ناگهانی و یا به مرور زمان باعث آسیب دیدن موهای حسی گوش می‌گردد و مکانیسم تبدیل و انتقال صدا مختل می‌گردد. درد عصبی از موارد محل اتصال بین سلول‌ها و اعصاب شنوایی را دچار اختلال می‌نماید، که باعث کم‌شنوایی در این موارد می‌شود.

 

میزان صدا هندفون یا هندزفری چقدر باید باشد؟

 معمولاً حداکثر صدای هدفون ها در حدود 110تا 151 دسی‌بل می‌باشد که این مقدار نباید بیشتر از  ۸۰ تا ۸۵ دسی‌بل باشد اما سطح امن و سالم در حدود ۷۰ دسی‌بل است که بالاتر از آن احتمال آسیب را بالا می‌برد صداهای کمتر از ۷۰ دسی‌بل بعید است به شنوایی ما آسیب وارد کند.

پس توصیه می‌شود برای استفاده از هدفون‌ها سطح صدای آنها اندازه‌گیری شود و صدای کمتر از ۸۰ دسی‌بل تا حدی خوب می‌باشد پایین‌تر از ۷۰ دسی‌بل از جهت سلامتی و ایمنی بسیار خوب می‌باشد.

 میزان صدا هندفون یا هندزفری چقدر باید باشد؟

چه مدت زمانی می‌توانیم در طول روز از هدفون استفاده کنیم؟

 مدت زمان استفاده از هدفون‌ها بستگی به میزان صدا دارد هرچه میزان صدا بالاتر باشد می‌بایست مدت زمان کمتری از هدفون‌ها استفاده نمود. بر طبق توصیة کارشناسان شنوایی و بهداشت از هدفون با شدت صدای ۸۵ دسی‌بل تا ۸ ساعت در طول روز می‌توان استفاده کرد که با اضافه شدن دسی‌بل 5( یعنی 90 دسی‌بل) میزان زمان استفاده از هدفون! نصف می‌شود.

۸۵ دسی‌بل← ۸ ساعت

۹۰ دسی‌بل← ۴ ساعت

۹۵ دسی‌بل← 2 ساعت

100 دسی‌بل← 1 ساعت

 

پیشنهادهایی برای گوش دادن و استفاده ایمن از هدفون‌ها

  • از مدت زمان استفاده از هدفون در طول روز و میزان بلندی صدا آگاه باشید.
  •  در زمانی که می‌خواهید به صورت طولانی‌مدت از هدفون استفاده کنید صدا را آنقدر که امکان دارد کم کنید.
  • اگر در مراسم و رویدادها (کنسرت‌ها یا رویدادهای ورزشی) که ممکن است در معرض اصوات بلند به صورت طولانی مدت باشید از هدفون‌ها استفاده نمایید.
  • از متخصصان گوش و حلق و بینی و متخصصان شنوایی در مورد نحوة استفاده از هدفون‌ها مشاوره بگیرید.

 

 

از چه هدفون‌هایی استفاده کنیم؟

هنگام استفاده از هدفون برای فرزندانمان به موارد ذیل توجه کنید:

  • بیشتر از هدفون‌های روی گوش برای ایشان استفاده انتخاب کنید.
  • برای فرزندانتان به دنبال هندزفری با محدودیت دسی‌بل کمتر از 80 دسی‌بل باشید.
  •  برای بچه‌های کوچک از هدفون‌های با محدودیت کمتر از 65 دسی‌بل استفاده کنید.
  •  محدود کردن زمان گوش دادن روزانه نیز برای محافظت شنوایی کودکان ضروری است.
  • به بچه‌ها اجازه دهید هر بار به مدت ۶۰ دقیقه تا انرژی ۶۰ درصد میزان صدای هدفون تنظیم نمایند.

هدفون و کم شنوایی 

 

هدفون و سمعک

برای همة افرادی که دارای کم شنوایی استفاده از سمعک توصیه می‌شود معمولاً سمعک‌های جدید دارای بلوتوث هستند که به صورت مستقیم به  هدفون‌ها برای گوش دادن بدون نویز محیط مورد استفاده قرار می‌گیرند. معمولاً سمعک‌های ITE-BTE-BTE Riu قابلیت اتصال به هدفون‌ها را دارا می باشند.

استفاده از هدفون‌ها که از طریق امواج وایرلس به وسایل جانبی مثل تلویزیون و موزیک و غیره وصل می‌شود این امکان را به شما می‌دهد که زندگی بهتر و صدای بهتر و شفاف‌تری به گوش شما برسد. دو هدفون موجود می‌باشد هدفون‌هایی که از طریق بلوتوث به وسایل جانبی و صوتی و تصویری وصل می‌شود و هدفون‌های مادون قرمز که از طریق امواج مادون قرمز قابلیت اتصال دارد که امروزه کاربرد کمتری دارد.

  • سعی کنید از هدفون‌های روی گوش استفاده نمایید. هدفون‌های داخل گوشی ممکن است باعث ایجاد حساسیت در گوش‌ها شود. همچنین صدای هدفون‌های روی گوش برای شما ملایم‌تر می‌باشد.
  • از قوانین ۶۰/60 پیروی کنید به این صورت که با ۶۰ درصد حجم صدا می‌توانید به مدت ۶۰ دقیقه به موسیقی گوش کنید. اگر نگران آسیب به گوش‌های خود هستید می‌توانید از قانون ۶۰/60 استفاده نمایید.
  • از ابزار یا پیچ تنظیم در هدفون‌ها استفاده نمایید هر موقع لازم بود بتوانید صدا را با استانداردهای تعریف شده تنظیم نمایید.

 

چگونه تشخیص دهیم که از طریق استفاده هدفون دچار کم شنوایی شده‌اید؟

ممکن است که علائم کم شنوایی را داشته باشید و یا دیگران به شما بگویند که صدا را خوب نمی‌شنوید و یا دچار وزوز گوش شده‌اید زنگ زدن مداوم گوش‌ها یکی از علائم کم شنوایی می‌باشد اگر این علائم را دارید استفاده از هدفون‌ها را محدود کنید و به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی و شنوایی سنجی مراجعه بفرمایید با انجام تست شنوایی‌سنجی توسط متخصصین شنوایی میزان کم‌شنوایی شما اندازه‌گیری می‌شود و مشکلات احتمالی کم‌شنوایی برای ما مشخص می‌گردد و اقدامات لازم درمانی با توجه به میزان و نوع کم‌شنوایی برای شما عزیزان انجام می‌شود.

 

امتیاز دهید :
نظرات کاربران
ارسال نظر