تاثیر سمعک بر وزوز گوش
۰۵ تیر ۱۴۰۰

وزوز گوش یا زنگ گوش به احساس هر گونه صدا در سر یا گوشها بدون این که در محیط صدای خاصی وجود داشته باشد اطلاق می شود . احساس صدا برای افراد مختلف متفاوت می باشد که به صورت زنگ ، خش خش ، هیس هیس ، و جیر جیر ، و ... احساس می شود این صدا ممکن است مداوم یا متناوب باشد و از نظر بلندی و شدت در افراد مختلف متفاوت می باشد . زمانیکه صدای محیط کم می شود ( مثلا هنگام خواب ) این صدا بیشتر شده و آزار دهنده تر می باشد در بعضی از افراد وزوز ممکن است پالس مانند صدای قلب احساس می شود.


علل ایجاد وزوز گوش
یکی از علل شایع و ایجاد کننده وزوز گوش و صدمه به سلولهای موئی گوش داخلی می باشد وظیفه سلولهای ، تبدیل صدا به امواج الکتریکی از طریق حرکت می باشد که این امواج را به مغز می رساند حال اگر این سلولها آسیب ببینند حرکت خود به خودی پیدا می کنند و این باعث می شود امواج الکتریکی به صورت تصادفی به مغز ارسال می شود و در مغز به صورت وزوز تفسیر می شود . سایر عوامل ایجاد کننده وزوز ممکن است مربوط به مشکلات گوش ، مغز و یا اعصاب گوش و ... باشد . و در بعضی از موارد ممکن است علت خاصی برای آن ذکر نشود از عوامل ایجاد کننده وزوز می توان به موارد ذیل اشاره کرد .
-    کاهش شنوایی ناشی از سن
-    کاهش شنوایی ناشی از سر وصدا
-    انسداد گوش به وسیله جرم یا عفونت یا تومور
-    ضربه به سرو گردن
-    استفاده از داروهای اتوتوکسیک مثل آسپیرین . دیوتیکها. آمینوگلیکوزیدها داروهای ضد مالاریا و داروهای دیگری که اثر سمیت گوش دارند .
-    آسیب های مغزی
-    اختلالات متابولیک ، اختلالات عروقی و خونی و روانپزشکی اتواسکلروزیس ، بیماری منییر و تومور نورینوم اکوستیک
-    استفاده از سیگار ، الکل ، ویا کافئین ممکن است باعث بدتر شدن وزوز شود .

شیوع وزوز
-    حدود 30 میلیون آمریکایی وزوز گوش دارند.
-    حدود 13 میلیون وزوز گوش بدون کم شنوایی دارند .
-    شیوع وزوز در افراد 65 تا 84 سال تقریبا 27 درصد است .
-    شیوع وزوز در 60% از افراد با کم شنوایی در ارتباط است .
-    تقریبا 40 % از افراد دارای وزوز در 80 % از طول روز ، وزوز را احساس می کنند .
-    تقریبا یک نفر از 4 نفر وزوز را بلند  احساس می کنند . و یک نفر از 5 نفر وزوز برای آنها غیر تحمل است .

در مطلاعات مختلف در سر تا سر دنیا شیوع وزوز بین 5 تا 15 درصد گزارش شده است که بین 1 تا 3 درصد از جمعیت جهان وزوز برای آنها آزار دهنده بوده و بر کیفیت زندگی آنها تاثیر گذار می شود . پیش بینی می شود شیوع وزوز در سالهای آینده افزایش پیدا کند دلیلی اصلی این امر افزایش قرار گرفتن در معرض سرو صدا در اوقات فراغت ، استفاده از موسیقی ، هدفونها ، و تلفن های همراه می باشد .

 


آیا وزوز گوش قابل درمان است ؟
باید گفت وزوز یک علت است بیماری نیست . خود از یک مشکل نشات می گیرد اگر عامل وزوز قابل درمان باشد بالبطع وزوز نیز قابل درمان است بسیاری از علل وزوز غیر قابل درمان می باشد و این باعث می شود وزوز درمان پذیر نباشد . درصد زیادی از مردم که وزوز دارند علت آن مشخص نمی باشد و غیر قابل درمان می باشد . درمانهایی که برای وزوز انجام می شود بیشتر تسکینی و کاهشی است و هدف این است که کیفیت زندگی فرد و تعاملات اجتماعی و شخصی فرد مبتلا کاهش پیدا نکند . درمانهای وزوز شامل موارد ذیل می باشد .
-    سبک زندگی سالم
فعالیت بدنی ، فعالیت های اجتماعی ، رژیم غذایی سالم ، فعالیت های تفریحی و سرگرمی ، کاهش استرس ، و استفاده از وسایل محافظ شنوایی
-    سمعک
بیشتر افرادی که وزوز دارند دچار انواع مختلف از کاهش شنوایی هستند سمعک با تقویت صدای محیط تا حدودی زیادی احساس وزوز را کاهش داده و به تسکین آن کمک می کند .

کلینیک سمعک اشراق با متخصصین در زمینه شنوایی سنجی و سمعک به همراه مشاوره برای انتخاب آن با بهترین قیمت سمعک، افراد کم شنوا را در این زمینه همراهی میکند.


-    صدا درمانی
به روشهای مختلفی انجام می شود و به طور کلی استفاده از سرو صدای خارجی به منظور تغییر درک بیمار از وزوز و کم احساس کردن آن می باشد .
-    رفتار درمانی ، دارو درمانی ، درمان Tmj ( مفصل فکی و گیجگاهی ) و درمانهای آزمایشی و درحال تحقیق ) از دیگر روشهای درمان وزوز و تسکین آن می باشد . در ادامه به اثر سمعک در کاهش وزوز می پردازیم و انوا ع سمعکهای پوشش دهنده وزوز را به شما معرفی می کنیم


سمعک چگونه باعث کاهش وزوز می شود ؟
یکی از عوارض کم شنوایی وزوز گوش می باشد کم شنوایی ممکن است بر اثر عوامل مختلفی ایجاد شود ( افزایش سن ، ضربات صوتی و ... ) بر اساس اجماع دانشمندان کم شنوایی طولانی مدت باعث می شود صدا به مغز به طور کامل نرسد و مغز کمتر تحریک شود در پاسخ مغز دستخوش تغییرات عصبی می شود و چگونگی پردازش صداها با فرکانسهای مختلف در مغز تغییر می کند این تغییرات غصبی در مغز و تغییر در پردازش صداها ، باعث واکنشهای جدید در مغز شده واحساس جدیدی برای بیمار ایجاد می کند که همان وزوز گوش می باشد . بیماران با کم شنوایی و وزوز گوش ، معمولا با سمعک وزوزشان تسکین پیدا می کند سمعکها وسایل الکترونیکی کوچکی هستند که در پشت یا داخل گوش قرار می گیرند و با توجه به شرایط شنوایی بیمار تنظیم می شود بسیاری از سمعکها علاوه بر تقویت صوت ، دارای تکنولوژی مدیریت وزوز نیز می باشند که در مورد آنها توضیح می دهیم . در مورد اثر سمعک بر وزوز گوش موارد ذیل تاثیر گذار می باشد .


-    پوشش و اثر توجهی
سمعکها می توانند صدای اطراف را تقویت کنند و این باعث می شود فرد مبتلا صدای وزوز را کمتر بشنود که بر اثر پوشش صدای تقویت شده بر روی وزوز می باشد . این پوشش وزوز به مغز کمک می کند که درک آگاهانه از وزوز را کاهش دهد و بیشتر بر روی سر وصدای محیط متمرکز شود . تاثیر پوشش وزوز سمعکها به ویژه برای بیمارانی که فرکانس کم شنوایی آنها به وزوز نزدیک است بسیار موثر می باشد .


-    تحریک شنوایی
افزایش حجم نویز خارجی و صداهای اطراف میزان میزان تحریک شنوایی و دریافتی مغز را افزایش می دهد و این باعث تحریک مسیرهای شنوایی و مغز می شود . که بدون سمعک این صداها و جزئیات آنها اصلا شنیده نمی شود .


-    بهبود ارتباط
احساس صداهای بلند وزوز ممکن آزار دهنده باشد و برای بعضی از افراد غیر قابل تحمل و این باعث می شود فعالیتهای روز مره و تعاملات اجتماعی ، مختل شود . مثلا ( دیدن تلویزیون ، صحبت کردن با تلفن و ... ) سمعکها با افزایش حجم صدای خارجی بالاتر از صدای وزوز به بیمار کمک می کند که صدای وزوز خود را نشنود و ارتباط با محیط و انجام کارهای شخصی و تعاملات اجتماعی بهبود حاصل کند .


-    مدیریت وزوز گوش در سمعکها
در محیطهای شنوایی بسیار آرام ، صدایی وجود ندارد که سمعک آن را تقویت کند و نتیجتا وزوز پوشش داده نمی شود . در این حالت برنامه ها ژنراتورهای در سمعک طراحی شده است که با تولید و ارسال صداهای آرامش بخش که از طبیعت الهام گرفته شده ( مثل صدای امواج دریا یا صدای اقیانوس و ... ) و یا صداهای استاتیک ( نویزها و صداهای مصنوعی ) شما را از تمرکز بر روی وزوز گوش منحرف می کند و اثر توجهی وزوز را به مرور زمان از بین می برد .
معرفی انواع برندهای که دارای تکنولوژی مدیریت وزوز هستند .


-    سمعکهای اتیکن
تکنولوژی که در این سمعکها به کار رفته   sound support نامگذاری شده است که در اکثر سمعکهای پیشرفته اتیکن  برای تسکین وزوز ، قابلیت اجرائی و تنظیمی دارند . در این سمعکها طیف  وسیعی از صداهای آرامش بخش مثل صداهای اقیانوس ، یا صداهای با پهنای باند گسترده ( مثل صدای نویز سفید ) وجود دارد که با تنظیم آن در بسیاری از محیطها ( مخصوصا محیطهای ساکت ) اثر کاهشی و تسکینی بر روی وزوز گوش دارد . از سمعکهای این شرکت که دارای این تکنولوژی هستند می توان به سمعک  ria ,alta syia opn اشاره کرد که از طریق برنامه Oticon on قابل اجرا بر روی گوشیهای هوشمند می باشد .


-    سمعکهای ویدکس
تکنولوژی مدیریت وزوز در سمعکهای ویدکس به کار رفته widex zen  نام دارد که با فعال کردن این سیستم ، سمعک صداهای آرامش بخش یا نویز های مختلف بر روی گوش می فرستد و این باعث کم تر شنیده شدن صدای وزوز و اثر تسکینی بر روی وزوز بیمار می شود . از سمعکهای شرکت ویدکس که دارای این تکنولوژی هستند می توان سمعک beyond,uniqu evoke اشاره کرد .


-    سمعکهای فوناک
تکنولوژی به کار رفته و سمعکهای فوناک به نام phonak tinnitus balance نام دارد که با این برنامه متخصص شنوایی می تواند با توجه به نوع وزوز شما صدای مناسب بر روی گوش شما ارسال نماید که با وزوز مطابقت داشته و بیشترین اثر پوشانندگی را ایجاد نماید . این برنامه می تواند بدون تقویت سمعک یا با تقویت سمعک اجرا شود و کسانی که کم شنوایشان زیاد نیست و نیاز به تقویت صدا ندارند می توانند فقط از برنامه های مدیریرت وزوز استفاده نمایند . از سمعکهای این شرکت دارای این تکنولوژی هستند می توان به audeov bolerob ,bolerb, audeob,audeoq اشاره کرد .


سمعکهای زیمنس
در سمعکهای زیمنس از صداهای نویزی ساده و صداهای موجود در طبیعت و مثل صداهای دریا و اقیانوس برای تسکین وزوز استفاده شده است . تکنیک دیگری که در این سمعکها برای کاهش وزوز مخصوصا وزوزهای تونال ( احساس صداهای غیر مرکب ) به کار رفته notch therapy می باشد از سمعکهای زیمنس که دارای این تکنولوژی هستند می توان به سمعکهای insionx, purnx , motion   و سمعکهای با پلتفرم x اشاره کرد .


سمعکهای ریساند
تگنولوژیهای مدیریت وزوز در این سمعکها بسیار پیشرفته می باشد . ریساند با استفاده از برنامه resound relief  در تلاش است با استفاده از صداهای ساده و پیچیده و نویز های مختلف و با استفاده از صداهای طبیعی و آرامش بخش در جهت تسکین وزوز به بیماران کمک می کند .

امتیاز دهید :
نظرات کاربران
ارسال نظر
user_name
زهرا ۲۲ آذر ۱۳۹۹
با سلام مادربزرگم یکی از گوشهاش خیلی وزوز میکنه و دنبال یک سمعک خوب با قیمت مناسب هستیم چه سمعکی رو پیشنهاد میکنید؟
user
سمعک اشراق ۲۲ آذر ۱۳۹۹
با سلام دوست عزیز برای راهنمایی بیشتر به کلینیک ما مراجعه کنید.
user_name
سعید ۲۳ آذر ۱۳۹۹
با سلام خانمم مدتی است وزوز گوش اذیتش میکنه اگه از این سمعکا استفاده کنه سردرد نمیگیره؟
user
سمعک اشراق ۲۳ آذر ۱۳۹۹
لطفا برای اطلاع دقیق از بیماری همسرتون به پزشک متخصص مراجعه کنید در صورت مشکل شنوایی برای اطلاع از سمعک مناسب با مشاوران ما تماس حاصل نمایید.