تغدیه و ارتباط آن با کم شنوایی
۳۰ فروردین ۱۴۰۰

آنچه می خوانید

- تغذیه و کم شنوایی

- چرا رژیم غذایی بر کم شنوایی تاثیر گذار می باشد؟

- لیست مواد غذایی که می تواند در طول زمان خطر کم شنوایی را کاهش دهد

- از چه  غذاهایی اجتناب کنیم یا مصرف آن ها را کاهش دهیم

 زمان مطالعه: 3 الی 4 دقیقه

 

تغذیه و کم شنوایی

 

طبق برخی از تحقیقات انجام شده، آن چه که شما از آن تغذیه می کنید ممکن است نقش مهمی در خوب شنیدن شما داشته باشد. مخصوصا وقتی سن شما در حال بالا رفتن باشد. در مطالعه ای که در سال 2019 در بیمارستان برمگام و بر روی 3125 خانم انجام شد، نشان داده شده، زنانی که رژیم غذایی سالم تری دارند میزان کم شنوایی آن ها کمتر از زنانی است که برنامه غذایی ناسالم تری دارند. در این تحقیقات میزان شنوایی زنان را اندازه گیری می کردند و سپس بعد از سه سال دوباره تست شنوایی برروی آن ها انجام شد. زنانی که رژیم غذایی سالم را رعایت کردند 25% کمتر از کسانی که این رژیم را رعایت نکردند دچار کم شنوایی می شدند. همچنین احساس کاهش حساسیت شنوایی در فرکانس های مبانی در این افراد تقریبا 30 % کمتر از افرادی بوده که رژیم غذایی سالم را رعایت نمی کنند. به این نکته در این تحقیق باید اشاره کرد که با توجه به این که کاهش شنوایی با افزایش سن اجتناب ناپذیر است، داشتن یک رژیم غذایی سالم احتمال کاهش شنوایی را تا 30% کم می کند که قابل توجه است.

 

چرا رژیم غذایی بر شنوایی تاثیر می گذارد؟

در این مورد چند نظر وجود دارد و اکثر این نظریه ها به ما گفته اند داشتن یک رژیم غذایی سالم باعث سلامتی کلی بدن و قلب می شود و التهابات و صدمات عروقی را کاهش می دهد. همانطور که عروق کوچک در حلزون گوش مسئول تغذیه سلول های مویی، شنوایی می باشد. حال اگر این جریان خون به خوبی صورت بگیرد و سطح اکسیژن و تغذیه سلول های مویی در سطح خوبی قرار بگیرد این سلول ها در مقابل آسیب ها مقاوم تر خواهند بود. همچنین یک رژیم سالم سرشار از آنتی اکسیدان، اکسیده شدن و پیری زودرس سلول های مویی شنوایی را به تاخیر می اندازد و از این سلول ها محافظت می کند. این آنتی اکسیدان ها در یک رژیم غذایی خوب به وفور یافت می شود.

 

مواد غذایی برای جلوگیری از کم شنوایی

 

لیست مواد غذایی که می تواند در طول زمان خطر کم شنوایی را کاهش دهد

_ ویتامین B12 که در گوشت، تخم مرغ و محصولات لبنی که مصرف آن ها می تواند خطر ابتلا به وزوز گوش و اختلال تعادل را کاهش دهد.
_ فولات (اسید فولیک) که در اسفناج، مارچوبه، سبزیجات، شلغم، کلم بروکلی و لوبیا یافت می شود، ثابت شده که در بهبود وزوز گوش و بازگشت کاهش شنوایی ناگهانی موثر می باشد. تحقیقات نشان می دهد فولات در بهبود گردش خون در گوش داخلی کمک فراوانی می کند.
_ امگا 3 که در بسیاری از، ماهی ها، گردو ها و دانه های روغنی یافت می شود. مطالعاتی در سال 2014 صورت گرفت نشان می دهد مصرف منظم ماهی (2 وعده در هفته) با کاهش خطر کم شنوایی در زنان همراه می باشد.
_ منیزیوم که در میوه ها و سبزی ها مثل موز، سیب زمینی، اسفناج، گوجه فرنگی و کلم بروکلی به وفور یافت می شود. منیزیوم به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک می کند و به عنوان سدی محافظ برای سلول های مویی گوش داخلی عمل می کند.
محققان در دانشگاه میشیگان دریافتند که این ماده معدنی به همراه ویتامین های E, C, و A در جلوگیری از ایجاد رادیکال های آزاد و کاهش شنوایی ناشی از سر و صدا تاثیر گذار است.
_ روی و zn که در غذا هایی غنی از پروتئین مانند صدف، گوشت، دانه کنجد آسیاب شده، بادام هندی، بادام، اسفناج و شکلات تلخ یافت می شود. تحقیقات نشان می دهد این ماده معدنی احتمال کم شنوایی ناگهانی در افراد را کاهش می دهد. این ماده سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و مسئول رشد و بهبود عملکرد سلول ها می باشد، در درمان وزوز گوش نیز موثر می باشد.
_ پتاسیوم در موز، سیب زمینی، اسفناج، لوبیا، کشمش، گوجه فرنگی، زردآلود، پرتغال و ... یافت می شود و مسئول تنظیم میزان مایعات در خون و بافت شماست.
مطالعات نشان داده کمبود مواد غذایی B12 و اسید فولیک می تواند تا 39% احتمال کاهش شنوایی شما را افزایش دهد. این مواد مغذی به میزان 20% محافظت از شنوایی شما را بیشتر می کند. کمبود اسید فولیک در بدن تا حد زیادی به کم شنوایی در فرکانس های بالا ارتباط دارد و بیشتر این صدمات به علت به وجود آمدن رادیکال های آزاد می باشد. آنتی اکسیدان هایی مثل امگا 3، B12، اسید فولیک و ویتامین A از اثرات صدمه های رادیکال های آزاد در بدن جلوگیری می کند.

 

رژیم غذایی و کم شنوایی

 

از چه غذاهایی اجتناب کنیم یا مصرف آن را کاهش دهیم؟

_ روغن گیاهی، زیرا حاوی اسید های چرب امگا6 هستند که می توان به جای آن از روغن کانولا استفاده کرد.
_ مارگارین و روغن های نیمه هیئروژنه که در غذا های فرآوری شده یافت می شود.
_ گوشت های پر چرب به ویژه فرآوری شده که دارای نیترات فراوان هستند.
_ شیر 2% چربی بالا تر که می توان به جای آن از شیر های کم چربی استفاده کرد.
_ پنیر خامه ای که می توان از پنیر های کم چرب و کم نمک استفاده کرد.
_ شکر و شیرین کننده های مصنوعی
_ کربوهیدرات های تصفیه شده که فاقد سبوس و مواد مغذی هستند.
_ مواد شیمیایی و سموم آفات که ممکن است بر روی مواد غذایی موجود باشند.

کلینیک سمعک اشراق به همراه کادر مجرب در زمینه شنوایی بیماران را در تمامی مراحل تشخیص، تجویز و درمان همراهی می کند. از دیگر فعالیت های کلینیک اشراق می توان به ارائه سمعک توسط متخصصین و با مناسب ترین قیمت سمعک اشاره کرد.

امتیاز دهید :
نظرات کاربران
ارسال نظر
user_name
شیدا ۰۹ آذر ۱۳۹۹
سلام. چه موادی توی غذا برای شنوایی خوب هستش؟
user
سمعک اشراق ۰۹ آذر ۱۳۹۹
سلام دوست عزیز. مصرف لبنیات، گوشت و تخم مرغ، اسفناج، گوجه فرنگی و... احتمال ابتلا به کم شنوایی را کاهش میدهند.
user_name
زنگنه ۰۹ آذر ۱۳۹۹
سلام. ممکنه کسی بعد از مسمومیت دچار کم شنوایی بشه؟
user
سمعک اشراق ۰۹ آذر ۱۳۹۹
سلام دوست عزیز. لطفا برای معاینه و نظر دقیق به کلینیک مراجعه کنید.