تمپانواسکلروزیس
۰۵ تیر ۱۴۰۰

در اصطلاح پزشکی به جای زخم یا قسمت بهبود یافته پرده گوش یا حفره گوش میانی گفته می شود، که بعد از جراحی های گوشی، عفونت ها و یا قرار دادن لوله تهویه و برداشتن آن از روی پرده گوش، ایجاد می گردد. در این نواحی بهبود یافته کلسینکاسیون بافت در پرده گوش، ( بافت گچی و سفید مانند ) ایجاد شده و ممکن است به استخوانچه های گوش نیز گسترش پیدا کند. در بیشتر اوقات تمپانواسکلروز دنباله روند بهبودی عفونتهای گوش می باشد که آثار عفونت خود را به صورت پلاکهای کلسیم بر روی غشاء پرده گوش و یا استخوانچه ها ( حفره ماستونیدی ) مخصوصا استخوانچه چکشی که به پرده گوش وصل می شود دیده می شود . اگر پلاکهای کلسیم فقط بر روی پرده گوش دیده شود به آن میرنیگاسکلروزیس گفته می شود که پرده گوش به مرور زمان شفافیت خود را از دست می دهد و ضخیم تر می شود معمولا میرنیگواسکلروزیس برای بیمار عارضه خاصی ایجاد نمی کند ولی اگر حفره گوش میانی را درگیر کند ممکن است فرد مبتلا دچار کاهش شنوایی انتقالی گردد .

به طور کلی تمپانواسکلروزیس به دو دسته تقسیم می شود :
- میرنیگواسکلروزیس که فقط شامل کلسینیکاسیون پرده گوش می باشد و غشاء پرده را درگیر می کند .
- تمپانواسکلروز داخل حفره تمپان که شامل زنجیره استخوانی و اندامهای موجود در حفره ماستوئید می باشد .
علت
- علت دقیق آن مشخص نیست اما ممکن است پاسخ غیر طبیعی بدن به بهبود باشد .
- تمپانواسکلروزیس معمولا بعد از عفونتهای حاد گوش میانی ایجاد می شود .
- مطالعات نشان می دهد که کودکانی که دچار عفونتهای پی در پی گوش می شوند و بر روی پرده گوش آنها لوله تهویه کار گذاشته می شود بعد از برداشتن لوله تهویه ، احتمال ابتلا به تمپانواسکلروز در آنها تا 37 درصد افزایش می یابد .
- کسانی که عوامل خطر ( چربی بالا و کلسترول ) برای ایجاد ارترواسکلروزیس دارند بیشتر در معرض تمپانواسکلروزیس هستند .
- در موارد نادر ترومایا ضربه به گوش که باعث پارگی گوش می شوند .

تشخیص تمپانواسکلروزیس

تشخیص

با استفاده از اتوسکوپی ، لکه های سفید رنگ بر روی پرده گوش دیده می شود و در نقاطی قطر پرده قطورتر می گردد همچنین اگر تمپانواسکلروزیس در پشت پرده و اندامهای داخلی رخ دهد تشخیص آن با اتوسکوپی معمولی بسیار سخت می باشد اگر بیمار احساس کم شنوایی داشته باشد از شنوایی سنجی و تکنیکهای تصویر برداری ( سی تی اسکن و MRI ) جهت تشخیص استفاده می شود بعضی از مشکلات و ضایعه های گوش میانی مثل کلستاتوما علائمی شبیه به تمپانواسکلروزیس دارند ( مثل ظاهر سفید رنگ ) در تمپانواسکلروزیس ظاهر سفید و لکه های کلسیم مانند بر روی پرده گوش دیده می شود اما در کلستئاتوما در پشت پرده گوش . اتواسکلروزیس نیز علائمی شبیه تمپانواسکلروزیس دارند اما در اتواسکلروزیس کم شنوایی دیده می شود که معمولا در تمپانواسکلروزیس کم شنوایی وجود ندارد .

درمان تمپانواسکلروزیس

درمان

زمانی لازم است که شما دچار کم شنوایی انتقالی شده اید که شامل :
- سمعک که مخصوصا برای کاهش شنوایی انتقالی بسیار مفید می باشد ( برای اطلاعات بیشتر به صفحه انواع سمعک و مقالات مرتبط و برای اطلاع از قیمت سمعک به صفحه آن مراجعه شود )

جراحی تمپانواسکلروزیس

 جراحی

برداشتن نواحی اسکلروتیک و بازسازی زنجیره استخوانی در مواردی انجام می شود که اسکلروزه شدن استخوانچه های گوش شدید باشد جراحی در دو مرحله انجام می شود در یک مرحله پاک کردن پلاکهای کلسیم از زنجیره استخوانی و مرحله دوم بازسازی زنجیره استخوانی . باید توجه داشت زمانی تمپانواسکلروزیس برای ما مهم است باعث کاهش شنوایی شود . اگر کاهش شنوایی دیده نشود ، کار خاصی لازم نمی باشد ولی اگر کاهش شنوایی برای بیمار اتفاق بیافته انجام آزمایش های شنوایی سنجی و تصویر برداری لازم و ضروری می باشد .

 

امتیاز دهید :
نظرات کاربران
ارسال نظر
user_name
معینی ۱۲ آذر ۱۳۹۹
سلام. مرسی مقاله پرباری بود.
user
سمعک اشراق ۱۲ آذر ۱۳۹۹
سلام دوست گرامی، ممنون از نظر خوب شما