تمپانومتری چیست ؟
۲۶ خرداد ۱۴۰۱

تمپانومتری تستی است که سلامت سیستم گوش میانی و پرده را مورد بررسی قرار می دهد. گوش میانی پشت پرده گوش قرار دارد که به پرده گوش، پرده تمپان نیز گفته می شود. این تست ارزان و objective هست یعنی نیاز به همکاری و پاسخ دهی بیمار ندارد. در این آزمایش با استفاده از تغییرات فشار هوا، حرکت پرده تمپان را در پاسخ به این تغییرات مورد بررسی قرار می دهیم. این آزمایش به ما کمک می کند تا هر مشکلی در گوش میانی و پرده که با اتوسکوپ و معاینه ظاهری قابل رویت نباشد را شناسایی و بررسی کنیم. بعد از آزمایش نتایج به صورت یک گراف یا نمودار رسم می شود که به آن تمپانوگرام گفته می شود.

کلینیک سمعک اشراق ارائه دهنده انواع برندهای سمعک مطرح و پرفروش در جهان است. برای مشاهده قیمت ها به صفحه قیمت سمعک مراجعه نمایید. 

 

تمپانومتری چه کمکی به ما می کند؟

تمپانومتری چه کمکی به ما می کند؟

تمپانومتری در تشخیص مشکلات گوش میانی و پرده که می تواند منجر به کم شنوایی شود مخصوصا در کودکان کمک شایان و قابل توجهی به ما می کند. از طریق این تست پزشک می تواند موارد زیر را بررسی کند.

  • وجود عفونت گوش میانی
  •  وجود مایع در گوش و فشار منفی
  • پاره گی های ریز پرده گوش
  • بررسی عملکرد شیپور استاش

این آزمایش تمپانومتری را بنا به تشخیص پزشک و پیگیری درمان می توان برای چند هفته تا چند ماه به طور متناوب انجام داد. باید توجه داشت چون آزمایش تمپانومتری از سطح گوش و حرکت آن انجام می شود پس به مشکلات و بیماری های پرده این آزمایش حساسیت بیشتری دارد. با تکرار آزمایش ها، پزشک می خواهد روند درمان را مورد بررسی قرار دهد و اگر روند درمانی مثبت نباشد، تغییر در درمان و داروها ایجاد کند.

تعاریف مهم

پرده تمپان: همان پرده گوش که گوش خارجی را از گوش میانی جدا می کند و نقش انتقال صدا و حفاظت از گوش میانی را به عهده دارد.

گوش میانی: پشت پرده گوش حفره تمپان نام دارد که داخل این حفره از استخوان ها، عروق، عصب و شیپور استاش تشکیل شده است.

تمپانومتری: تستی است که مقدار فشار هوا در گوش میانی و اختلالات در گوش میانی را تا حد زیادی به ما نشان می دهد.

تمپانومتر: دستگاهی است که با آن تمپانومتری را انجام می دهیم.

تمپانوگرام: نتایج تمپانومتری را به صورت نمودار تمپانوگرام نشان می دهیم.

آزمایش تمپانومتری توسط متخصصین شنوایی سنجی در کلینیک توسط دستگاه های پیشرفته انجام می شود. ابتدا متخصص شنوایی گوش شما را معاینه می کند اگر جسم خارجی یا جرم زیاد در گوش مشاهده شود این تست قابل انجام نیست. باید پس از جرم گیری و یا برداشتن جسم خارجی که توسط پزشک متخصص گوش و حلق وبینی انجام می شود، این تست انجام شود. بعد از معاینه پروب دستگاه داخل مجرای گوش قرار داده می شود، به صورتی که مجرا کاملا بسته شود و آزمایش در چند ثانیه انجام می شود.

 

در حین تمپانومتری چه اتفاقی برای پرده گوش می افتد؟

در حین تمپانومتری چه اتفاقی برای پرده گوش می افتد؟

دستگاه تمپانومتر دارای یک میکروفون صدا، یک میکروفون ثبت کننده و یک پروب ارائه کننده فشار هوا می باشد. که فشار هوا را بر روی پرده اعمال می کند. هم زمان با اعمال فشار، صدا از طریق میکروفون به گوش فرستاده می شود. میزان عبور انرژی صدا حین حرکت پرده تمپان بر اثر فشار هوا توسط میکروفون ثبت می شود. با این روش می توان فشار گوش میانی را در زمانی که بیشترین عبور انرژی مشاهده می شود را اندازه گیری کرد.

میزان عبور انرژی در فشار 200- و 200+ به حداقل می رسد و در حالت عادی که پرده شل می باشد، بیشترین عبور انرژی را داریم و قله نمودار ما شکل می گیرد که این قله در فشار عادی گوش میانی شکل می گیرد. حال اگر گوش میانی ما بر اثر التهابات ویروسی دچار فشار منفی شود و ما احساس کیپی در گوش کنیم، در حسن تمپانومتری باید فشار منفی بر روی پرده اعمال شود تا پرده به حالت عادی برسد و در فشار منفی هست که بیشترین عبور انرژی را داریم پس از روی قله نمودار که در فشار منفی شکل گرفته است می توان به اندازه فشار منفی در گوش میانی پی برد.

در شکل زیر شکل تمپانوگرام نشان داده شده است. همان طور که می بینید در فشار 200- و 200+ کمترین عبور انرژی و در فشار ؟؟؟ بیشترین عبور انرژی را داریم که قله تمپانوگرام در آن جا شکل گرفته می شود.

 

انواع تایپ های تمپانوگرام

تمپانوگرام بر اساس فشار قله ای و ارتفاع تمپانوگرام دسته بندی می شود که شامل:

  • Type A: اگر فشار قله ای بین 100- تا 5+ باشد و ارتفاع قله بالاتر از 0/3 باشد به آن Type A گفته می شود که نشان دهنده نرمال و طبیعی بودن است.
  • Type B: بر اثر عفونت و ترشح مایع و یا پارگی پرده گوش ایجاد می شود و هیچ قله و نموداری شکل نمی گیرد و فقط ممکن است خط صاف به ما نشان دهد.
  • Type C: فشار قله نمودار اگر بالاتر از 100- باشد یعنی فشار منفی گوش میانی افزایش داشته و غیر طبیعی است و نشان دهنده اوایل التهاب و عفونت می باشد. ارتفاع قله تمپانوگرام در این تایپ بالاتر از 0/3 است و طبیعی است.
  • Type As: در این تایپ فشار قله ای نرمال است اما ارتفاع قله ای نمودار کاهش پیدا کرده و به زیر 0/3 رسیده است. یعنی یک نوع سختی و سفتی در حرکت پرده گوش دیده می شود.
  • Type Ao: در این تایپ فشار قله ای نرمال اما ارتفاع قله از حد استاندارد افزایش پیدا کرده که نشان دهنده نازک بودن پرده تمپان و یا اختلال در زنجیره استخوانی (قطع احتمالی زنجیره).

 

چرا از تمپانومتری استفاده می کنیم؟

همان طور که گفته شد این تست وجود یا عدم وجود فشار منفی و مایع و عفونت در گوش و پارگی های ریز پرده را نشان می دهد. هم چنین از این تست برای بررسی عملکرد شیپور استاش استفاده می شود. در کودکان که معمولاً دچار اختلال شیپور استاش هستند، انجام این تست به پی گیری و وضعیت گوش میانی و روند درمانی کمک فراوانی می کند. در کسانی که می خواهند از سمعک استفاده کنند نتایج این آزمایش بسیار مهم می باشد.

اگر مشکلات در گوش میانی مشاهده شود (اعم از وجود مایع و عفونت و ...) ابتدا درمان انجام می شود و پس از آن تجویز سمعک صورت می گیرد. در بعضی از مواقع کم شنوایی ممکن است بر اثر مایع و عفونت باشد که با انجام تست تمپانومتری و درمان دارویی دیگر نیاز به استفاده از سمعک نباشد.

 

 

 

امتیاز دهید :
نظرات کاربران
ارسال نظر