دلایل خارش گوش
۲۲ آبان ۱۴۰۰

ممکن است گوش شما به علت وجود فیبرهای عصبی متراکم به خاطر حساسیت شروع به خارش کند این می­تواند بر اثر آلرژی ­ها، مواد حساسیت ­زا دستکاری بیش از حد گوش با جسم خارجی و ... اتفاق بیافتد و یا بر اثر بیماری‌های زمینه‌ای برای ما ایجاد شود.

در حالی که گوش نسبت به دست و پا دارای حجم و وسعت کمتری هستند اما به علت فیبرهای عصبی متراکم بسیار حساس­تر از این نقاط می­باشد. وجود متراکم این فیبرهای عصبی، باعث مستعد شدن گوش به خارش به بر اثر عوامل مختلف می­گردد.  با درک برخی از دلایل خارش گوش می­توان دلیل آن را پیدا کنیم.

 

علت خارش گوش چیست؟

خارش گوش ممکن است نتیجه چند عامل زیر باشد:

- پوست خشک

اگر گوش شما به اندازه کافی جرم تولید نکند پوست شما خشک و مستعد خارج می­باشد موم یا جرم گوش دارای اثر نرم کننده می­باشد عدم وجود جرم باعث پوسته پوسته شدن مجرا و خارش گوش می شود.

- درماثیت کانال گوش

این وضعیت زمانی ایجاد می‌شود که پوست داخل مجرای گوش ملبهت شود این التهاب ممکن است نتیجه یک واکنش آلرژیک به وسایل شخصی حساسیت ­زا مثل جواهرات و یا مواد آرایشی و ... باشد. نوعی دیگر از درماثیت گوش اگزما توئید است که علل ناشناخته‌ایی دارد.

- اوتیت گوش خارجی

عفونت مجرای گوش که بر اثر عوامل التهابی مثل قارچ­ها و باکتری­ها ایجاد می­شود و به دلیل اینکه در شناگران که در معرض آب هستند بیشتر دیده می­شود به آن گوش شناگر هم گفته می‌شود. که لاله و مجرای گوش متورم و قرمز رنگ شده و ممکن است عفونت نیز از آن خارج گردد.

- استفاده از سمعک

سمعک می‌تواند باعث انسداد گوش و عدم تهویه مناسب مجرا شود. وقتی مجرا مسدود شود آب و رطوبت ممکن است در فضای پشت قالب سمعک باقی بماند و محیط به خوبی برای رشد باکتری­ها و قارچ­ها شود. در بعضی از مواد و ساخت قالب­های نامناسب باعث ایجاد فشار در نواحی خاصی از مجرای گوش شود که باعث ایجاد خارش در گوش می‌شود.

- پسوزیاریس

یک بیماری پوستی است که باعث ایجاد بثورات قرمز رنگ می­شود این بیماری پوستی در قسمت­های مختلف بدن قابل مشاهده می­باشد مانند بازوها یا داخل گوش.

دلایل خارش گوش

 

علائم همراه با خارش گوش چیست؟

خارش گوش می­تواند باعث تحریک و آزاردهنده باشد و به نظر می­رسد خاراندن گوش برای التیام کمک کننده باشد اما اگر خارش همراه با عفونت باشد، تب و ترشح و ورم گوش را به همراه خواهد داشت.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

  • خونریزی گوش یا خروج مایع از گوش
  • کم شنوایی

اگر علائم خارش گوش شما با مراقبت­های خانگی بهبود نیابد فوراً به پزشک مراجعه کنید پزشک با اتوسکوپ گوش شما را معاینه می کند در معاینه می­تواند هرگونه وجود بثورات لکه­ های احتمالی را شناسایی کند و برای کمک به شناسایی علل احتمالی سابقه پزشکی از شما بگیرد پزشک همچنین در صورت وجود جرم نزدیک پرده گوش، در یک یا دو جلسه آن را بر می­دارد.

 

خارش گوش چگونه درمان می­شود؟

خارش گوش معمولاً به دلیل اختلال در سلامت پوست دیوار مجرای گوش ایجاد می­شود. معمولاً با درمان این اختلال خارش گوش قطع می­شود. التهاب­ های پوستی معمولاً بر اثر احتباس آب در مجرای گوش وجود جرم و با جسم خارجی در گوش ایجاد می­ شود. اگر خارش گوش بر اثر واکنش­های آلرژیک به مواد یا جسم خارجی باعث استفاده از آنها را محدود کنید و یا خودداری نمایید. اگر دچار خارش گوش شدید به پزشک مراجعه کنید. پزشک موارد زیر را ممکن است برای شما تجویز کند.

  • پماد آنتی بیوتیک
  • روغن بدن کودک برای نرم کردن پوست
  • پمادهای موضعی استروئیدی (بتامتازون و یا هیدروکورتیزون)
  • محلول رقیق شده الکل یا اسید استیک و یا پراکسید هیدروژن

در صورتی که همراه با خارش گوش تب داشتید و مایع از گوش شما خارج شود پزشک برای درمان آنتی بیوتیک برای شما تجویز می­نماید.

چگونه از خارش گوش جلوگیری کنیم؟

  • از وارد کردن جسم خارجی مثل فلز- گوش پاک کن و یا سنجاق سر خودداری کنید.
  • استفاده از جواهرات فلزات حساسیت‌زا خودداری کنید.
  • اگر شنا می­کنید بعد از شنا گوش خود را کاملا خشک کنید.
  • اگر گوش شما واقعاً جرم ترشح می‌کند و از حالت نرمال و عادی بیشتر باشد با مشورت پزشک از داروها و قطره­های تجویزی، برای کنترل کردن جرم استفاده نمایید.

 

 

 

امتیاز دهید :
نظرات کاربران
ارسال نظر