دیابت و کم شنوایی
۰۵ تیر ۱۴۰۰

دیابت و کم شنوایی

 

آنچه میخوانید

مقدمه

دیابت چیست

انواع دیابت

دیابت در دوران بارداری

دیابت چه ارتباطی با کاهش شنوایی دارد؟

عوامل خطر ایجاد کاهش شنوایی در افراد دیابتی چیست؟

علائم کم شنوایی

در صورت ابتلا به دیابت چگونه می توانیم از شنوایی خود محافظت کنیم؟

 

بیش از 30 میلیون نفر در آمریکا طبق آمار مبتلا به دیابت هستند که آمار نشان می دهد از این تعداد بیش از 95 درصد مبتلا به دیابت نوع 2 می باشند که در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد.

در تحقیقات و مطالعات نشان داده که این افراد نسبت به افراد سالم بیش از دو برابر در معرض خطر کم شنوایی هستند پس مدیریت این بیماری بسیار مهم است.چون اگر سطح قند خون به خوبی کنترل شود خطر ابتلا به کم شنوایی افزایش می یابد.

 

دیابت چیست


دیابت چیست؟

ناتوانی بدن در تولید، کنترل، و مهار انسولین که باعث می شود گلوکز به جای اینکه در سلول های گرسنه بدن مورد استفاده قرار بگیرد در خون جمع شود و سطح قند خون به صورت غیر طبیعی افزایش یابد.
انواع دیابت
دیابت نوع 1:
به دلیل از بین رفتن سلول های تولید کننده انسولین، بدن قادر به تولید انسولین نمی باشد و انتقال گلوکز به سلول های بدن برای تغذیه مختل می گردد.

دیابت نوع 2:
بدن (سلول های بتا در لوزالمعده) قادر به تولید انسولین می باشد. با این حال مقدار آن کافی نمی باشد(نقص در تولید انسولین) و یا نقص در گیرنده های انسولین در سلول ها می باشد. که معمولا ارثی می باشد.


دیابت در دوران بارداری

در بعضی از خانم ها، هورمون های دوران بارداری باعث می شود که سلول های بدن در برابر انسولین مقاوم شوند که معمولا موفق است و پس از زایمان از بین می رود.
در هر سه مورد نتیجه افزایش خون است که باید کنترل بشود. دیابت باعث کوری، نارسایی کلیه، قطع عضو، نارسایی قلبی، و سکته مغزی است، علایم این بیماری به صورت تکرار ادرار، افزایش تشنگی یا گرسنگی، کاهش وزن، تاری دید، مشکل در تمرکز، و آهسته خوب شدن عفونت ها و زخم ها می باشد.

 

ارتباط دیابت و کم شنوایی


دیابت چه ارتباطی با کاهش شنوایی دارد؟

در مطالعه ای که در موسسه ملی بهداشت آمریکا صورت گرفته( در سال 2008) افرادی که دچار دیابت هستند نسبت به افراد سالم بیش از دو برابر در خطر کم شنوایی ملایم تا متوسط می باشند. بروز کم شنوایی در فرکانس های بالا 54 در صد نسبت به غیر دیابتی ها شیوع بیشتری دارد. در مطالعه دیگری که در سال 2011 میلادی در آمریکا انجام شد، و در آن 20 هزار نفر شرکت کرده اند. دیابتی ها نسبت به افراد فاقد بیماری (بدون در نظر گرفتن سن) بیشتر در معرض کم شنوایی قرار می گیرند. دانشمندان کاملا مطمئن نیستند که چرا دیابت بر حس شنوایی تاثیر منفی می گذارد، با این حال آن ها احتمال می دهند که سطح بالای گلوکز خون باعث آسیب به رگ های کوچک در گوش داخلی می شود. سلول های مویی گوش که در حلزون گوش قرار دارند و مسوول تبدیل امواج صوتی به امواج الکتریکی و فرستادن آن به مغز می باشند مانند سایر قسمت های بدن برای حفظ سلامتی نیاز به گردش خون خوب دارند. این سلول های مویی که به استروسیلیا معروف هستند دوباره تولید و احیا نمی شوند و به محض آسیب دیدن، شنوایی انسان تحت تاثیر قرار گرفته، و عملکرد طبیعی شنوایی مختل می شود. فرد مبتلا به دیابت، به علت آسیب به سلول های حسی شنوایی، دچار کم شنوایی می گردد که معمولا این کم شنوایی در مراحل اولیه در فرکانس های بالا می باشد و برگشت پذیر نمی باشد.

 

نمودار کم شنوایی

 

اگه احساس کم شنوایی دارید حتما به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کرده و در آنجا پزشک بعد از معاینه، شمار را برای بررسی بیشتر به کلینیک های شنوایی سنجی معرفی میکند. کارشناس شنوایی سنجی با اندازه گیری شنوایی شما، میزان، نوع و شکل کم شنوایی احتمالی شما را ثبت کرده و به صورت ادیوگرام به شما تحویل می دهد تا به پزشکتان نشان دهید و پزشک با بررسی نمودار شنوایی شما، گزینه های مختلف درمانی و توانبخشی را برایتان انتخاب میکند.

 

عوامل خطر کم شنوایی در افراد دیابتی

 

عوامل خطر ایجاد کاهش شنوایی در افراد دیابتی چیست؟

اگر در مدیریت سطح قند خون خود مشکل دارید احتمالا دچار کم شنوایی نیز می شوید، بنابراین بسیار مهم است که برنامه درمانی دیابت خود را به طور منظم اجرا کنید. و با پزشک خود به صورت روتین در ارتباط باشید.
اگر دیابت دارید و هم کم شنوایی الزاما به این معنی نیست که با هم در ارتباط هستند(اما امکان آن نیز هست) دلایل مختلف دیگری ممکن است در کم شنوایی شما نقش داشته باشد و دیابت ممکن است آن را تشدید کند.
این عوامل شامل:

- قرار گرفتن در معرض صداهای بلند و ناگهانی
- قرار گرفتن به صورت طولانی در برابر اصوات مانند موسیقی با صدای بلند و...
- سابقه خانوادگی کم شنوایی
- جرم گوش و انسداد آن
- ویروس یا تب
- مشکلات ساختاری گوش
پارگی پرده گوش
- استفاده از داروهای خاص و شیمی درمانی

 

درمان کم شنوایی

 

علائم کم شنوایی

- اغلب از مردم می خواهید که کلمات را تکرار کنند
- شکایت دارید که مردم آهسته با شما صحبت می کنند.
- در ردک مکالمات در اتاق های شلوغ مشکل دارید
- وزوز گوش دارید
- دیگران معترضند که شما صدای تلویزیون یا رادیو را زیاد می کنید.
- افراد شکایت می کنند که شما به حرفشان گوش نمی دهید.

 

در مقابل دیابت از شنوایی خود محافظت کنیم


در صورت ابتلا به دیابت چگونه می توانیم از شنوایی خود محافظت کنیم؟

سطح قند خون خود را دائما چک کنید و با پزشکتان در تماس باشید.
برنامه دارویی خود را دنبال کنید.
تا آنجا که امکان دارد از قرار گرفتن در معرض صداهای بلند خودداری کنید و اگر در محیط های پر سر و صدا هستید از محافظ های شنوایی استفاده کنید.
در برنامه روزانه خود ورزش را قرار دهید.
وزنتان را کنترل کنید.
تغذیه مناسب داشته باشید.
درمان کم شنوایی در افراد دیابتی
سمعک از رایج ترین گزینه های درمانی برای کم شنوایی می باشند. متخصص شنوایی و سمعک می تواند در این مورد به شما کمک نماید. کلینیک سمعک اشراق با متخصصین در این زمینه و ارائه انواع سمعک با مناسب ترین قیمت ها تا کنون انتخاب بسیاری از افراد کم شنوا بوده است.
سایر درمان های کاهش شنوایی به علت ایجاد آن بستگی دارد و ممکن است درمان شامل موارد زیر باشد.
استفاده از آنتی بیوتیک ها که برای عفونت حاد کاربرد دارد.
رفع جرم گوش و انسداد
کاشت حلزون که بسته به وضعیت شنوایی شما دارد.
اگر کاهش شنوایی شامل موارد ذیل باشد ممکن است جراحی لازم باشد:
- نقص مادرزادی
- ضربه به سر
- عفونت های مزمن گوش میانی
- تومور ها

امتیاز دهید :
نظرات کاربران
ارسال نظر
user_name
شیما ۰۹ آذر ۱۳۹۹
سلام. من سابقه دیابت خونوادگی دارم. چه کار هایی برای جلوگیری از کم شنوایی میتونم انجام بدم؟
user
سمعک اشراق ۰۹ آذر ۱۳۹۹
سلام دوست عزیز. داشتن تغذیه مناسب و جلوگیری از آسیب دیدن گوش بر اثر صداهای بلند میتونه به شما کمک کنه.