راهنمای خرید سمعک - مراحل تجویز سمعک در سمعک اشراق

راهنمای خرید سمعک - مراحل تجویز سمعک در سمعک اشراق
۰۶ مرداد ۱۴۰۰

گاهی افراد بعد از یک دوره به بعد دچار کم شنوایی می شوند یا افرادی که از بدو تولد ناشنوا بوده اند در این زمان یک راهنمای خرید سمعک کمک می کند تا یک سمعک متناسب با آناتومی گوش، میزان کم شنوایی  و نوع فیزیکی دست به انتخاب بزنید. قبل از تهیه و خرید سمعک باید ابتدا توسط پزشک معاینه شوید و پس از آن شنوایی سنجی را انجام دهید تا نوع و میزان کم شنوایی شما مشخص گردد.

 

ویزیت پزشک

معاینه پزشک قبل از شنوایی سنجی انجام گیرد. برای معاینه پزشک ابتدا به متخصص گوش وحلق وبینی مراجعه کنید. پزشک پس از معاینه آزمایش هایی را برای شما نسخه می کند تا مراحل درمانی را برای شما آغاز کند و اگر تشخیص داده شود بر اساس آزمایش کم شنوایی شما درمان نمی شود به شما سمعک توصیه می نماید.

 

ارزیابی شنوایی

ارزیابی شنوایی توسط متخصصین شنوایی سنجی و در کلینیک انجام می شود. ارزیابی شنوایی شامل شنوایی سنجی با تن خالص و تمپانومتری (در بزرگسالان) است که میزان، نوع و شکل کم شنوایی مراجعه کننده مشخص شده و پزشک متخصص با استفاده از جواب آزمایش تشخیص می دهد که آیا کم شنوایی شما قابل درمان است یا شما نیاز به سمعک دارید.

 

آیا بدون معاینه میتوان سمعک گرفت

راهنمای خرید سمعک - آیا بدون معاینه میتوان سمعک گرفت

بسیاری از مراجع علمی معتقد هستند که افراد پایین ۱۸سال با توجه به این که شیوع کم شنوایی های قابل درمان (عفونت گوش و...) در آنها زیاد است بهتر است ابتدا به پزشک متخصص مراجعه نمایند اما در افراد بالای ۱۸سال، معمولا کم شنوایی ها نیاز به درمان ندارد و با مراجعه مستقیم به کلینیک های شنوایی سنجی و انجام آزمایش های شنوایی سنجی، مشخص می شود که آیا نیاز به سمعک دارند یا خیر.

 

برای خرید سمعک به کجا مراجعه کنم؟

به طور معمول سمعک ها توسط شنوایی شناس و در کلینیک های معتبر شنوایی سنجی با استفاده از دستگاه های جدید و پیشرفته تجویز می گردد. با مراجعه به این کلینیک ها و بعد از شنوایی سنجی و مشاوره سمعک مناسب برای شما در نظر گرفته می شود.

 

قبل از خرید سمعک چه سوالاتی را باید بپرسیم؟

  1. کدام نوع سمعک نیازهای مرا برآورده می کند؟
  2. سمعک های من چه ویژگی های خاصی باید داشته باشد که متناسب با سبک زندگی من باشد؟
  3. به یک یا دو سمعک احتیاج دارم؟
  4. هزینه کل سمعک ها چه قدر است؟
  5. آیا سمعک های با فناوری و قیمت بالا، ارزش هزینه کردن را دارد؟
  6. آیا دوره آزمایشی برای استفاده از سمعک وجود دارد؟
  7. اگر سمعک را پس بدهم بعد از دوره آزمایشی چه هزینه هایی از من گرفته می شود؟
  8. گارانتی سمعک چندسال است؟
  9. چه چیزهایی شامل گارانتی سمعک میشود؟
  10. چگونه از سمعک خود مراقبت کنم؟

 

چگونه سمعک را انتخاب کنم؟

چگونه سمعک را انتخاب کنم؟

در جلسه مشاوره متناسب با سن، شغل، مقدار نوع کم شنوایی با پیشنهاد متخصص شنوایی، می توانید سمعک خود را انتخاب کنید. قبل از انتخاب سمعک دقت کنید که سمعک از چه شرکتی برای شما انتخاب می شود. آیا برند انتخابی معروف هست، گارانتی و خدمات پس از فروش سمعک را از متخصص سوال کنید. همچنین اطلاعاتی در مورد هزینه های جاری، طریقه نگهداری و میزان مصرف باتری را از متخصص خود بگیرید. اگربخواهید، میتوانید به مدت یک هفته به صورت آزمایشی از سمعک استفاده نمایید و اگر برای شما مناسب نبود آن را پس بدهید.

 

نکاتی برای بعد از خرید سمعک

زمان و صبر لازم است تا بعد از خرید سمعک، به آن عادت کنید. باید ابتدا با این وسیله آشنا شوید، مزایا و معایب آن را از متخصص شنوایی سنجی بپرسید و با آگاهی کامل سمعک تهیه کنید. در روزهای اول پس از خرید سمعک روزی یک ساعت از سمعک ها استفاده کنید و به مرور زمان ساعت استفاده  را افزایش دهید. استفاده از سمعک را از مکان های خلوت شروع کنید و بعد از مدتی (یک ماه) در مکان های شلوغ نیز از سمعک استفاده نماید. در هنگام مراجعه مجدد به کلینیک شنوایی مشکلات سمعک را یادداشت کرده و به متخصصین شنوایی اطلاع دهید تا این مشکلات رفع شود.

توصیه می کنیم تا زمانیکه به طور کامل از سمعک خود راضی نشدید با متخصص خود در ارتباط باشید تا بهترین شرایط شنیداری را برای شما ایجاد کنند.

 

مراحل تجویز سمعک چگونه است؟

  1. مشاوره و قالبگیری
  2. ساخت سمعک
  3. فیتینگ و آموزش استفاده از سمعک
  4. تنظیم مجدد و رفع مشکلات

 مشاوره و قالب گیری سمعک

در این جلسه با توجه به نوع و مقدار کم شنوایی، سن، شغل مددجو و موجودی برندها، برای شما سمعک انتخاب می شود. در جلسه مشاوره اطلاعات کامل در مورد سمعک ها، مزایا و معایب، به مددجو داده می شود و یک یا چند سمعک بر روی گوش آزمایش می شود تا مددجو با سمعک آشنایی بیشتری پیدا کند. نحوه خرید سمعک و مراحل تجویز آن در این جلسه به طور کامل به اطلاع مددجو میرسد و در مورد قیمت انواع سمعک ها صحبت می شود. پس از مشاوره اگر نیاز به قالبگیری بود، قالبگیری انجام شده و برای ساخت به لابراتور فرستاده می شود.

ساخت سمعک

قالب سمعک به لابراتور فرستاده شده و با توجه به انتخاب سمعک (داخل گوش یا پشت گوش) قالب ساخته می شود. معمولا ساخت قالب سمعک و سمعک، بین ۴ تا ۱۲روز کاری طول میکشد.

فیتینگ و آموزش استفاده از سمعک

در این مرحله، سمعک آماده شده و بر روی گوش مددجو قرار داده می شود و سمعک با استفاده از وسایل و تجهیزات تنظیم سمعک با توجه به مقدار و نوع کم شنوایی تنطیم میگردد. در این جلسه نحوه استفاده از سمعک و مراقبت از آن آموزش داده می شود. تاریخ مراجعه بعدی مددجو در این جلسه برای تنظیمات مجدد تعیین میگردد.

تنظیم مجدد

بعد از یک ماه استفاده از سمعک، برای بررسی مشکلات و رفع آن به کلینیک مراجعه کرده و متخصصین شنوایی و سمعک تنظیمات جدیدی را بر روی سمعک اعمال می کنند.

 

چگونه بعد از خرید سمعک از آن مراقبت کنم؟

چگونه بعد از خرید سمعک از آن مراقبت کنم؟

مراقبت و نگهداری سمعک باعث افزایش طول عمر آن می شود. و از فرسودگی زودرس سمعک ها جلوگیری می نماید. نکات زیر را رعایت فرمایید:

  • از حلال ها و الکل مستقیماً برای تمیز کردن سمعک استفاده ننماید.
  • از قرار دادن سمعک در معرض حرارت و نورآفتاب خودداری کنید.
  • سمعک ها را طبق دستورالعمل به صورت مرتب تمیز کنید.
  • باتری سمعک ها را به موقع تعویض کنید.
  • اگر مدت زمان طولانی نمی خواهید از سمعک ها استفاده کنید، باتری ها را از داخل سمعک ها خارج کنید.
  • باتری و سمعک ها را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگهدارید.
  • هنگامی که از سمعک ها استفاده نمی کنید. درب باتری حتماً باز باشد.
  • به طور منظم با متخصص شنوایی و سمعک در ارتباط باشید.

 

 

امتیاز دهید :
نظرات کاربران
ارسال نظر