سازگاری و عادت به سمعک
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

عادت به سمعک ممکن از بعد از تجویز تا سه ماه طول بکشد به سمعک خود عادت کنید و بتوانید بیشترین بهره را از سمعک خود ببرید. از همان ابتدای تجویز سمعک و استفاده از آن ممکن است تغییرات کوچکی را در خود احساس کنید که احتمالاً مقداری برایتان آزادهنده و ناخوشایند است اما صبر و حوصله کلید حل مشکلات استفاده از سمعک است. 

هنگام استفاده، مشکلاتی که برای شما اتفاق می افتد را یادداشت کنید. در جلسه تنظیم و آموزش دوباره، متخصص شنوایی این مشکلات را رفع میکند.

ممکن است فکر کنید قیمت سمعک بر استفاده راحت و عادت به سمعک تاثیر بگذارد در حالی که این چنین نیست متخصص شنوایی سنجی و سمعک بهترین سمعک را متناسب با آناتومی گوش و سطح شنوایی برای شما در نظر می گیرد.

ممکن است در ماه های اول چندین بار برای تنظیم مراجعه کنید تا بتوانید سازگاری لازم را با سمعک ایجاد کنید. تجویز و تنظیم سمعک یک کار زمان بر است که با ارتباط مستمر بین مددجو و متخصص شنوایی بهترین حالت شنوایی برای مددجو ایجاد می شود و  مددجو می تواند بهترین استفاده از سمعک را ببرد.

واقع بین باشید

به یاد داشته باشید که توانایی شنیداری شما تدریجی ایجاد می شود و طی سال ها توانایی شنیدن برخی صداها در طیف گفتار و اصوات محیطی را از دست داده اید مانند صدای ترافیک و یا صدای باد و یا سایر صداهای پس زمینه بنابراین برگشت به شنوایی طبیعی با سمعک مقداری زمان بر است که علاوه بر کم شنوایی (مقدار و نوع و شکل کم شنوایی) سن و سلامت عمومی بدن نیز بر روی آن تأثیرگذار خواهد بود.

برای عادت به سمعک تمرین کنید

وقتی شروع به استفاده از سمعک می کنید صداها بازیابی و تقویت می شوند اما مغز شما هنوز به تقویت عادت نکرده است با آموزش و تمرین گوش دادن مغز شما یاد می گیرد که صدا را صاف تر کرده و به شرایط جدید تقویت محیطی عادت می کنید. تمرینات می تواند گوش دادن به کتاب صوتی، خواندن کتاب با صدای بلند و یا گوش دادن به کلمات تک سیلابی به همراه یک نفر از اعضای خانواده باشد.

صبور باشید

عادت به سمعک و سازگاری با آن زمان می برد. سعی کنید با توجه به توصیه های تشخیصی شنوایی سنجی، به مرور زمان و در طول روز مقدار زمان استفاده از سمعک ها را تدریجی افزایش دهید. ابتدا در هفته اول یک ساعت در روز و هفته های بعد دو تا سه ساعت در روز و پس از یک تا دو ماه به طور کامل از سمعک ها استفاده کنید دائم به فکر یاد گرفتن شنیدن باشید تا به مرور تشخیص و جهت یابی صدا برای شما راحت تر شود.

با متخصص خود در ارتباط باشید

دوره های تنظیمی ممکن است برای شما خسته کننده باشد اما تنظیمات سمعک به شما کمک می کند درک و تشخیص بهتری از صدا پیدا کنید. با توجه به تجربه ای که در استفاده از سمعک در محیط های مختلف پیدا کرده اید مشکلات را به اطلاع متخصص شنوایی سنجی خود برسانید تا در تنظیمات این مشکلات مرتفع گردد و شرایط شنوایی بهتری برای شما ایجاد شود.

دریافت سمعک برای درمان کم شنوایی یک مرحله مهم است، اما پایان کار نیست. سازگاری با سمعک به رانندگی بیشتر شباهت دارد تا استفاده از عینک برای خواندن، چون رانندگی نیاز به آموزش، زمان، تعهد و صبر دارد.

 

پنج قدم برای موفقیت بهتر در شنیدن

سازگاری و عادت به سعک

 

1- پذیرش کم شنوایی

اولین مرحله قبل از تهیه سمعک پذیرش کم شنوایی توسط مددجو است که به این نتیجه رسیده باشد کم شنوایی باعث اختلال در زندگی روزمره شده است این پذیرش شما را وادار می کند به دنبال راه حل هایی برای درمان این اختلال باشید.

2- نگرش مثبت

باید در استفاده از سمعک و توقعات نسبت به آن، مثبت و عاقلانه فکر کرد. فقط خرید سمعک موفقیت شنیدن شما را تضمین نمی کند برای غلبه بر کم شنوایی باید تمایل به یادگیری و عزم راسخ برای بالابردن توانایی شنوایی خود برای بهتر شنیدن را داشته باشد. کسانی که با نگرش مثبت و پر انرژی به سمعک نزدیک می شوند به مراتب در استفاده از آن موفق تر هستند.

3- آموزش

یکی از مؤثرترین راه ها برای حل کاهش شنوایی آموزش فرد کم شنوا است. هرچه اطلاعات بیشتری در مورد کاهش شنوایی و درمان آن داشته باشید می توانید فعال تر در تنظیمات آن شرکت کنید شنوایی و درک فقط در گوش اتفاق نمی افتد بلکه فرآیند پیچیده ای است که از گوش خارجی تا مغز تحت عنوان سیستم شنوایی در شنیدن و درک صداها به ما کمک می کند. با آموزش و دانستن اطلاعات کافی در مورد سیستم شنوایی و کم شنوایی با نگرش و دید بهتری می توانید از سمعک استفاده کنید.

4- انتظارات واقع بینانه

گام چهارم انتظارات واقع بینانه از سمعک است قرار است با سمعک بهتر بشنوم اما نه به طور کامل. روی پیشرفت خود تمرکز کنید و به یاد داشته باشید که بهتر شنیدن شما می تواند از شش هفته تا شش ماه طول بکشد. موفقیت حاصل تمرین و تعهد است.

هنگامی که برای اولین بار از سمعک استفاده می کنید مغز شما با دریافت سیگنال ها و فرکانس هایی که با کم شنوایی از دست داده بودید مقداری غریبه است. مغز به زمان نیاز دارد تا با این صداها آشنا شود و سازگاری مجدد مغز با صدای واقعی پس از سال ها کم شنوایی، می تواند در ابتدا سخت و مشکل باشد. درک شما با گذشت زمان بهبود پیدا می کند زیرا صداهای واقعی روزمره پس از سال ها شنیده نشدن، دوباره در مغز بازیابی می شوند.

در ابتدا تمام صداها بلند به نظر می رسند صدای تلفن خش خش لباس و یا صدای پا هنگام راه رفتن و ... با شروع اولویت بندی مغز بسته به صداها شنیدن این اصوات برای شما عادت شده و در زمینه صداهای اصلی و فرعی قرار میگیرد.

5- تمرین و صبر

گام پنجم برای موفقیت در استفاده از سمعک، ترکیبی از تمرین، زمان و صبر است. با صرف زمان برای عادت کردن مغز با صداهای محیطی تلاش می کنید، بعد از عادت بدون فکر و توجه اضافی، صداهای محیطی را راحت می شنوید و اذیت نمی شوید بهتر است با برنامه برای عادت کردن به سمعک ها قدم بردارید.

ابتدا سمک خود را چند ساعت در روز استفاده نمایید و بعد از مدتی زمان استفاده از آن را کامل کنید. بسیاری از متخصصین شنوایی استفاده از کتاب های صوتی و تمرین درک کلمات تک سیلابی و چند سیلابی را توصیه می کنند که در هفته های اول برای شما خسته کننده هستند. استراحت کنید و دوباره تمرین کنید. استمرار و ثبات قدم در تمرین بسیار به شما کمک می کند و باعث پیشرفت چشمگیر شما در شنیدن می شود. با متخصصین شنوایی و سمعک دائماً در ارتباط باشید.

تلفن مشاوره: 09198375085

 

امتیاز دهید :
نظرات کاربران
ارسال نظر