علت از کار افتادن و خاموش شدن سمعک

علت از کار افتادن و خاموش شدن سمعک
۱۱ شهریور ۱۴۰۰

گاهی وقت ها در زمان استفاده از سمعک به یکباره سمعک خاموش می شود اما از انجایی که این دستگاه بسیار پیچیده بوده و از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است و قطعات مختلف الکترونیکی در آن به کار رفته است تمیز کردن و نگهداری صحیح برای جلوگیری از هر گونه آسیب ضروری است. در مورد تمیز کردن و مراقبت از سمعک ها از متخصصین شنوایی کمک بگیرید و با آن‌ها در ارتباط باشید تا مطمئن شوید سمعک تان به درستی کار می‌کند. یاد گرفتن اصول صحیح در مراقبت از سمعک‌ عمر آن را افزایش می‌دهد و از خرابی مکرر آن جلوگیری می‌کند.

سایت سمعک اشراق ارائه دهنده انواع سمعک با برندهای مختلف است می توانید برای مشاهده قیمت آن ها به صفحه قیمت سمعک مراجعه نمایید.

 

دلایلی که ممکن است سمعک از کار بیافتند

اگر سمعک مدام خاموش شود می‌تواند مربوط به باطری باشد که نیاز به تعویض دارد اگر مشکل از باطری نباشد و با تعویض باطری سمعک روشن نشود ممکن است راه خروجی صدا مسدود باشد که باید باز شود و اگر دوباره روشن نشد احتمال دارد سمعک آسیب دیده باشد برای تعمیر به کلینیک شنوایی سنجی مراجعه کنید. برخی از دلایل خاموش شدن سمعک را ذکر می‌کنیم.

  • سهل‌انگاری در نظافت سمعک

دلایلی که ممکن است سمعک از کار بیافتند - سهل‌انگاری در نظافت سمعک

متخصصان شنوایی در مورد نحوه صحیح تمیز کردن سمعک به شما آموزش‌های لازم را می‌دهند که این آموزش‌ها باید به صورت روزانه و دقیق برای تمیز کردن سمعک‌ها انجام شود. در غیر این صورت جرم، رطوبت و گرد و خاک باعث خاموش شدن سمعک می‌شود از آنجا که اکثر افراد سمعک‌ها را دائماً در گوش قرار می‌دهند اجتناب از جرم گوش محال می‌باشد. و بعد از در آوردن سمعک جرم بر روی آن شکل می‌گیرد که حتماً باید تمیز شود همچنین جرم گوش اسیدی می‌باشد که اگر به صورت روزمره تمیز نشود باعث خرابی و فرسودگی سریع سمعک‌ها می‌شود و عمر آن را کوتاه می‌کند.

  • قرار دادن سمعک در مکان‌های نامناسب

سمعک‌ها باید در مکانی نگهداری شوند که خشک و دور از رطوبت زیاد باشد و از برخورد مستقیم نور خورشید محافظت شود. همچنین حین استفاده نکردن از سمعک درب باطری حتماً باید باز باشد از قرار دادن سمعک نزدیک به وسایل الکتریکی خودداری شود.

  • استفاده از سمعک در شرایط خاص

در هنگام شنا کردن و یا رفتن در حمام سمعک‌ها را از گوش خارج کنید و یا هنگامی که از سشوار استفاده می‌کنید و جریان هوای گرم و حرارت به سمعک برخورد می‌کند که باید در این حالت سمعک را از گوش خارج نمایید. سپس  اگر در موقعیتی قرار گرفتید که احتمال می‌دهید رطوبت و گرما بسیار زیاد باشد سمعک‌ها را از گوش خارج کنید و در مکان بهتری قرار دهید.

  • ضربه به سمعک

یکی دیگر از مسائل و مشکلاتی که باعث خراب شدن سمعک می‌شود ضربه به سمعک در اثر افتادن می‌باشد که با برخورد با سطوح سخت احتمال شکستگی و جابجایی قطعات الکترونیکی زیاد می‌شود در مواردی نیز احتمال دارد پوسته سمعک ترک بردارد که برای ترمیم پوسته و جلوگیری از وسعت شکستگی به متخصصین شنوایی مراجعه کنید.

 

اگر سمعک خاموش شود چه باید کرد

اگر سمعک خاموش شود چه باید کرد

 

هر موقع سمعک شما خاموش شد ابتدا درب باطری را باز کنید باطری سمعک را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید درب باطری کاملا بسته باشد و باطری به طور صحیح داخل سمعک قرار گرفته باشد در صورت روشن نشدن سمعک، انتهای سمعک یا قالب که داخل مجرای گوش قرار می‌گیرد را بررسی کنید که جرم محل خروجی صدا را مسدود نکرده باشد. در سمعک‌های داخل گوشی بر روی رسیور که محل خروجی صدا می‌باشد پلاستیک کوچک و متخلخل به نام واکس گارد یا فیلتر محافظ جرم وجود دارد که آن را با فرچه  و دستمال کاملا تمیز می‌کنید و اگر سمعک روشن نشد با استفاده از آچار مخصوص فیلتر را تعویض می‌کنید و بعد در صورت روشن نشدن سمعک باطری سمعک را نیز تعویض نمایید. با انجام مراحل بالا و ادامه خاموشی سمعک، احتمال دارد قطعه ایی از سمعک مشکل داشته باشد که جهت تعمیرات و تعویض قطعه به کلینیک شنوایی سنجی مراجعه کنید.

 

مشکلات رایج در سمعک

حتی اگر سمعک شما روشن شود این احتمال دارد که برخی از مشکلات را در استفاده از آن تجربه کنید. مثلاً صدای عجیب و اضافه  داشته باشید و یا خود به خود سوت بزند و نویز محیط را غیر طبیعی زیاد کند. و یا در بعضی از مواقع سمعک خود به خود قطع و وصل می‌شود. ابتدا باطری و اتصالات آن را چک کنید رسیور و میکروفون سمعک را از نظر وجود جرم و گردوخاک بررسی نمایید و آن‌ها را با وسایل تنظیف نظافت کنید.

در صورت کنترل این موارد و ادامه داشتن مشکل برای بررسی و تنظیم به کلینیک شنوایی سنجی مراجعه کنید. اگر با تنظیم مشکل حل نشود برای تعمیر به شرکت‌های مربوطه ارسال شود برای سرویس سمعک‌ها هر ساله به متخصصین شنوایی  مراجعه کنید با سرویس سالانه سمعک‌ها و مراقبت و نگهداری صحیح از آن‌ها عمر سمعک شما را افزایش پیدا می‌کند.

 

امتیاز دهید :
نظرات کاربران
ارسال نظر