فشار خون و کم شنوایی
۲۶ خرداد ۱۴۰۱

آنچه می خوانید

- فشار خون چیست؟

- علل ایجاد فشار خون چیست؟

- کم شنوایی و فشار خون بالا

- علل کاهش شنوایی بر اثر پر فشاری خون

- کاهش شنوایی ناگهانی به عنوان یک علامت هشدار دهنده

 زمان مطالعه: حدود 3 دقیقه

 

کم شنوایی و فشار خون

 

فشار خون چیست؟

فشار خون به نیرویی گفته می شود که توسط خون به دیواره رگ ها وارد می شود. در اصل قدرت مایع (خون) در رگ ها می باشد. فشار خون به دو صورت اندازه گیری می شود. فشار خون سیستولیککه هنگام انقباض عضله قلب و فشار وارده بر دیواره سرخ رگ ها می باشد که میزان نرمال آن بسته به سن بین 10 تا 14 می باشد و فشار خون دیاستولیک هنگام استراحت قلب و برگشت خون به بطن راست است، اندازه گیری می شود که فشار وارده بر دیواره و ریدها (سیاهرگ ها) بین 9 تا 6 نرمال می باشد. حال اگر فشار خون بالا باشد به این معنی است که قلب شما خون را از طریق عروق بسیار سریع پمپ می کند. این نیروی بیش از حد به عروق، باعث آسیب به دیواره رگ ها می شود و باعث می شود پلاکت های چربی در این نواحی آسیب دیده جمع شوند و باعث شود خون رسانی در این نواحی با مشکل همراه شود.

 

علل ایجاد فشار خون

 

علت ایجاد فشار خون

دلیل دقیق فشار خون بالا مشخص نیست ولی عواملی خطر افزایش فشار خون را بالا می برد. این عوامل شامل:
_ سن بالای 60 سال
_ چاقی و اضافه وزن
_ سیگار
_ الکل
_ رژیم غذایی پر نمک
_ کم تحرکی
_ استرس
_ عوامل ژنتیکی
_ مصرف قرص های ضد حاملگی
_ پشت میز نشینی

 

کم شنوایی و فشار خون بالا

 

کم شنوایی و فشار خون بالا


کاهش شنوایی با انبوهی از پیامد های منفی سلامتی مانند کاهش کیفیت زندگی، انزوای اجتماعی، روابط مخدوش شده و افسردگی در ارتباطات است. اکنون می دانیم افرادی که دچار مشکلات قلبی عروقی و فشار خون هستند احتمال این که دچار کم شنوایی بشوند بسیار زیاد است. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های غیر واگیر آمریکا نزدیک به 70 میلیون بزرگسال در آمریکا دچار فشار خون بالا هستند. یعنی از هر 3 بزرگسال یک نفر دچار فشار خون بالا می باشد که فقط نیمی از آن ها در طول زندگی فشار خون خود را کنترل می کنند. عدم کنترل فشار خون باعث ایجاد انبوهی از مشکلات و خطرات بهداشتی می شود که یکی از آن ها بالا رفتن خطر ابتلا به کم شنوایی با افزایش سن و کاهش شنوایی ناگهانی (سکته گوش) می باشد. در یک مطالعه که بر روی 274 بیمار بین 45 تا 63 سال انجام شده است نشان می دهد که افزایش فشار خون باعث بالا رفتن کاهش شنوایی در این افراد شده است. محققان در این تحقیق دریافتند که فشار خون بالا با افزایش سن، عامل تسریع کننده ای در تخریب سیستم شنوایی می باشد.

 

علت کاهش شنوایی بر اثر فشار خون

 

علت کاهش شنوایی بر اثر پر فشاری خون

وقتی فشار خون بالاست رگ ها و موی رگ های خونی آسیب می بینند. این آسیب در یک ناحیه بدن متمرکز نیست و کل بدن شما را تحت تاثیر قرار می دهد. هنگاهی که رگ های خونی بسیار ریز در سلول های عصبی حلزون (سلول های مویی) آسیب بینند و خون رسانی به این سلول ها به خوبی انجام نشود، عملکرد سلول های مویی گوش مختل شده و فرد احساس کم شنوایی می کند. هنگامی که فشار خون بالاست خون به سرعت از رگ های خونی عبور می کند که می تواند به دیواره شریان ها آسیب بزند و همچنین باعث تجمع پلاکت های چربی می شود.

کاهش شنوایی ناگهانی به عنوان یک علامت هشدار دهنده
کاهش شنوایی ناگهانی می تواند نشان دهنده سکته قریب الوقوع باشد. طبق مطالعات انجمن قلب و عروق آمریکا در بعضی از افرادی که دچار کم شنوایی ناگهانی شده اند ممکن است علائم اولیه سکته را هشدار دهد که هر چه سریع تر باید توسط پزشک به صورت اورژانس مورد بررسی قرار گیرد. بالا رفتن فشار خون باعث وزوز گوش می شود که فرد دائما در گوش خود احساس صدا می کند. درمان فشار خون بالا به کاهش وزوز در گوش کمک می نماید. فشار خون بالا را جدی بگیرید و با مراجعه به پزشک، آن را کنترل نمایید.

کلینیک سمعک اشراق با انجام تست های کامل و به کار گیری به روز ترین ابزار می تواند شما را در پیشگیری و کنترل این بیماری یاری دهد. همچنین از دیگر فعالیت های کلینیک اشراق ارائه سمعک های با کیفیت توسط متخصصین و با مناسب ترین قیمت سمعک می باشد.

امتیاز دهید :
نظرات کاربران
ارسال نظر
user_name
نادری ۰۵ آذر ۱۳۹۹
با سلام.من اخیرا حس میکنم گوشام سنگین شده و از قبل فشار خون داشتم. این مشکل دائمی هستش؟ میشه راهنمایی کنید؟
user
سمعک اشراق ۰۵ آذر ۱۳۹۹
سلام دوست عزیز. کم شنوایی شما اگر ناگهانی بوده میتونه یک علامت هشدار دهنده باشه. حتما به کلینیک مراجعه کنید تا تشخیص دقیق تری داده بشه.