فیلتر سمعک

فیلتر سمعک یا محافظ جرم (Wax guard)

قطعات پلاستیکی کوچکی هستند که از سمعک در برابر عوامل خارجی مثل رطوبت، گرد و خاک و جرم گوش و... محافظت می کند. واگس گارد و یا محافظ جرم در سمعک ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. جمع شدن جرم و گرد و خاک در فیلتر سمعک عمده عملکرد صحیح سمعک را دچار اختلال می کند.

بسیاری از مددجویانی که به تازگی از سمعک‌های داخل گوشی شروع به استفاده کرده اند باید بدانند که مراقبت از سمعک و نظافت روزمره آن امری لازم و ضروری می‌باشد. ممکن است متخصصین شنوایی در مورد نحوه خشک کردن و تمیز نگه داشتن سمعک ها توصیه های زیادی به شما بدهند درحالیکه انجام این کارها در طولانی تر شدن عمر سمعک بسیار مهم و ضروری می باشند. لوازم جانبی دیگری نیز برای سمعک موجود بوده که باعث می شود به ما کمک می کند . رسیور سمعک تمیز ومحفوظ بماند استفاده از فیلترهای محافظ آن می باشد که به بررسی اجمالی آن می پردازیم.

 

محافظ سمعک

فیلتر محافظ سمعک چیست؟

یک صفحه لاستیکی متخلخل بسیار ریزی است که در نوک سمعک قرار می گیرد و مکن است رنگهای مختلفی داشته باشد.
نقش فیلتر های محافظ سمعک جلوگیری از ورود جرم گوش به رسیور (و یا خروجی صدای سمعک) و همچنین جلوگیری از ورود رطوبت و گردوغبار اضافی به داخل سمعک می باشد . سمعکهایی که در داخل مجرای گوش قرار می گیرند در معرض جرم گوش بیشتری هستند و آسیب پذیرتر می باشند. بنابراین استفاده از فیلتر های محافظ بسیار لازم و ضروری می باشند.

 

میکرو فیلتر مخصوص سمعکهای داخل گوشی نامریی اتیکن ویدکس و زیمنس و...

فیلتر سمعک


چرا باید از سمعک در برابر جرم گوش محافظت شود؟

گوش ما به طور طبیعی جرم تولید می کند که نقش بسیار مهمی در محافظت از فضای داخل گوش و حفظ رطوبت مجرا و جمع کردن گردوغبار دارد . البته این جرم و رطوبت گردوغبار برای سمعک مناسب نیست . چون این جرم بر روی بلندگوی سمعک شما جمع می شود و این باعث پایین آمدن کیفیت صدای سمعک و خفه شدن صدای آن و یا قطع شدن صدای سمعک می شود. همچنین نفوذ رطوبت و جرم در داخل سمعک باعث کم شدن عمر سمعک و خرابی زودرس آن می شود و عمر سمعک ما را کاهش می دهد . بنابراین حفاظت از سمعک توسط فیلترهای ضدجرم بسیار مهم و ضروری می باشد.


آیا لازم است محاظ جرم گوش را تعویض کنیم؟ هر چند وقت یکبار این کار را انجام دهیم؟


مانند هر وسیله دیگر، محافظ جرم سمعک نیز دچار فرسودگی می شود و هرچه بیشتر از آن استفاده شود تاثیر آن برای جلوگیری از ورود جرم گوش به سمعک کم اثر تر می شود و در مواقع معمولی که جرم گوش در حد متعادل در گوش تولید می شود نیاز است هر ماه یکبار فیلتر سمعک تعویض شود اگر شما بیش از حد جرم تولید کند پس هر دو هفته یکبار فیلتر سمعک را تعویض کنید و هر روز نیز آن را نظافت کنید باید به این نکته توجه داشته باشید استفاده از سمعک داخل گوشی باعث افزایش جرم گوش می شود.زمان تعویض فیلتر برای افراد با ویژگی های شنوایی مختلف متفاوت می باشد و هر فردی میزان ترشح جرم و عرق تفاوتی دارد هرچه قدر جرم و عرق بدن بیشتر باشد امکان خاموش شدن سمعک در فواصل زمانی کوتاه تر بیشتر می شود پس هر فردی با توجه به شرایط گوش خود می تواند برای تعویض فیلتر سمعک زمان بندی کند.

باتوجه یه موارد ذیل باید فیلتر سمعک را تعویض کنیم.

- صدای سمعک کمتر از حد معمول است.
- صدا به صورت متناوب قطع و وصل می شود.
- سمعک صدا را تقویت نمی کند.

 

فیلتر پاور پلاس سمعکهای داخل گوشی اتیکن  ویدکس ..

فیلتر سمعک-سمعک اشراق


به غیر از فیلتر سمعک از چه ابزار دیگری باید استفاده نماییم؟


فیلتر سمعک سدی است که باعث جلوگیری از نفوذ رطوبت و جرم گوش به سمعک می شود با این حال شما می توانید با استفاده از وسایل تنظیف سمعک و پارچه مرطوب و یا استفاده از فرچه های تمیز کننده سمعک می توانید محل خروجی صدا و فیلتر را تنظیف نمایید. همچنین بر روی سمعک کنار درب باطری میکروفون قرار دارد که به مرور زمان ممکن است جرم بگیرد لذا می توانید با استفاده از لوازم تنظیف روی میکروفون سمعک را نیز نظافت کنند.

آیا می توانم فیلتر سمعک را به تنهایی تعویض کنم؟

هرکسی می تواند باتوجه به آموزش هایی که از متخصص شنوایی و سمعک خود گرفته است به راحتی فیلتر سمعک را تعویض نماید. تعویض فیلتر باید با آرامش و بادقت انجام شود تا به سمعک آسیبی نرسد.
معمولاً فیلترها به آچارهای مخصوص که میله مانند است وصل می باشد. بایک طرف آچار که فیلتر به آن وصل نیست فیلتر قدیمی را از سمعک جدا کرده و فیلتر روی آچار یا میله را در داخل سمعک قرار دهید. أچار یا میله های فیلتر ممکن است اشکال مختلف داشته باشد.

فیلتر سمعکهای داخل گوشی سیگنیا و پشت گوشی ریک

فیلتر سمعک


آیا فیلتر سمعک قابل تمییز کردن است؟

توصیه می شود با استفاده از دستمال و فرچه های مخصوص هر روز فیلتر سمعک نظافت شود اما اگر فیلتر نظافت نشد و جرم داخل آن نفوذ کرده باشد و باید فیلتر تعویض شود. فیلتر تعویض شده را به دلیل جرم گرفتکی و فرسودگی توصیه می شود مجدداً تمیز نکنید و آن را دور بیاندازید.


محافظ جرم فیلتر سمعک را از کجا می توانم تهیه کنم؟

باتوجه به متفاوت بودن فیلترها، همراه با سمعک به مراکز معتبر شنوایی سنجی و سمعک مراجعه کنید و فیلتر مناسب برای سمعک خود را تهیه فرمایید.

 

نحوه تعویض واکس گارد سمعکهای داخل گوشی

 

 نحوه تعویض واکس گارد سمعکهای پشت گوشیric

 


مراقبتهای دیگر از سمعکها

علاوه بر تمیز کردن آنها و استفاده از فیلترها و تا آنجا که امکان دارد سمعکهای خود را بعد از استفاده خشک کنید و بعد از استحمام اطمینان حاصل کنید که گوشتان کاملاً خشک شده و بعد از آن سمعکها را در گوش خود قرار دهید . از قرار دادن سمعکها در معرض وسایل الکتریکی جلوگیری کنید و همچنین از قرار دادن سمعک در مجاورت مستقیم نور خورشید و گرمای زیاد خودداری کنید.


همچنین شما می توانید درباره حفاظت از سمعکهای خود با متخصصین سمعک اشراق صحبت کنید و مشاوره بگیرید. تلفن ما: 09198375085

 

 

 

 

امتیاز دهید :

سوالات متداول


نظرات کاربران
ارسال نظر