قالب سمعک

قالب‌ سمعک جزء ضروری برای استفاده از سمعک‌های پشت گوش می‌باشند.

سمعک‌های پشت گوش از طریق رابطی به نام قالب به گوش شما وصل می‌شود و صدای تقویت شده را از سمعک به گوش‌های شما هدایت می‌کند. شکل و اندازه این قالب‌ها باید به گونه‌ای طراحی شود که به راحتی داخل لاله گوش قرار بگیرد و استفاده از آن برای کاربر ساد و راحت باشد. قالب‌ها بر روی کیفیت صدا اثرگذار می‌باشند پس انتخاب سمعک و قالب باید بر اساس شکل و نوع کم شنوایی مددجو باشد و باید به گونه‌ای طراحی شود که منتاسب با نوع تقویت سمعک و شرایط کم شنوایی مددجو باشد. هدف اصلی قالب‌ها انتقال صدا به داخل مجرای گوش بوده و هدف دیگر آن کمک به نگهداشتن و عدم جا به جایی سمعک در پشت لاله گوش کاربر می‌باشد.

قالب از طریق لاله به سمعک پشت گوش وصل می‌گردد. طول مناسب لوله قطر آن برای ما بسیار مهم می‌باشد.

  • اگر طول لوله کوتاه باشد باعث فشار بر روی سمعک شده و سمعک را به سمت جلوی لاله گوش شما می‌کشاند و کاربر احساس ناخوشایندی از سمعک بر روی لاله گوش و محل اتصال سمعک لوله خواهد داشت.
  • اگر طول لوله قالب بلند باشد باعث می‌شود سمعک بر روی لاله گوش جا به جا شود و احتمال افتادن سمعک از روی لاله زیاد می‌شود.

قطر لوله قالب سمعک بر اساس ساخت قالب و میزان کم شنوایی انتخاب می‌شود. هر چقدر کم شنوایی بیشتر باشد قالب بزرگتر و قطر آن لوله نیز بزرگتر در نظر گرفته می‌شود. پس انتخاب قالب و لوله مناسب با شرایط کم شنوایی مددجو، در ابعاد رضایت در کاربر سمعک بسیار مهم و اساسی می‌باشد.


 قالب ضد صوت ( صدا گیر ) برای افرادی که در محیطهای پر سروصدا کار می کنند و سروصدا برای شنوایی آنها مضر و خطرناک است ساخته می شود
-قالبهای ضدآب برای جلوگیری از ورود آب به داخل گوشی مخصوصا در افرادی که دچار پارگی پرده گوش هستند بسیار مفید باشد . جنس این قالبها از نوع سخت و نرم می باشد که بسته به شرایط مراجعه کننده انتخاب و ساخته می شود . برای کودکان نیز قالبهای رنگی موجود می باشد . ابتدا کارشناسان ما از گوش قالبگیری می کنند و ما از روی قالب اولیه قالب اصلی ساخته می شود که در حدود یک هفته کاری طول می کشد و در شرایط اورژانسی ممکن است قالبها 2 روزه هم آماده شود . برای آشنایی بیشتر با انواع سمعک می توانید به صفحه سمعک و انواع آن مراجعه کنید.

 

انواع مدل های قالب سمعک از چپ به راست

* سخت فول شل یا تمام صدفه * سخت نیم شل یا نیم صدفه * سخت کانال یا داخل مجرا * سخت بسته با تیوب ریز * سخت باز با تیوب ریز

قالب سمعک

قالب سمعک چه اجزائی دارد؟

قالب سمعک گوش قطعه پلاستیک مانندی است (سخت یا نرم) که بعد از قالب‌گیری از گوش از روی قالب اولیه ساخته می‌شود و دارای قسمت‌های زیر می‌باشد:

  • مجرای هدایت کننده هوا که لوله قالب درون این مجرا قرار می‌گیرد دو صدا را به داخل گوش هدایت می‌کند.
  • مجرای تهویه هوا که در کنار مجرای هدایت کننده صدا قرار دارد که علاوه بر برقرای ارتباط بین فضای داخل مجرای گوش و بیرون، اثر تونل یا پیچش صدا در سر را کاهش می‌دهد.
  • لوله قالب که رابط بین قالب و سمعک بوده و انواع آن با قطرهای متفاوت موجود می‌باشد.


سمعکهای پشت گوشی از طریق قالب به مجرای گوش متصل می‌شوند. این قالبها به صورت سفارشی و از پیش ساخته شده (دام) می‌باشند. قالبهای سفارشی از طریق قالب‌گیری توسط شنوایی‌شناس و ساخت آن از روی قالب اولیه، داخل گوش کاربر سمعک گذاشته می‌شود. انتخاب قالب نسبت به شکل کم‌شنوایی، نوع و مقدار کم‌شنوایی و سن مددجوی کم‌شنوا دارد که متخصص شنوایی‌سنجی با توجه به شرایط مددجو نوع قالب را انتخاب می‌کند.


انواع قالب سمعک :

1- قالب‌های سمعک سفارشی

 

قالب سمعک سفارشی

 

2- قالب‌های آماده (دام یا پلاستیک‌های گنبدی شکل)

 

قالب سمعک سفارسی



قالب‌های سمعک سفارشی:

1- قالب با تیوب استاندارد
2- قالب با تیوب ریز

قالب سمعک با تیوب ریز


قالب با تیوب استاندارد:
1- قالب نرم
2- قالب سخت

 قالب سمعک سخت

 

قالب با تیوب استاندارد سفارشی:
این قالبها از موتادی به نام اکریلیک یا سیلیکون ساخته می‌شود و به خوبی در داخل کانال گوش قرار می‌گیرد و فیت می‌شود. ابتدا توسط متخصص شنوایی قالب‌گیری انجام می‌شود سپس از قالب اولیه، قالب اصلی ساخته می‌شود. این قالب‌ها معمولاً با توجه به شرایط مددجوی (نوع و شکل و مقدار کم‌شنوایی) ساخته می‌شود که اندازه و جنس آن بسته به تصمیم متخصص شنوایی‌سنجی دارد. به طور کلی از نظر جنس قالب ما دو نوع قالب داریم.

1- قالب نرم 2- قالب سخت


قالب نرم:
مناسب برای کم‌شنوایی‌های شدید و عمیق بوده و افرادی که نسبت به قالبهای سخت حساسیت دارند و افرادی که هنگام استفاده از قالبهای سخت دچار گوش‌درد می‌شوند می‌باشد.


قالب سخت:
این نوع قالب مناسب برای کم‌شنوایی‌های ملایم تا عمیق بوده و مناسب برای هر سنی می‌باشد. برخلاف قالبهای نرم، این قالب قابل تغییر بوده و می‌توان با انواع لوله (لوله‌های کوچک و استاندارد) آن را تجویز کرد. قالبهای سخت قابلیت تراش دارند و می‌توان اندازه آن را به راحتی تغییر داد.


دام یا گنبدهای پلاستیکی

دامهای سمعک (گنبدهای پلاستیکی) قطعات کوچکی از جنس سیلیکون (شفاف خاکستری یا سیاه) هستند که به انتهای لوله یا سیم سمعک متصل می‌شود و به صورت عمیق در مجرای گوش قرار می‌گیرد. اندازه این دامها از 4 تا 12 میلی‌متر متغیر هست و با توجه به شکل، نوع و مقدار کم‌شنوایی برای مددجو در نظر گرفته می‌شود.

 دام گنبدهای سمعک


انواع دام سمعک

- دام بسته
این نوع دام فاقد هر گونه سوراخ تهویه هوا می‌باشد و هوا کمتر از داخل گوش می‌رود برای مددجویانی که کم‌شنوایی در همه فرکانسها دارند مناسب می‌باشد.

 دام بسته


- دام باز
این نوع دام برای افرادی که دچار کم‌شنوایی ملایم و خفیف می‌باشند و یا کم‌شنوایی در فرکانسهای بالا دارند مناسب می‌باشد. این دامها دارای مجرای بزرگ تهویه هوا می‌باشد.


- دام پاور
برای افرادی که دچار کم‌شنوایی شدید هستند مناسب می‌باشد. این نوع دام گوش را به صورت کامل مسدود می‌کند.

 

قالب کوچک  و قالب بزرگ سمعک


انواع قالب از نظر اندازه:

قالب Full Shell:
به طور کامل مجرای صدفه گوش را پر می‌کند. این نوع قالب مناسب برای کم‌شنوایی شدید و عمیق می‌باشد.

فول شل سخت
قالب half Shell:
این نوع قالب تمامی مجرا و نیمی از صدفه گوش را پر می‌کند و مناسب برای کم‌شنوایی متوسط تا شدید می‌باشد.

half shell
قالب کانال
مناسب برای کم‌شنوایی ملایم تا شدید بوده و صدفه گوش خالی بوده فقط مجرای گوش پر می‌شود.


قالب اسکلتون
در این نوع قالب در قسمت صدفه سوراخ بزرگی ایجاد می‌کند که به صورت حلقه مانند داخل صدفه قرار می‌گیرد و کانال گوش به طور کامل پر می‌شود. این قالب به دلیل سبکی و ایجاد ونت در قسمت مجرا، برای کم‌شنواییهای ملایم تا شدید مناسب می‌باشد.


قالب سخت با تیوب ریز
این نوع قالب برای افرادی که دچار کم‌شنوایی در حد ملایم تا متوسط هستند یا فقط در فرکانسهای بالا کم‌شنوایی دارند مناسب می‌باشد. این نوع قالب معمولاً کوچک بوده و برای کسانی که دید و نامرئی بودن قالب و سمعک برای آنها مهم است مناسب می‌باشد.

 

قالب‌گیری از گوش

بعد از این که نوع سمعک ‌شما انتخاب شد (پشت گوش یا داخل گوش) متخصص شنوایی از گوش شما قالب می‌گیرد این مرحله اگر درست و استاندارد انجام شود احتمال اینکه تجویز سمعک با موفقیت همراه باشد بسیار بیشتر می‌شود. پس اولین مرحله در تجویز سمعک قالب‌گیری خوب و اندازه دقیق از گوش می‌باشد. قالب‌گیری شامل 2 مرحله اصلی است:

  • معاینه گوش: در این مرحله با استفاده از اتوسکوپ متخصص شنوایی گوش شما را معاینه می‌کند و اگر گوش شما جرم داشته باشد یا عفونت کرده باشد برای درمان شما را به متخصص ENT (گوش و حلق و بینی) معرفی می‌کند. بعد از درمان و پس از معاینه مجدد اگر مشکل خاصی نباشد قالب‌گیری از گوش را آغاز می‌کنیم.
  • مرحله دوم ریختن مواد قالب‌گیری با استفاده از سرنگ قالب‌گیری در داخل مجرا می‌باشد. ابتدا متخصص شنوایی ابر نرم را در داخل مجرا و نزدیک پرده گوش قرار می‌دهد تا مواد قالب‌گیری به پرده گوش آسیب نزند پس او آن سرنگ قالب‌گیری را در داخل مجرا کرده و مواد قالب‌گیری به طور کامل داخل مجرا صدفه لاله گوش قرار داده می‌شود و مجرا کاملاً با مواد بسته و پر می‌گردد. مدت زمان سفت شدن قالب 5 تا 10 دقیقه می‌باشد. در حین قالب‌گیری فک خود را تکان دهید و دهان خود را چند بار باز وبسته کنید تا مواد قالب‌گیری تمام زوایای مجرا و صدفه گوش را پُر کند. در حین قالب‌گیری استرس و اضطراب نداشته باشید متخصصین شنوایی قالب‌گیری را انجام می‌دهند و در کارشان تبحر دارند و با رعایت شرایط بهداشتی و استاندارد و حفظ سلامتی، قالب‌گیری را انجام می‌دهند

 نحوه قالب گیری سمعک در کلینیک سمعک اشراق

 

ساخت قالب اصلی از قالب اولیه

بعد ازین که قالب‌گیری انجام شد قالب اولیه برای ساخت قالب اصلی به لابراتور ساخت قالب فرستاده می‌شود. متخصص شنوایی با توجه به مشکل و نوع کم شنوایی؛ نوع قالب، جنس و اندازه آن را تعیین می‌کند.

 

قرار دادن و بیرون آوردن قالب از گوش

قالب را با زاویه به سمت داخل وارد مجرای گوش کنید و هنگام قرار دادن، لاله گوش را سمت بالا و عقب بکشید تا کانال گوش شما بازتر شود و قالب به راحتی وارد گوش شود. در بعضی از افراد هنگام قرار دادن قالب، باید مقداری با دست قالب را جا به جا کنید تا در گوش قرار گیرد و در بعضی به راحتی در گوش قرار می‌گیرد هنگام برداشتن قالب سمعک را خاموش کید سپس به آرامی قالب را از گوش خارح نمایید.

 

تمیز کردن قالب سمعک

دو هفته یکبار قالب گوش خود را از طریق دستور العمل زیر نظافت کنید:

  •  لوله قالب را از هدک سمعک (قلاب مانند) جدا کنید.
  •  قالب و لوله را در داخل یک کاسه که از آب و صابون (شامپو بچه) پرشده قرار می‌دهید. بعد از 10 دقیقه آن را خارج کرده و زیر آب شست‌وشو می‌هید. دقت کنید آب داخل کاسه گرم باشد.
  •  قالب گوش را با یک پارچه نرم خشک کنید.
  •  شب هنگام خوابیدن قالب را در کنار یک ماده جذب رطوبت و با دستمال خشک قرار دهید به صورتیکه انتهای قالب رو به پایین باشد تا رطوبت و آب در طول شد از آن خارج شود.
  •  هرگز از اشیاء نوک تیز و یا خلال دندان برای تمیز کردن قالب‌ها استفاده نکنید.



امتیاز دهید :

سوالات متداول


نظرات کاربران
ارسال نظر