مروری بر تکنولوژی سمعک زیمنس
۰۵ تیر ۱۴۰۰

مروری بر تکنولوژی سمعک زیمنس ( باینکس و پرایکس )

آنچه می خوانید
مقدمه
سمعکهای زیمنس با تکنولوژی binax
تکنولوژی پرایمکس در سمعکهای زیمنس
انواع سمعکهای زیمنس با تکنولوژی پرایمکس 

مروری بر تکنولوژی سمعک زیمنس ( سیگنیا )
سمعک زیمنس با عنوان تجاری جدید سیگنیا، به عنوان پیشرو در صنعت سمعک بسیاری از فناوری ها را برای اولین بار به دنیای شنوایی عرضه داشته است.
سمعکهای زیمنس در سه سطح تکنولوژی 1. Binax , 2. primax , 3. Nx   ارائه میشوند.

قیمت سمعک
1- سمعک های زیمنس با تکنولوژی binax
سمعک های با تکنولوژی باینکس، بهترین حالت را برای ایجاد شنوایی در گوشی فراهم می آورد و بر اساس سه امکان کلیدی و ویژگی اصلی binax focus  ( تمرکز میکروفون های جهت دار از طیف وسیع فرکانسی به طیف باریک ) و binax sound  ( اشتراک گذاری صدا بین دو میکروفون سمعک در هر گوش و افزایش کیفیت صدا ) و binax guide ( جهت گیر کردن یا جهت دار کردن میکروفون سمعک زمانیکه می خواهیم صدا را در جلو نسبت به پشت بهتر درک کنیم ) تا آنجا که امکان دارد شنوایی طبیعی و بهتری را برای فرد کم شنوا فراهم آورد.
از جمله سمعک های با تکنولوژی باینکس می توان به سمعک Teneo  اشاره کرد که به دو صورت پشت گوشی و Ric تقسیم بندی می شوند.
کار این نوع سمعک دارای 24 کانال ، قابلیت ریموت کنترل و وایرلس می باشد و برای افرادی که وزوز گوش دارند مناسب  می باشد.

برای تشخیص و تهیه سمعک با مناسب ترین قیمت سمعک، می توانید با متخصصین کلینیک سمعک اشراق در ارتباط باشید.


2-تکنولوژی Primax در سمعک های زیمنس
هدف اصلی استفاده از سمعک تقویت صدا و درک بهتر گفتار می باشد. در انتخاب و تجویز سمعک و تنظیم آن ، باید این نکته رعایت شود که سمعکی انتخاب شود که در محیط های شلوغ به کاربر کمک کند درک بهتری از صدا داشته باشد . کاربر در حین شنیدن در محیط های شلوغ باید تلاش بیشتری برای درک صدا انجام دهد و نیاز دارد که تمرکز و انرژی بیشتری در این زمینه به کار برد .
تکنولوژی پرایمکس در سمعک ها باعث می شود که علاوه بر بهبود درک گفتار تلاش شنیداری کمتری را بر کاربر وارد می کند و باعث راحتی شنوایی بهتری می شود.
1- بهبودی در درک گفتار
بسیاری از ویژگی هایی که در فناوری پرایمکس به کار رفته ادامه نسل پیشین خود binax  می باشد در  سمعک های  binax  با فناوری جهت دار دو گوش و نیز با فناوری کاهش دو گوشی در حضور نویز ، پیشرفت قابل ملاحظه ای در کاهش سر و صدای محیط و بهبود در کیفیت صدای سمعک می شود که در نتیجه باعث درک بهتر  صدا برای کاربر می گردد . تکنولوژی جهت دار دو گوش پیشرفته که جهت داری باریک نامیده می شود میکروفون هایی در این فناوری استفاده می شود که باعث می شود وقتی نویز محیط بیشتر می شود حالت جهت دار مرسوم به جهت دار باریک تغییر کند و این باعث می شود درک صدا از جلو در جاهای شلوغ مثل رستوران ها و مهمانی های پر سروصدا برای کاربر بهتر شود . این نوع تغییر جهت داری به صورت خودکار و هوشمند انجام می شود . در فضای طرفین و پشت کاربر اگر گوینده باشد سمعک بر پشت و فضای طرفین فوکوس بیشتری می کند که تمرکز فضای گفتار نامیده می شود .
همچنین در حین رانندگی به صورت کاهش در گوشی نویزها به صورت الکتریکی نویز باد به صورت پیشرفته ای کاهش می یابد و باعث می شود راننده درک بهتری  از صدا داشته باشد.
2- تلاش شنیداری و اهمیت آن
آنچه سمعک های با تکنولوژی پرایمکس را از باینکس مجزا می کند و به آن برتری می دهد مسئله تلاش شنیداری است که در محیط های شلوغ کاربر از خودش خرج  می کند تا بتواند گفتار را در محیط های شلوغ بفهمد .
در افراد هنجار و با شنوایی طبیعی ، ممکن است در محیط هایی قرار بگیرند که نیاز به تلاش شنیداری بیشتر و توجه بیشتر داشته باشند این محیط ها معمولاً محیط هایی هستند که در آن نویز زمینه و سروصدای اضافی زیاد می شود و یا در موقعیتی فرد قرار می گیرد (مثل گفتگو از پشت سر) که شنیدن و درک کردن برای فرد سخت تر از شرایط عادی است . در این حالت وقتی به صدا گوش می دهد پردازش ذهنی و شناختی در مغز افزایش می آید و مغز او اطلاعات را به صورت پشت سرهم و همزمان با ورودی-های صوتی پردازش کرد . ذخیره و بازیابی می کند و آن ها را با هم مقایسه  می کند اینگونه فعالیت مغز که برای شنیدن الزامی می باشد یک فرآیند مداوم است بطور کلی فرآیند درک گفتار بسته به میزان سیگنال دریافتی ، و فرآیندهای ذهنی است که در ارتباط با این سیگنال ها و در خصوص تفسیر آن در مغز رخ می-دهد . در فرد با کم شنوایی های مختلف توانایی در فهم گفتار کاهش می یابد و به همین دلیل باعث می-شود که فرد برای درک گفتار نیاز به پردازش و توجه بیشتری داشته باشد این امر باعث خستگی زود هنگام شنوایی فرد کم شنوا می شود و نمیتواند انرژی بیشتری برای درک گفتار در شرایط سخت تر از خود خرج کند و این باعث     می شود که به صورت غیرمستقیم درک گفتار کاهش پیدا کند و ارتباط با دیگران اختلال بیشتری پیدا می کند و سبب انزوای فرد می شود .

سمعک
حال تکنولوژی primax این هدر رفت انرژی در فرد کم شنوا را چگونه کم می کند و باعث می شود که فرد کمتر دچار خستگی شنیداری می شود .
1- کاهش تلاش شنیداری از طریق مهار نویز
بالا بردن سیگنال گفتاری و برجسته کردن آن در سمعک های با تکنولوژی پرایمکس از طریق فناوری speech master انجام می شود این فناوری همراه با فناوری  پردازش دوگوشی باعث برجسته شدن سیگنال گفتاری و افزایش شفافیت صدا و کیفیت آن و کاهش نویز محیط می شود و تلاش شنیداری فرد در طول روز را کاهش می دهد این فناوری براساس 3 حیطه پردازشی عمل می کند.
1-1با استفاده از شناسایی سیگنال و براساس نوع آن
1-2بالا رفتن سیگنال و ارتقای آن براساس جهت سیگنال
1-3 تقویت سیگنال براساس بلندی سیگنال    


2- کاهش تلاش شنیداری از طریق کاهش میزان بازآوایی و انعکاس صدا
در مکانهایی که بازآوایی وجود دارد و صدا منعکس می شود  (اتاق های بزرگ و سالن های نمایش ) کیفیت صدای مورد نظر کاهش می یابد و به همین خاطر باعث افزایش تلاش شنیداری فرد می شود تحقیقات نشان می دهد افراد کم شنوا در این محیط ها همچون محیط های شلوغ در زمینه درک گفتار  با مشکلات مواجهه می شوند بازآوایی و انعکاس صدا اگر بالا باشد مانند نویز عمل کرده و شفافیت صدا را کاهش می-دهد . در سمعک های با تکنولوژی پرایمکس گزینه ای بنام echo shield وجود دارد که اثر بازآوایی صدا را کاهش می دهد و این باعث می شود که صدا با کیفیت بهتر شنیده شود و تلاش شنیداری کاربر کاهش پیدا کند.

قیمت سمعک
3- بهبود کیفیت صوتی در شنیدن موسیقی
اگر موسیقی و شنیدن آن در اولویت باشد (نسبت به صداهای دیگر) برنامه های پردازشی در سمعک های پرایمکس طوری فعال می شود که موسیقی با شفافیت بهتری به فرد کم شنوا برسد به این صورت که چون محدود فرکانس پویایی صدا در موسیقی بالاست در سمعک الگوهای پردازشی کاهش نویز غیر فعال می-شود تا صدا با محدوده فرکانس و پویایی بیشتری به فرد برسد و باعث شود جزئیات بیشتری  از موسیقی را فرد کم شنوا بشنود و این باعث افزایش کیفیت صدای موسیقی و شنیدن آن می شود. همچنین در کنسرت های زنده سمعک طوری عمل می کند که صداهای جلو را قوی تر و صداهای عقب را ضعیف تر می-کند و این باعث می شود صداهای صحنه در جلو کیفیت بیشتری پیدا کند و وضوح بیشتری برای فرد کم-شنوا داشته باشد.


انواع سمعک های زیمنس با تکنولوژی پرایمکس :
به طورکلی سمعک های پرایمکس   در سه سطح 3px , 5px , 7px  ارائه می شوندکه علاوه بر داشتن تکنولوژی فوق ،قابلیت وصل شدن به ریموت کنترل و موبایل و دستگاه های سمعی و بصری را دارا  می باشد.
ازجمله این سمعک ها می توان به pur  ، سمعک Ace ، سمعک Celion ، motion و silk اشاره کرد.
با افزایش سطح تکنولوژی از 3px→7px تعداد کانال ها سمعک بیشتر و کیفیت و کارایی سمعک (کیفیت صدا) افزایش می یابد. این سمعک ها دارای 2سال گارانتی و 5 سال خدمات پس از فروش می -باشند . همچنین مؤلفه های ضدآب و گرد و خاک این سمعک ها بصورت IP67 در سطح خوب و بالایی می باشد .

امتیاز دهید :
نظرات کاربران
ارسال نظر
user_name
اکبری ۰۶ دی ۱۳۹۹
سلام. ممنون از مطالب مفیدتون، من با خواندن مطالب بالا به این نتیجه رسیدم که سمعک زیمنس بهترین سمعک است و سمعک زیمنس بهتر است. درسته؟
user
سمعک اشراق ۰۶ دی ۱۳۹۹
سلام خدمت شما، به طور کلی سمعک های اتیکن، ریساند، فوناک، ویدکس، زیمنس و استارکی از جمله برندهایی هستند که بهترین سمعک ها را ارائه می دهند. ابتدا شما باید به کلینیک سمعک اشراق مراجعه کنید تا با انجام تست های لازم بهترین سمعک برای شما تجئیز شود. لازم به ذکر است که کلینیک سمعک اشراق مشاوره رایگان در زمینه  انواع سمعک ها ارائه می دهد.