چرا سمعک من سوت میزند؟
۲۶ مرداد ۱۴۰۰

ابتدا نگاه کلی به اجزای سمعک می‌اندازیم، سپس در مورد علت سوت زدن سمعک صحبت می کنیم. سمعک ها از سه بخش اصلی تشکیل شده اند:

میکروفون

که مسئول جمع آوری صدا و تبدیل آن به امواج الکتریکی می باشد.

 آمپلی فایر

امواج الکتریکی را تقویت و پردازش می‌کند. در این قسمت می توان تقویت صدا را بر اساس کم شنوایی مددجو تغییر داد.

 رسیور

امواج الکتریکی پردازش و تقویت شده را به امواج اکوستیکی و صوتی تبدیل کرده و به داخل مجرای گوش می فرستد.

علت سئت زدن سمعک - اجزای سمعک

 

فیدبک و سوت سمعک چه زمانی اتفاق می افتد؟

در حالت صوت صدا به جای اینکه از رسیور وارد مجرای گوش شود، دوباره به میکروفون سمعک برگشته و دوباره تقویت می‌شود و این تداخل امواج اکوستیکی باعث سوت سمعک می شود. این خروج صدا از گوش به دلایل مختلفی انجام می‌شود اما در حالاتی که ما می‌خواهیم سمعک را از گوش خارج کنیم و یا داخل گوش قرار دهیم صوت سمعک طبیعی است اما اگر سمعک کاملا داخل مجرا قرار داده شد و خود به خود سوت بزند این غیر طبیعی است و باید بررسی بیشتر شود.

در سمعک هایی که به صورت باز تجویز می‌شوند و یا به دلیل مشکل کم شنوایی مددجو متمرکز تقویت در فرکانس های بالا می باشد احتمال سوت زدن سمعک بیشتر میشود.

 

دلایل سوت زدن سمعک

 فیت شدن ضعیف قالب (شل شدن قالب)

 فیت شدن ضعیف قالب (شل شدن قالب)

 

همانند سایر اعضای بدن، سایز و اندازه گوش دائماً در حال تغییر میباشد. با کاهش و یا افزایش وزن، استفاده مداوم از قالب های سمعک، سایز و اندازه مجرای گوش ما به دلیل جنس غضروفی بزرگتر میشود. در این هنگام وقتی قالب ها یا سمعک را داخل گوش قرار میدهیم منافذی بین دیواره مجرا و قالب به وجود می آید. از این منافذ صدا از گوش خارج شده و به میکروفون برمی‌گردد و تداخل امواج را به وجود می‌آورد که همان سوت سمعک می باشد که برای کاربر و اطرافیان آزار دهنده می باشد. 

برای حل این مشکل مددجو باید به کلینیک شنوایی و سمعک مراجعه کند تا از گوش قالب گیری مجدد انجام شود. از قالب اولیه قالب جدیدی ساخته می شود که فیت تر و محکم تر در داخل مجرا قرار میگیرد و منافذ ایجاد شده از قالب قبلی را کاملاً پر می‌کند. یکی دیگر از دلایل سوت زدن سمعک، خوب و به درستی قرار ندادن سمعک یا قالب در داخل گوش می باشد که در این موارد مددجو باید قرار دادن و برداشتن سمعک را تمرین کند و از متخصص و سایر اعضای خانواده کمک بگیرد.

 صدای بسیار زیاد سمعک (سمعک قوی باشد)

حجم صدای سمعک باید متناسب با میزان کم شنوایی مددجو باشد. در بعضی از مددجویان به علت کم شنوایی عمیق، نیاز است صدای سمعک بسیار قوی باشد که این احتمال سوت زدن سمعک را بالا میبرد. در این موارد استفاده از قالب های نرم و بزرگ احتمال سوت زدن سمعک را پایین می آورد. البته در سمعک های هوشمند پیشرفته با تنظیم و استفاده از مدارات ضد فیدبک، معمولاً سوت سمعک کمتر اتفاق می افتد. زمانی که نیاز به بالا بردن صدای سمعک ندارید سعی کنید ولوم آن در حد طبیعی نگه دارید تا سوت سمعک شما را آزار ندهد.

سوراخ شدن و پارگی لوله رابط

سمعک های پشت گوش از طریق لوله و قالب به مجرای گوش وصل می شود. اگر لوله سوراخ یا پاره باشد باعث خروج صدا و بازگشت به سمت میکروفون که حالت سوت دائمی و پیوسته ای را ایجاد می کند. در این موارد که سمعک دائماً سوت میزند و صدا را تقویت نمی‌کند، لوله و قالب در ابتدا بررسی می‌شوند که در صورت پارگی یا سوراخ شدگی، باید تعویض شوند.

 جرم زیاد گوش

مجرای گوش ما باید باز باشد تا صدا بتوانند به گوش میانی و داخلی برسد. حال اگر چه جرم در مجرا تجمع پیدا کند و مجرا را ببندد، باعث خروج و برگشت صدا از مجرا می شود و این صدا با برخورد با میکروفون تبدیل به سوت شده و باعث آزار مددجو می شود. برای برداشتن جرم باید به پزشک متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه نمایید.

 جابجایی و شل بودن میکروفون

یکی از دلایل سوت زدن سمعک جابجایی و شل شدن میکروفون سمعک می باشد. برای حل این مشکل باید به کلنیک های تخصصی شنوایی مراجعه فرمایید.

سمعک اشراق ارائه دهنده انواع سمعک از برندهای مختلف با تضمین کیفیت و قیمت است. برای مشاهده قیمت سمعک با شماره 0۹۱۹۸۳۷۵۰۸۵ تماس بگیرید.

 

 

امتیاز دهید :
نظرات کاربران
ارسال نظر