کم شنوایی انتقالی چیست - علائم و درمان آن

کم شنوایی انتقالی چیست - علائم و درمان آن
۲۳ مرداد ۱۴۰۰

سیستم انتقال صوت در گوش انسان به دو بخش گوش خارجی و میانی تقسیم بندی می‌شود. گوش خارجی از دو نبش لاله گوش و مجرا، گوش میانی شامل پرده گوش، استخوانچه‌ها و شیپور استاش که عملکرد شیپور استاش تهویه هوا و برابری فشار هوا بین خارج گوش و گوش میانی است. به طور کلی گوش میانی به صورت حفره‌ای پر از هوا است که در استخوان گیجگاهی قرار دارد و از طریق شیپور استاش به فضای گلو در ارتباط می‌باشد. شنوایی انسان از گوش خارجی شروع می‌شود، وقتی که صدا به لاله گوش می‌رسد. مقداری تقویت و فیلتر شده و از طریق مجرای گوش به سمت پرده گوش هدایت می‌گردد. پرده گوش شروع به لرزش می‌کند و این لرزش به استخوانچه های گوش میانی منتقل می‌شود. استخوانچه ها صوت را تقویت کرده و به گوش داخلی هدایت می‌کنند.

کم شنوایی انتقالی از جرم گوش تا پارگی پرده و اختلالات زنجیره استخوانی را در برمی‌گیرد. با مراجعه به پزشک اطمینان حاصل کنید که شما می‌توانید دلیل اصلی کاهش شنوایی خود را شناسایی کرده و نسبت به درمان آن اقدام نمایید. زمانی که در مسیر انتقال و تقویت صوت اختلالی پیش بیاید ما با کاهش انرژی صوت مواجه می‌شویم که این باعث کم شنوایی شده و به آن کاهش شنوایی انتقالی گفته می‌شود. افرادی که دچار این اختلال می‌شوند قادر به شنیدن صداهای ضعیف نیستند و حتی صداهای در حد متوسط و دور را به سختی می‌شنوند.

 

علائم کلی کم شنوایی انتقالی

  • احساس پری و کیپی در گوشها
  • ناتوانی در شنیدن صداهای آرام
  • سرگیجه
  • کم شنوایی تدریجی و پیشرونده
  • گوش درد
  • خروج مایعات از گوش و بوی بد گوش

 

مشکلات گوش خارجی

مشکلات گوش خارجی

 

وقتی موم یا سرومن در گوش جمع می‌شود و حالت انباشته پیدا می‌کند باعث انسداد در مجرای گوش شده و فرد دچار کاهش شنوایی می‌گردد که با معاینه گوش توسط پزشک و با برداشتن جرم فشرده شده، شنوایی به حالت عادی باز می‌گردد.

یکی دیگر از اختلالات گوش خارجی گوش شناگر ofifis exrenal نام دارد که بر اثر قرار گرفتن در معرض آب آلوده (مخصوصاً شناگران) مجرای گوش عفونت کرده و احساس پری و درد بیمار را آزار می‌دهد. اگر تورم مجرا اتفاق بیافتد ممکن است فرد مبتلا دچار کاهش شنوایی شود. وجود اجسام خارجی مثل لوبیا، نخود، مهره و ... باعث انسداد در مجرای گوش می‌شود که شیوع آن در کودک‌ها بیشتر است.

از اختلالات دیگر گوش خارجی رشد توده‌های خوش‌خیم در دیواره کانال گوش که اگر درمان نشود به رشد خود ادامه دهد باعث انسداد مجرا شده همچنین از خروج طبیعی جرم گوش به سمت خارج مجرا جلوگیری کرده و باعث ایجاد جرم انباشته و فشرده در مجرا و به دنبال آن انسداد و کاهش شنوایی می‌گردد معمولاً این ضایعه درمان پذیر می‌باشد و در صورت عدم درمان با دارو، جراحی و برداشتن آن توسط پزشک انجام می‌گردد.

برخی از نوزادان با اختلالات ساختاری گوش خارجی و میانی به دلیل مسائل ژنتیکی به دنیا می‌آیند که به این اختلالات آلرژی گفته می‌شود. در این نوع اختلال ممکن است لاله گوش ناقص شکل بگیرد و یا اصلاً شکل نگیرد و مجرای گوش کاملاً مسدود باشد که منجر به کاهش شنوایی در کودک می‌گردد. اقدامات جراحی برای باز کردن مجرای گوش و یا بازسازی استخوانچه‌ها با استفاده از پروتزها و در صورت نیاز تجویز سمعک برای این کودکان انجام می‌گردد تا قابلیت شنوایی آنها بهبود حاصل کند.

همچنین از خروج طبیعی جرم گوش به سمت خارج مجرا جلوگیری کرده و باعث ایجاد جرم انباشته و فشرده در مجرا و به دنبال آن انسداد و کاهش شنوایی می‌گردد معمولاً این ضایعه درمان پذیر می‌باشد و در صورت عدم درمان با دارو، جراحی و برداشتن آن توسط پزشک انجام می‌گردد. برخی از نوزادان با اختلالات ساختاری گوش خارجی و میانی به دلیل مسائل ژنتیکی به دنیا می‌آیند که به این اختلالات آلرژی گفته می‌شود. در این نوع اختلال ممکن است لاله گوش ناقص شکل بگیرد و یا اصلاً شکل نگیرد و مجرای گوش کاملاً مسدود باشد که منجر به کاهش شنوایی در کودک می‌گردد. اقدامات جراحی برای باز کردن مجرای گوش و یا بازسازی استخوانچه‌ها با استفاده از پروتزها و در صورت نیاز تجویز سمعک برای این کودکان انجام می‌گردد تا قابلیت شنوایی آنها بهبود حاصل کند. قیمت سمعک برای کودکان با توجه بهتکنولوژی به کار رفته در آن و برند آن متفاوت است.

 

مشکلات گوش میانی

مشکلات گوش میانی

 

عفونت های ویروسی و یا باکتریایی دستگاه تنفسی فوقانی، باعث اختلال در عملکرد شیپور استاش که رابط بین حلق و گوش میانی است شده و تهویه هوا و خروج مخاط از گوش به سمت حلق به خوبی انجام نمی‌شود و این باعث تجمع مخاط و مایع در درون حفره گوش میانی می‌گردد که اگر ادامه پیدا کند مایع به مرور زمان گسترش پیدا می‌کند و عملکرد طبیعی استخوانچه‌های گوش را مختل می‌نماید که به آن اوتیت گوش میانی گفته می‌شود.

اگر مایع داخل گوش میانی عفونی شود باعث کاهش شنوایی درد و یا تب و وزوز گوش می‌گردد که به آن اوتیت حاد گوش میانی گفته می‌شود. اگر اوتیت حاد درمان نشود و این بیماری طول بکشد مایع داخلی گوش غلیظ‌تر و سفت‌تر شده و باعث ایجاد آسیب و خوردگی استخوانچه‌های گوش میانی و پرده گوش می‌گردد که به آن اوتیت مزمن گفته می‌شود.. معمولاً این بیماری با دارو درمان می‌شود و در صورت عدم درمان، جراحی انجام می‌گردد با جراحی عفونت از گوش خارج و ساختار استخوانچه‌های گوش و پرده ترمیم می‌گردد.

اختلال دیگری که بسیار شایع می‌باشد بیماری اتواسکلدوزیس یا سفت شدگی، سفت شدن استخوانچه‌های گوش بر اثر اسفنجی شدن آنها می‌باشد که این باعث اختلال در حرکت طبیعی و لرزش استخوانچه‌ها شده و ممکن است به مرور زمان پیشرفت کند. از علائم بیماری اتواسکلروزیس می‌توان به وزوز و کم شنوایی اشاره کرد. این اختلال در زنان بیشتر از مردان دیده می‌شود (به دلیل مسائل هورمونی) و ابتدا در یک گوش و در صورت پیشرفت در دو گوش ایجاد می‌گردد. درمان این مشکل معمولاً از طریق جراحی و استفاده از پروتزهای جانشین می‌باشد.

در صورت عدم درمان کم شنوایی با جراحی نهایتاً اگر بیمار دچار مشکلات ارتباطی شود سمعک توصیه می‌گردد. پارگی‌های پرده گوش بر اثر عفونت یا ضربه و یا باروتروما هنگام غواصی از دیگر اختلالاتی است که باعث کم شنوایی های انتقالی می‌شود بسیاری از پارگیهای ناشی از ضربه در صورت محافظت خود به خود بهبود پیدا می‌کند مگر این که وسعت پارگی بسیار زیاد باشد و یا بر اثر نفوذ آب، گوش دچار عفونت شود که بازسازی طبیعی پرده را با مشکل مواجهه کرد و در صورت ادامه داشتن پارگی، جراحی ترمیمی انجام می‌گردد.

در پارگی‌های ناشی از عفونت بعد از درمان دارویی معمولاً پرده به صورت طبیعی ترمیم می‌شود اما اگر عفونتهای گوش میانی تکرار شود. روند بهبود پارگی پرده گوش با اختلال مواجه می‌شود و ممکن است پارگی دائمی شده و نیاز به جراحی، احساس شود که با توجه به سن بیمار جراحی ترمیمی انجام می‌گردد.

آخرین اختلال که باعث کم شنوایی انتقالی می‌شود و در این مبحث به آن می‌پردازیم. کُلستئاتوما نام دارد که یک توده تشکیل شده از بافت پوسته بیرونی و شاخی برد. گوش که با تجمع این سلولهای پوستی در یک نقطه، توده‌ای در داخل گوش میانی شکل می‌گیرد که او حرکت طبیعی استخوانچه‌ها و پرده را دچار اختلال کرده و باعث ایجاد کم شنوایی انتقالی می‌شود. معمولاً راه درمان این اختلال جراحی و برداشتن توده می‌باشد. معمولاً این توده در اثر حرکت پرده گوش به داخل و چسبیدن پرده به داخل (بر اثر فشار منفی مداوم و متوالی در گوش میانی) ممکن است برای یک فرد ایجاد شود.

 

 

 

امتیاز دهید :
نظرات کاربران
ارسال نظر