کم شنوایی ملایم چیست -علائم و راه درمان آن

کم شنوایی ملایم چیست -علائم و راه درمان آن
۳۰ آذر ۱۴۰۰

کم‌شنوایی به درجات مختلفی تقسیم می­شوند که از پایین ترین درجه آن کم شنوایی ملایم ... تا بالاترین درجه به صورت عمیق نامگذاری می ­شود.

ملایم یا خفیف

25-40

ملایم تا متوسط

40-55

ملایم تا شدید

55-70

شدید

70-90

عمیق

90^

جدول میزان کم شنوایی

 

اگر کم شنوایی ملایم بود پس عوارض کم شنوایی برای شما در حد پایین است. مشکلات کمی در زندگی شما ایجاد می­کند. شما می­توانید در بسیاری از موقعیت ­های اجتماعی و زندگی با دقت کردن و دیدن، مشکلات ارتباطی خود را حل کنید. گرچه این مقدار کم شنوایی ممکن است در ظاهر آنچنان مضر نباشد اما اثرات آن ممکن است آرام، آرام و تدریجی زندگی آن ما را تحت تاثیر قرار دهد.

 

کم شنوایی ملایم چیست

به ناتوانی در شنیدن صداهایی که کمتر از 25 دسی­بل در بزرگسالان و‌کمتر از 15 دسی­بل در کودکان گفته می­شود که محدوده آن بین 25 تا 40 دسی­بل می­باشد. این شامل زمزمه و مکالمه، چکیدن آب، خش خش برگ یا صدای جیرجیر پرندگان و یا بهم خوردن پاها روی زمین،... باشد. در این کم شنوایی ممکن است فرکانس ­های زیر و بم ‌دچار افت شوند که شیوع کم شنوایی در فرکانس­ های زیر بیشتر می­باشد. همانطور که گفته شد محدوده کم شنوایی در افراد مختلف متفاوت است که این محدوده از طریق انجام آزمایش شنوایی در کلینیک­های معتبر شنوایی سنجی بدست می آید. محدوده طبیعی شنوایی در افراد نرمال در بزرگسالان 25 دسی­بل، در کودکان 15 دسی­بل میباشد.

کم شنوایی ملایم چیست

 

عوامل و‌ دلایل ایجاد کم شنوایی ملایم

دلایل و عوامل زیادی در ایجاد کم شنوایی ملایم دخیل هستند. برخی از این علایم اگر‌سریع و دقیق تشخیص داده شوند ممکن است قابل درمان باشد و‌ کم شنوایی بهبود پیدا کند. برخی از عوامل‌ ایجاد کم شنوایی با پیشگیری و حفاظت از شنوایی ممکن است برای ما بی اثر شود. برخی از دلایل ایجاد کم شنوایی موارد ذیل می باشد:

  • قرار گرفتن در معرض اصوات غیر استاندارد و افزایش سن و استفاده از داروها
  • وجود جرم‌ گوش که حالت فشردگی پیدا کرده است
  • عفونت گوش

یکی از دلایل کم شنوایی گوش، عفونت گوش است که با مراجعه به پزشک درمان و‌ شنوایی بهبود پیدا می­کند.

  • ناهنجاری ­های استخوانی در گوش میانی .

یکی از این ناهنجاری ­ها اتواسکلوروزیس میباشد که‌ به مرور زمان‌ با ابعاد بافت اسفنجی بر روی استخوانچه ­های گوش (استخوانچه رکابی) در حرکت و ارتعاش استخوانچه­ ها اختلال ایجاد می­کند.

  • بیماری­های دیگر‌ مثل مینییر، نورینیوم اکوستیک و ضربه به سر

برخی از عوامل ایجاد کننده کم شنوایی خفیف قابل درمان می­باشد که با مراجعه به پزشک و انجام اقدامات درمانی و‌ جراحی، بهبود پیدا می­کند بعضی دیگر از این عوامل کم شنوایی غیر قابل درمان است و کم شنوایی دائمی است. برای این افراد بسته به میزان و شکل کم شنوایی سمعک توصیه می­شود. معمولا‌ اختلالات قابل درمان‌ مربوط به‌ گوش میانی و خارجی می ­باشد. اما‌ بعضی از این اختلالات قابل درمان‌ نمی­ باشد که شامل:

  • نقایص مادرزادی‌ که در دوران حاملگی اتفاق می افتد.
  • عوامل ژنتیکی مثل‌ سندرم  آشر

 

آیا می­توان از کم شنوایی خفیف جلوگیری و‌ پیشگیری‌ کرد؟

یکی‌ از عوامل‌ محیطی که باعث ایجاد کم‌ شنوایی خفیف می­شود قرار گرفتن در معرض سر و صدای غیر استاندارد در طول روز می­باشد که بعضی از افراد به دلیل شغلی که دارند مجبور هستند در معرض این اصوات قرار بگیرند. استفاده از قالب­ های ضدصوت و هدفون­ های کاهش دهنده صدا برای این افراد توصیه می­شود. عامل دیگری که باعث کم شنوایی های خفیف در‌کودکان می­گردد عفونت­ های گوش میانی است که با معاینه منظم کودکان در درمان به موقع می­توان از ایجاد آن و دائمی شدن آن جلوگیری کرد.

وجود جرم‌ گوش فشرده شده نیز باعث ایجاد کم شنوایی خفیف می­گرددد که با برداشتن جرم و شست و‌شوی گوش، این مشکل برطرف می­گردد. در کم شنوایی ­های ناگهانی که ممکن است برای هر فردی اتفاق بیفتد مراجعه سریع به اورژانس و پزشک لازم و ضروری است تا اقدامات درمانی هرچه سریع تر انجام شود،‌ تا احتمال بهبودی و برگشت شنوایی بالاتر برود.

یکی از درمان­ هایی که برای افراد با کم شنوایی­  های خفیف در نظر گرفته می­شود استفاده از سمعک می­باشد. سمعک ­های امروزی که پیشرفته و کوچک می­باشند و‌دارای قابلیت­ های تنظیم و‌ کیفیت صدای بالایی هستند و بهترین گزینه برای درمان این نوع کم شنوایی می­باشد که با توجه به اینکه برای این نوع از کم شنوایی سمعک­های متنوع موجود می­باشد انتخاب آن برای افراد راحت تر می­باشد.

 

چرا درمان کم شنوایی ملایم مهم است؟

مطالعات اخیر نشان داده است که درجات کم شنوایی خفیف‌ درمان نشده خطر ابتلا به بیماری­های شناختی، آلزایمر و ‌زوال ‌عقل را افرایش میدهد.

همچنین کم شنوایی باعث انز‌ای اجتماعی، افسردگی ‌و‌ خطر زمین خوردن می­شود. گرچه کلمه خفیف (کم شنوایی خفیف) باعث‌ می­شود فکر کنید واقعا بد نیست اما‌ کم شنوایی خفیف می­تواند عواقب بد و‌ جدی داشته باشد. چرا که یک‌ فرد به دلیل کم شنوایی دچار کاهش کیفیت زندگی می­ شود. در حالی­که با وجود ‌وسایل ارتباطی کمک‌ کننده پیشرفته (سمعک­های پیشرفته و بلوتوث دار) میتوان از این کاهش کیفیت زندگی جلوگیری کرد.

بسیاری از افرادی که دچار کم شنوایی خفیف می­شوند بطور متوسط هفت سال صبر می­کنند، پس از آن از سمعک کمک می­گیرند که کار اشتباهی است. چون با پیشرفت کم شنوایی مغز نحوه شنیدن صدا را فراموش میکند و‌ درک و‌ تفکیک صدا در آنها مختل می­شود. زمانی که دچا کم شنوایی خفیف شدید هرچه زودتر از سمعک استفاده کنید تا از اختلالات و عوارض کم شنوایی بر درک و‌ تفکیک گفتار جلوگیری نمایید.

 

امتیاز دهید :
نظرات کاربران
ارسال نظر