کم شنوایی ناشی از نویز
۰۵ تیر ۱۴۰۰

کم شنوایی ناشی از نویز چیست؟
هر روز ما در معرض صداهای محیطی هستیم مثل صدای تلویزیون، ترافیک ،رادیو،... به صورت نرمال این صدا ها مشکلی برای شنوایی ما پیش نمی آمد اما اگر صدا غیرمتعارف و نسبت ان از حد طبیعی بیشتر باشد حتی در زمان کوتاه می تواند به ساختار گوش مخصوصاً سلول‌های مویی گوش داخلی آسیب برساند و باعث کم شنوایی ناشی از صدا شود کم شنوایی می تواند به صورت فوری و آن اتفاق می‌افتد یا به مرور زمان این مشکل ایجاد شود کم شنوایی حاصل از نیز می‌تواند دائمی باشد یا موقتی و می‌تواند یک یا دو گوش را درگیر کند ممکن است در حال حاضر فرد مشکلی احساس نکند اما به مرور زمان به مشکلاتی از قبیل عدم درک صداها در محیط های شلوغ عدم احساس صداهای زیر احساس شنوایی خفیف نسبت به صداهای زنگ تلفن و... داشته باشد .اثر صداهای بلند بر روی گوش و شنوایی باید گفت کم شنوایی ناشی از سر و صدای قابل پیشگیری می باشد.

کم شنوایی ناشی از نویز چیست

در NIHL  چه اتفاقی برای گوش می افتد؟
به زبان ساده کم شنوایی ناشی از نویز آسیب دائمی سلول های مویی گوش داخلی است. که وظیفه تبدیل و ارسال صداها به مغز را دارد صداهای خیلی بلند باعث ایجاد ارتعاشات خیلی زیاد در سلولهای مویی گوش می شود.(این ارتعاشات را می‌توان به زلزله تشبیه نمود که باعث خرابی و ویرانی میشود.) و باعث آسیب به ساخت این موهای حسی می شود و عملکرد فیزیولوژیکی آنها را مختل می سازد و این ممکن است دائم یا موقت باشد این سلول‌ها در صورت تخریب هیچ جایگزینی ندارند تخریب سلول‌های حسی گوش ممکن است ناگهانی باشد (بر اثر انفجار است و نویز های بسیار بلند) و یا تدریجی باشد . که به مرور زمان و بر اساس معرض داشتن در برابر صداهای بلند و سر و صدای غیر طبیعی محیط اتفاق می افتد.


نویز چیست؟ مقدار استاندارد در آن باید چقدر باشد؟
هر نوع صدا در اطراف ما می تواند به عنوان نویز برای ما تعریف شود نویز فقط صدای ناخواسته یا ناگهانی نیست اگر این صداها از حد هنجار بیشتر باشد به مرور زمان به شنوایی ما آسیب می‌رسد. (مثل صدای گیتار در کنسرت موسیقی، صدای گلوله، ماشینهای کشاورزی و...)
مقدار و شدت نویز در اطراف آن نباید بیش از db ۸۵ باشد افزایش بیش از این باعث آسیب رساندن به شنوایی شان می شود. البته مدت زمان  قرار گیری در  معرض اصوات ،فاصله تا منبع صدا در ایجاد کم شنوایی موثر می‌باشد.


چه افرادی در معرض NIHL هستند(کودکان-جوانان)؟ و علل آن چیست؟
قرار گرفتن در معرض صداهای مضر در هر سنی می تواند اتفاق بیفتد و کودکان و بزرگسالان و جوانان و افراد مسن طبق آمار گرفته شده در سال ۲۰۱۱ _ ۲۰۱۲ شش درصد از بزرگسالان زیر ۷۰ سال سن دچار کم شنوایی ناشی از نویز هستند و در ۲۴ درصد از افراد ۱۲ تا ۲۵ سال سن نیز این مشکل دیده شده است علل این‌کم شنوایی شامل :


شغل
برای برخی از افراد محل کار یکی از رایج‌ترین منشاء کم شنوایی در آنها می باشد.
افراد مشاغل زیر بالاترین خطر مواجهه با سر و صدا و کم‌شنوایی را دارند.
کشاورزی
تراکتور کمباین به همراه هواپیما های سم پاش که اندازه گیری صوت بین 85 تا ۱۱۵ دسی بل می باشد.


ساخت و ساز و بخاری
افرادی که با دستگاه های پر سر و صدا در نجاریها و آهنگری کار می کنند در معرض این کم شنوایی هستند.


معدنچیان
تقریباً ۵۰ درصد از معدنچیان در سن ۵۰ سالگی به بالا دچار کم شنوایی می‌شوند در حالی که ۹ درصد از جمعیت عمومی این مشکل را دارند.


نظامیان
صدای انفجار و شلیک ها باعث کم شنوایی در این افراد می‌شود.


کارخانجات
صنعتی در این مکانها را نیز به علت سروصدای زیاد و اضافی بعضی از کارگران دچار کم شنوایی می‌شوند.


برنامه‌های تفریحی و استفاده از هدفون
کارهایی که برای تفریح انجام می شود شامل: شکار، شرکت در کنسرت ها و مجالس شادی، استفاده از موتورسیکلت ها، ماشین های پر سر و صدا و استفاده مداوم از هدفون ها جهت گوش کردن به موسیقی و آموزش که اگر صدا بیش از حد طبیعی باشد خطرناک میباشد.

در اینجا میانگین شدت بعضی از صداهایی که ممکن است با آن مواجه شویم بررسی می کنیم.
_مطالعه عادی                ۶۰ _۷۰ dba
_سینما                        ۷۴_۱۰۴ dba
_موتور سیکلت           ۸۰ _۱۱۰ dba
_موسیقی و کنسرت       ۹۴_۱۱۰dba
_اژیر امبولانس            ۱۱۰_۱۲۰dba
_اتش بازی و انفجارات  ۱۴۰_۱۶۰dba

انواع کم شنوایی های ناشی از نویز


کم شنوایی ناشی از اصوات زودگذر و انفجاری:
هنگامی اتفاق می‌افتد که فرد در معرض سر و صدای ناگهانی و بسیار بلند شلیک اسلحه انفجار یا قرار گرفتن در معرض موسیقی راک باشند علائم کم شنوایی ممکن است بین چند ساعت تا چند روز طول بکشد پس کم شنوایی معمولاً در این افراد موقتی می باشد علائم دیگری چون وزوز گوش و سرگیجه با آن همراه باشد اگر در طول زندگی دائماً در معرض این اصوات باشد کم شنوایی موقتی تبدیل به دائمی می شود.


کم شنوایی ناشی از اصوات نابهنجار به صورت طولانی مدت:
این نوع کم شنوایی زمانی اتفاق می‌افتد که فرد در طولانی مدت در معرض اصوات بلند قرار گیرد و علائم کم شنوایی در این افراد آرام آرام ایجاد می‌شود و حالت دائمی به خود می‌گیرد.


علائم NIHL
برخی از علائم که نشان میدهد شما نیاز دارید پزشک گوش و حلق و بینی یا متخصص شنوایی سنجی این جهت ارزیابی دقیق شنوایی مراجعه کنید.
_می توانید بشنوید اما در درک بعضی از کلمات مشکل دارید.
_درد در گوش بعد از قرار گرفتن در معرض امواج اصوات بلند. شما وزوز گوش دارید و این صدا شما را آزار می دهد.
_دیگران می‌گویند شما بلند صحبت می کنید.
_صدای بلند شما را ناراحت می‌کند یا می‌ترساند ترس از صوت و تنفر از صوت دارید.

اثرات دیگر NIHL
_استرس
_اضطراب
_افزایش ضربان قلب
_تنهایی و گوشه گیری به علت کم شنوای
-افسردگی
-فشار خون بالا

چگونه می توان از NIHL پیشگیری کرد؟
  تنها نوع کم شنوایی که قابل پیشگیری می‌باشد NIHL است . برای کاهش خطر کم شنوایی ناشی از سر و صدا در کودکان و بزرگسالان می توان موارد زیر را انجام داد.
_ درک و فهم این سر و صدا و نویز باعث کاهش شنوایی و به تبع آن مشکلات ارتباطی و یادگیری یا زنگ گوش و عدم شنیده شدن بسیاری از صدا های هشدار دهنده و آگاهی دهنده می شود.
_منابع صداهای بلند را شناسایی کنید (از قبیل ماشین چمن زنی، ابزارهای برقی  موسیقی موتور های پر سر و صدا،  شلیک اسلحه و...) سعی کنید کمتر در معرض آنها باشید.
_برای محافظت از شنوایی کارهای زیر را انجام دهید:
*از قرار گرفتن در معرض صداهای بلند خودداری کنید یا محدود کنید.
*حجم صدای موسیقی را کم کنید.
*در صورت امکان از منابع صداهای بلند دور شوید.
از وسایل محافظ شنوایی مثل قالب های داخل گوش و محافظ های روی گوشی

_ارزیابی و تست شنوایی انجام دهید تا به کم‌شنوایی احتمالی خود پی ببرید.
_ از قانون های 60/۶۰ استفاده کنیم در هنگام استفاده از موسیقی با هدفون ۶۰ درصد از حجم صدا را بیش از ۶۰ دقیقه گوش نکنید از هدفون های روی گوشی استفاده کنیم و تا آنجا که امکان دارد از بلندگوهای داخل گوشی استفاده نکنید.
_جهت تنظیم صدا از موبایلهای هوشمند استفاده نمایید.
_بعد از قرارگرفتن در معرض اصوات بلند به گوش خود  استراحت دهید و تا ۱۸ ساعت در معرض اصوات قرار نگیرید.

آیا می توان NIHL  را درمان کرد؟
قابل پیشگیری است اما هیچ درمانی ندارد برای افرادی که دچار کم شنوایی می‌شوند و مشکلات ارتباطی و اجتماعی پیدا می کنند مهمترین راه حل برای آنها استفاده از سمعک می باشد.


 قانون ۵ دسی بل
میزان نویز و سر و صدای نرمال که شما می‌توانید به مدت ۸ ساعت در معرض آن قرار گیرید ۸۵ می باشد حال اگر شدت نویز به ۹۰ برسد مدت نویز زمان استاندارد به ۴ ساعت  تقلیل  می یابد و اگر شدت نویز به ۹۵ برسد زمان استاندارد به ۲ ساعت می رسد. یعنی با افزایش ۵ دسی بل شدت نویز ، میزان زمان استانداردی که می توان در معرض ان قرار گرفت به تصف کاهش می یابد. زمان مواجهه با نویز  شدت صدا :
_ترافیک شهری                  ۸ ساعت      ۸۵ دسی بل
_ماشینهای سنگین                ۴  ساعت     ۹۰ دسی‌بل
_کنسرت های مجاز موسیقی   ۲ ساعت      ۹۵ دسی بل
_کلوپ شبانه و آمبولانس        ۱ساعت      ۱۰۰ دسی بل

نمودار کم شنوایی حاصل از نویز چگونه است و چه سمعک هایی مناسب افراد مبتلا می باشد؟
معمولاً در اوایل این کم شنوایی اختلال در فرکانسهای بالا دیده می شود و اگر پیشرفت کند فرکانس های میانی و پایین نیز درگیر خواهند شد فرکانسهای شاخصی که در این کم شنوایی در ابتدا افت پیدا می کند ۴   KHZ می باشد اگر کم شنوایی پیشرفت کند فرکانس های پایین تر و بالاتر از ۴ KHZ  نیز با مشکل مواجه می‌شود سمعکهای پشت گوشی Open و Ric برای افرادی که  کم شنوایی در فرکانس های بالا دارند مفید تر می باشند و اگر کم‌شنوایی در همه فرکانس‌ها رخ داد می‌توان سمعک های داخل گوش و نامرئی هم تجویز کرد.

کلینیک سمعک اشراق با متخصصین در این زمینه به همراه مشاوره برای انتخاب برند سمعک با مناسب ترین قیمت سمعک انتخاب بسیاری از کم شنوایان می باشد.


 

امتیاز دهید :
نظرات کاربران
ارسال نظر
user_name
بهار ۲۳ آذر ۱۳۹۹
سلام من در مرکز تماس کار میکنم ممکنه دچار کمبود شنوایی بشم؟
user
سمعک اشراق ۲۳ آذر ۱۳۹۹
با سلام بله ممکنه این اتفاق براتون بیفته