کم شنوایی ناگهانی
۰۵ تیر ۱۴۰۰

 همانطور که از اسمش پیداست ناگهانی اتفاق می افتد ممکن است ظرف چند ساعت یا چند روز دچار کم شنوایی شویم . کم شنوایی ناگهانی به طور کلی به دو دسته کم شنوایی از نوع انتقالی و کم شنوایی ناگهانی حسی عصبی تقسیم می شوند که علت نوع انتقالی آن قابل تشخیص و قابل درمان می باشد. اما نوع کم شنوایی ناگهانی حسی عصبی علت آن در بیشتر موارد قابل تشخیص، و قابل درمان نمی باشد. علت دقیق کم شنوایی ناگهانی حسی عصبی مشخص نیست، بسیاری از محققین در رشته پزشکی در جستجوی راه هایی برای درک بهتر این پدیده هستند کم شنوایی ناگهانی ممکن است خفیف یا شدید و در یک یا دو گوش اتفاق می افتد اغلب اوقات همراه با وزوز گوش می باشد اگر دچار کم شنوایی ناگهانی شدید سریعا به پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه کنید هر چه زودتر اقدامات درمانی را انجام دهید احتمال برگشت شنوایی بیشتر می باشد .

چه عواملی باعث کم شنوایی ناگهانی می شود ؟

علت دقیقی کم شنوایی ناگهانی مشخص نیست با این وجود ما می دانیم که در هنگام کم شنوایی ناگهانی گردش خون در گوش داخلی کاهش می یابد یکی از دلایل این کاهش، استرس می باشد در محیطهای پر فشار کاری ، خستگی و استرس منجر به اختلالات گردش خون می شود که به طور بالقوه منجر به کم شنوایی ناگهانی می گردد .

سایر علل کم شنوایی ناگهانی

- عفونتهای ویروسی مثل تبخال ، آبله مرغان ، و ...
- تصلب شرایین و اختلالات گردش خون
- پارگی دریچه بیضی یا گرد
- انسداد عروق گوش داخلی
- بیماریهای خود ایمنی
- اوتیت و عفونتهای گوش میانی
- وجود سرو من و موم گوش

در حدود نیمی از افرادی که دچار کم شنوایی ناگهانی شده اند ممکن است به طور کامل یا جزئی ، شنوایی بهبود حاصل کند . اقدامات درمانی هر چه سریع تر انجام شود احتمال بهبودی بیشتری می باشد هر ساله بین یک تا شش در 5000 نفر ، دچار کم شنوایی ناگهانی حسی می شوند این بیماری در هر سنی ممکن است اتفاق بیافتد اما شیوع آن در دهه بین 40 تا 50 سالگی بیشتر است فقط در 10 درصد از افرادی که کم شنوایی ناگهانی دچار می شوند می توان به علت آن پی برد و در بقیه موارد علت آن ناشناخته می ماند وجود کم شنوایی ناگهانی در یک یا در دو گوش ، میتواند تا حدودی در تشخیص علت کم شنوایی ما کمک کند در بعضی از بیماریها کم شنوایی در یک گوش اتفاق می افتد و در بعضی از بیماریها در دو گوش .

تشخیص کم شنوایی ناگهانی

کم شنوایی ناگهانی چگونه تشخیص داده می شود ؟

در صورت ایجاد کم شنوایی ناگهانی در یک یا دو گوش سریعا به پزشک مراجعه نمایید پزشک با معاینه گوش شما وجود یا عدم وجود کم شنوایی انتقالی را بررسی می کند اگر کم شنوایی ناگهانی به علت وجود سرومن ( جرم ) عفونت گوش میانی و .. باشد دارو درمانی و یا شستشوی گوش را برای شما انجام می دهد و اگر مشکلی در گوش خارجی و میانی مشاهده نشد پزشک شما را برای آزمایش شنوایی سنجی به کلینیک شنوایی ارجاع می دهد . در آزمایش شنوایی ، نوع و شکل و میزان کم شنوایی احتمالی شما مشخص می شود دوباره به پزشک ارجاع داده می شوید پزشک با توجه ب آزمایش شنوایی برای شما آزمایشات تکمیلی تر ( آزمایش خون ، MRI ، سی تی اسکن و یا ABR ) در خواست می کند و با توجه به نتایج آزمایش ، روند درمانی را برای شما انتخاب می کند .

در کم شنوایی ناگهانی بیمار چه علائمی احساس می کند ؟

تقریبا از هر 10 نفر که دچار کم شنوایی ناگهانی می شود از 9 نفر آنها گزارش شده که کم شنوایی در یک گوش اتفاق افتاده است معمولا در هنگام بیدار شدن از خواب ، و یا هنگام استفاده از تلفن متوجه می شوید که دچار کم شنوایی شده اید .

علائم دیگر کم شنوایی ناگهانی شامل :
- مشکل در مکالمات گروهی
- احساس پری در گوش
- احساس کم بودن صداها
- ناتوانی در شنیدن کامل صداها در محیطهای که صداهای زمینه ایی زیاد است .
- شنیدن صداهای زیر با سختی همراه است
- مشکلات تعادل و سر گیجه
- وزوز گوش

کم شنوایی ناگهانی در کورکان

علائم کم شنوایی ناگهانی در کودکان

- زبان را درک نمی کند
- تلاشی برای صحبت کردن نمی کند
- نسبت به صداهای بلند و ناگهانی واکنش نمی دهد .
- عفونتهای پی در پی گوش و اختلال در تعادل

تعادل

درمان زود هنگام شانس بهبودی شما را افزایش می دهد اما پزشک قبل از درمان ، علت ایجاد کم شنوایی ناگهانی را بررسی می کند و پس از آن درمان را آغاز می کند . استروئیدها شایع ترین گروه دارویی هستند که پزشکان برای بیماران تجویز می کنند . این داروها ضد التهاب و تورم می باشند و همچنین برای درمان بعضی از بیماریهای سیستم ایمنی کاربرد دارد و اگر بیمار دچار عفونت گوش شده پزشک آنتی بیوتیک تجویز می کند . در موارد دیگری ممکن است پزشک سمعک را توصیه کند و اگر کم شنوایی ناگهانی تبدیل به ناشنوایی شود سمعک را پیشنهاد می کند .

کلینیک سمعک اشراق با متخصصین در زمینه شنوایی سنجی و سمعک و ارائه انواع سمعک با مناسب ترین قیمت ها همواره همراه افراد کم شنوا در تمامی سنین بوده است.

توضیحاتی در مورد عوامل کاهش شنوایی ناگهانی

عوامل کاهش شنوایی ناگهانی

انسداد گوش با جرم و موم گوش

موم یا جرم برای گوش ضروری می باشد و فواید محافظتی زیادی دارد اما بعضی اوقات ممکن است بر اثر عوامل مختلف ( زیاد بودن ، غدد چربی ، گردو غبار و .. ) بیش از حد نرمال در مجرای گوش تولید شود و باعث انسداد که به دنبال آن کاهش شنوایی ناگهانی در بیمار می شود .

استفاده از داروهای اتو توکسیک ( سمیت گوش )

برخی از داروها به عنوان سموم گوش مطرح هستند به این معنی که می توانند برای گوش و شنوایی شما مضر باشند که سمیت گوش هستند بسیاری از آنها درمصرف این داروها می تواند به سلولهای حسی گوش آسیب وارد کند و باعث ایجاد کم شنوایی و وزوز گوش شود بیش از 200 داروی شناخته شده وجود دارد که سمیت گوش هستند بسیاری از آنها در درمان سرطان ، بیماریهای قلبی و عروقی و عفونتهای مورد استفاده قرار می گیرند در حالی که برخی از این داروها می توانند آسیب دائمی در شنوایی شود و در برخی دیگر باعث کم شنوایی موقت می گردد . برخی از داروهایی که کم شنوا موقت ایجاد می کند شامل آسپرین با دوز بالا در یورتیکهای حلقه ایی ، کوئنین و ..

 قرار گرفتن در معرض سروصدای بلند

صداهای بلند می تواند به سلولهای حسی گوش داخلی آسسیب برساند این سلولها سیگنالهای صوتی را به امواج عصبی و الکتریکی تبدیل می کند و به مغز ارسال می نمایید . قرار گرفتن در معرض اصوات بلند انفجاری مثل ( تفنگ ، و سایر وسایل جنگی ) می تواند باعث کاهش شنوایی ناگهانی ناشی از صدا شود که ممکن است دائمی یا موقت باشد .

 ضربه یا آسیب به سر

ضربه ناگهانی و شدید به سر ، مانند صدمات ناشی از تصادفات می تواند باعث ضربه به مغز و صدمات دائمی یا موقت به سیستم شنوایی و راه های عصبی شود که در نتیجه باعث کم شنوایی ناگهانی برای فرد می گردد . گوش داخلی و میانی و بیشتر سلولهای حسی عصبی شنوایی متضرر می شوند این آسیب ها باعث وزوز در گوش و سرگیجه و اختلالات تصادفی در بیمار می گردد معمولا آسیب هایی که در گوش میانی و خارجی ، اتفاق می افتد قابل درمان می باشد اما آسیب های گوش داخلی و عصب گوش ممکن است دائمی شود و غیر قابل درمان می باشد .

برای تشخیص کم شنوایی ناگهانی پزشک این سوالها را مطرح می کند ؟

تشخیص کم شنوایی ناگهانی

- چه موقع برای اولین بار متوجه کم شنوایی شدید ، ناگهانی بود یا تدریجی
- آیا سابقه عفونت گوش دارید ؟
- یک یا دو گوش شما مشکل دارد ؟
- آیا سابقه کم شنوایی در خانواده دارید ؟
- اخیرا مریض شده اید ؟ تاریخچه بیماریتان را بیان کنید ؟
- آیا در خانه و محل کار در معرض اصوات بلند قرار گرفته اید ؟
- آیا ضربه به سر دارید ؟ سر شما اخیرا مصدوم شده است ؟

در اکثر موارد علت ایجاد کم شنوایی ناگهانی ناشناخته می ماند به این معنی که پزشکان نمی تواند علت آن را تشخیص دهند . در چنین مواردی پزشک معمولا استروئیدهای خوراکی تجویز می کند که در درمان این بیماری کمک کننده می باشد در افرادی که پوکی استخوان و دیابت دارند پزشک با تزریق مستقیم از طریق غشاء پرده گوش به درمان آنها می پردازد.

برخی از حقایق در مورد کم شنوایی ناگهانی

- کم شنوایی ناگهانی هنگامی اتفاق می افتد که افت بیشتر از 30 دسی بل در سه فرکانس ( یا بیشتر ) در فرد ایجاد کند که درباره زمانی کمتر سه روز ظاهر می شود
- کم شنوایی ناگهانی در ابتدا اغلب بدون علامت هشدار دهنده ظاهر می شود و در کمتر از 24 ساعت توسعه می یابد .
- اکثر کم شنواییهای ناگهانی مربوط به گوش داخلی است تا گوش میانی و خارجی
- در 70 درصد بیماران وزوز گوش را احساس می کنند و در 50 درصد آنها سرگیجه را تجربه می کنند .
- کم شنواییهای ناگهانی معمولا یکطرفه است و اکثر بیماران در گوش چپ کم شنوایی را احساس می کنند .
- کم شنوایی ناگهانی در بین زنان و مردان شیوع برابری دارد .
- در افراد جوان کمتر دیده می شود و در افراد بالای 50 سال بیشتر
بهبودی
در بیش از 50 در صد بیماران بهبودی اتفاق می افتد به معمولا در دو هفته اول بعد از کم شنوایی بیشترین بهبودی ایجاد شده و کسانی که دچار کم شنوایی شدید می شوند و این کاهش شنوایی همراه با سر گیجه باشد احتمال بهبودی کمتر می شود و هر چه سن بیمار کمتر باشد و جوان تر باشد احتمال بهبودی کامل بیشتر است .

امتیاز دهید :
نظرات کاربران
ارسال نظر
user_name
رامتین ۱۲ آذر ۱۳۹۹
سلام. من بعد از یک تصادف دچار کم شنوایی شدم. احتمال داره شنواییم کامل برگرده؟
user
سمعک اشراق ۱۲ آذر ۱۳۹۹
سلام دوست عزیز. برای نظر قطعی باید معاینه انجام بشه. می تونید کلینیک تشریف بیارید تا معاینه بشید.
user_name
مرضیه ۱۲ آذر ۱۳۹۹
سلام.خیلی مفید بود.ممنون ازتون
user
سمعک اشراق ۱۲ آذر ۱۳۹۹
سلام دوست عزیز. ممنون از انرژی مثبت شما