کم شنوایی یک طرفه چیست
۱۰ مهر ۱۴۰۰

کم شنوایی یک طرفه چیست و چه زمانی اتفاق می افتد؟ کم شنوایی یک طرفه زمانی اتفاق می‌افتد که شما مشکل شنوایی یا ناشنوایی در یک گوش داشته باشید. کم شنوایی یک طرفه می‌تواند ملایم و متوسط یا شدید باشد و در بعضی از فرکانس‌ها در یک گوش نرمال و در گوش دیگر کم شنوایی مشاهده شود و اگر در یک گوش کم شنوایی در حد عمیق باشد و یا کلاً شنوایی از دست رفته باشد به آن ناشنوایی یک طرفه گفته می‌شود. کم شنوایی یک طرفه ممکن است حسی عصبی یا انتقالی باشد.

این نوع کم شنوایی در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد و ربطی به جنسیت ندارد. شیوع کاهش شنوایی یک طرفه بسیار زیاد می‌باشد. با توجه به عدم آمارگیری دقیق هیچ‌کس تعداد دقیق افرادی که با کم شنوایی یک طرفه زندگی می‌کنند را نمی‌داند اما تخمین زده می‌شود که 60 هزار نفر در آمریکا با این نوع کم شنوایی در حال زندگی کردن می‌باشند.

 

کاهش شنوایی در یک گوش چگونه بر شنیدن ما تأثیر می‌گذارد؟

مغز با گرفتن اطلاعات شنوایی از دو گوش و ترکیب و پردازش آن، به ما در جهت‌یابی و مکان‌یابی صدا و بهبود درک گفتار و همچنین افزایش طیف صدا کمک می‌کند. از دست دادن شنوایی در یک گوش، چالش‌های زیادی را برای ما ایجاد می‌کند که شدت این چالش‌ها نسبت به شدت کم شنوایی برای ما متغیر است. در کم شنوایی یک طرفه:

  • شما همیشه نمی‌توانید محل دقیق صدا را مشخص کنید. مغز شما زمانی به صورت دقیق محل صدا را کشف می‌کند که یک گوش صدا را نسبت به گوش دیگر زودتر دریافت کند. این اختلاف زمانی در شنیدن صدا، باعث جهت‌یابی صدا می‌شود. در صورتی که افراد با کم شنوایی یک طرفه این قابلیت را ندارند.
  • شما در محیط‌های نویزی و شلوغ دچار مشکل می‌شوید.

مغز شما دارای توانایی انتخابی گوش کردن است. به این معنی که نویز را فیلتر و بیشتر به سمت گفتار هدف تمرکز دارد. این کاهش نویز بر اثر شنوایی در دو گوش ایجاد می‌شود که نوعی عملکرد فیزیولوژیکی مغز می‌باشد. حال اگر یک گوش مشکل داشته باشد در محیط‌های نویزی و شلوغ گوش کردن و درک مشکل‌تر می‌شود.

  • ممکن است برای شما سخت باشد که بگویید صدا چقدر بلند است. زمانی که شنوایی در دو گوش اتفاق بیفتاد مغز صدا را نسبت به شنوایی یک گوش بلندتر احساس می‌کند. این به خاطر دریافت‌های مغزی است که از دو گوش انجام می‌شود و پردازش دقیق و دو طرفه انجام می‌شود و میزان بلندی صدا به صورت واقعی‌تر معلوم و مشخص می‌شود.

اثر سایه‌ای سر

اثر سایه‌ای سر - کم شنوایی یک طرفه

 

اگر ناشنوایی یا کم شنوایی یک طرفه دارید احتمالاً چیزی به نام اثر سایه‌ای سر را تجربه کردید. به دلیل نحوه حرکت امواج صوتی مخصوصاً صداهای با فرکانس‌های بالا که دارای طول‌موج پایینی دارند و در فضا به صورت مستقیم حرکت می‌کند، اگر از سمت گوش ناشنوا صدا به فرد برسد، سر مانع عبور صدا به گوش مقابل می‌شود و مقداری از انرژی صدا کاهش پیدا می‌کند که به آن اثر سایه‌ای سر گفته می‌شود. این اثر باعث می‌شود صدا مقداری ضعیف‌تر و مبهم‌تر دریافت شود، مخصوصاً زمانی که محیط نویزی و شلوغ باشد و بعضی از حروف که طول‌موج پایینی دارند مثل ف، س، ز، سخت‌تر شنیده می‌شوند.

 

علل کاهش شنوایی یک طرفه

عوامل و بیماری‌های زیادی در ایجاد کم شنوایی یک طرفه دخیل هستند. این عوامل و بیماری‌ها شامل:

  • بیماری منییر
  • عفونت‌های ویروسی
  • صدمات فیزیکی به گوش
  • نوریتوم اکوستیک
  • ضربه به سر
  • اختلالات ژنتیکی و موروثی

کم شنوایی ناگهانی در یک گوش

کم شنوایی می‌تواند به صورت ناگهانی در یک گوش ایجاد شود که شیوع آن نیز زیاد می‌باشد. اگر شما یا یکی از عزیزان خود دچار کم شنوایی ناگهانی شدید سریعاً به پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. هر چقدر درمان سریع‌تر انجام شود احتمال بهبودی بیشتر است. اگر با درمان کم شنوایی شما بهبود پیدا نکردید دچار کم شنوایی دائم می‌شوید که در 15 درصد موارد معمولاً به صورت ناشنوایی یک طرفه دیده می‌شود.

 

درمان کم شنوایی یک طرفه

برای درمان کم شنوایی برای افرادی که دچار کم شنوایی ملایم تا شدید یک طرفه هستند اگر با درمان دارویی یا جراحی، شنوایی به حالت نرمال برنگشت استفاده از سمعک مناسب‌ترین گزینه می‌باشد. در افراد با ناشنوایی یک طرفه می‌توان از سمعک‌های cross استفاده کرد. البته اگر یک گوش کم شنوایی داشته باشد و گوش دیگر ناشنوا باشد می‌توان از سیستم bicross استفاده نمود.

درمان کم شنوایی یک طرفه - سمعک cross

 

سمعک cross و bicross چیست؟

برای افرادی که ناشنوایی یک طرفه دارند از میکروفون بر روی گوش ناشنوا استفاده می‌کنند که نقش انتقال صدا به گوش مقابل را دارد که این انتقال صوت باعث می‌شود اثر سایه‌ای سر خنثی شود و فرد در جهت‌یابی و مکان‌یابی صدا راحت‌تر می‌باشد. باید توجه داشت که در گوش مقابل که شنوایی طبیعی است تقویت صدا باید بسیار کم انجام شود.

سیستم bicross برای افرادی است که یک گوش ناشنوا هستند و گوش دیگر کم شنوایی دارند. صدا از گوش ناشنوا به گوش کم‌شنوا منتقل می‌شود و در عین حال صدا در گوش کم‌شنوا با سمعک تقویت می‌شود که به آن bicross گفته می‌شود.

 

امتیاز دهید :
نظرات کاربران
ارسال نظر