بهترین سمعک
۰۵ تیر ۱۴۰۰

بهترین سمعک

آنچه می خوانید

مقدمه

شرایط تعیین کننده در انتخاب بهترین سمعک

بهترین سمعک را از کجا بخرم ؟

آیا بهترین سمعک گرانترین آن می باشد ؟

بهترین برندها و مارکهای سمعک در سال 2019

 

قبل از خرید سمعک یا هر وسیله ای معمولاً تحقیقاتی را انجام می دهیم این تحقیقات می تواند از طریق رسانه ها و شبکه های مجازی  باشد و یا سؤال کردن از افرادی که در زمینه سمعک و شنوایی تخصص لازم را دارند. این سؤال در ذهن ما ایجاد می شود بهترین سمعک کدام است؟ چه مارکی از همه بهتر است؟ آیا گرانترین سمعک بهترین آن می باشد؟ با توجه به شرایط من، بهترین سمعک کدام است و چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟ در مقاله ذیل در مورد بهترین سمعک و بهترین مارکها و برندها توضیحاتی را ارائه می دهیم.


شرایط تعیین کننده در انتخاب بهترین سمعک
    میزان کم شنوایی
    نوع کم شنوایی
    شغل و اولویتها
    سن
    ملاحظات اقتصادی
    سلامت بدن
    تنظیمات خوب سمعک


میزان کم شنوایی
یکی از عوامل تعیین کننده در انتخاب بهترین سمعک میزان کم شنوایی مددجود می باشد. اگر کم شنوایی بیشتر از متوسط رو به شدید است سمعک های داخل گوشی مناسب نمی باشد و مددجوا باید از سمعک هایی پشت گوشی یا RIC استفاده نماید. کم شنوایی اگر عمیق باشد حتماً باید از سمعکهای سوپر پاور استفاده شود شکل کم شنوایی در انتخاب بهترین سمعک نقش مهمی دارد. در کم شنوایی فرکانسهای بالا بهتر است از سمعکهای open استفاده شود و در کم شنوایهای صاف (flat) از سمعکهای داخل گوش و نامرئی هم می توان استفاده شود.


نوع کم شنوایی
در کم شنواییهای حسی عصبی بهتر است از سمعکهای با تکنولوژی بالا استفاده کرد چون افرادی که افت شنوایی حسی عصبی دارند در تفکیک صدا در حضور نویز بیشتر دچار مشکل می شوند و قدرت درک و فهم گفتار در آنها پایین می آید سمعکهای با تکنولوژی بالا در این محیطها با کاهش نویز و افزایش سیگنالهای گفتاری و صداهای هدف به کاهش مشکلات درکی به افراد مددجود کمک می کند در کم شنواییهای انتقالی اگر همراه با عفونت گوش نباشد می توان از سمعکهای داخل گوشی و یا پشت گوشی استفاده نمود و سمعکهای با تکنولوژی معمولی هم جوابگوی این افراد خواهد بود. در کم شنواییهای انتقالی اگر همراه با عفونت باشد و ترشحات بیمار زیاد باشد یا پرده گوش پاره باشد، و یا به خاطر بیماری های مادرزادی کانال گوشی بیمار بسته و گوش خارجی شکل نگرفته باشد برای این افراد بهتر است از سمعکهای استخوانی استفاده نماییم.

شغل و سبک زندگی
این که شما در حال تحصیل هستید و یا در محیطهای پرسر و صدا کار می کنید (مثل رستوران، موزیک و تاکسی و....) یا این که خانه دار هستید و کمتر به خارج از خانه می روید و یا مشکلات حرکتی دارید سن شما بالا و تحرک شما پایین می باشد در انتخاب بهترین سمعک برای شما تأثیرگذار می باشد افرادی که تحصیل می کنند معمولاً سمعکهای دوگوشی با تکنولوژی بالا مؤثرتر می باشد و کسانی که شغل آنها در محیطهای پرسروصدا می باشد هم صدق می کند. افرادی که با وسایل ارتباطی مثل تلفن، تلویزیون و.... سر وکار دارند حتماً باید از سمعکهای با تکنولوژی وایرلس و بلوتوث دار استفاده نمایند و افرادی که بیشتر در مغازه هستند و یا به اقتضاء سنشان از تحرک کمتری برخوردار هستند و بیشتر در خانه هستند سمعکهای با تکنولوژی متوسط هم جوابگوی آنها می باشد. بنابراین شغل و سبک زندگی در انتخاب بهترین سمعک بسیار مؤثر می باشد.

ملاحظات اقتصادی
در انتخاب بهترین سمعک وضعیت اقتصادی و معیشتی افراد و توانایی آنها در خرید سمعک بسیار مهم می باشد. زمانیکه می-خواهیم سمعکهای پیشرفته را تهیه نماییم اگر قیمت سمعک خیلی بالا باشد و توانایی مالی ما کم باشد، چه کار باید کرد؟ اولین راه استفاده از تسهیلات، وام، قسطی کردن سمعک و کمک هزینه بیمه ها می باشد. دومین راه اولویتهایمان را در نظر بگیریم اگر برای ما بلوتوث یا وایرلس بودن، اولویت ندارد از سمعک های بدون وایرلس و بلوتوث که ارزانتر هم می باشد استفاده نماییم و یا اگر می خواهیم سمعک را در خانه و در میحطهای نسبتاً خلوت استفاده کنیم می توانیم از سمعک های هوشمند متوسط با قیمت پایین تر را خریداری نماییم البته سمعک های ارزان قیمت و اقتصادی هم موجود می باشد. بسیاری از شرکتها در جهت استفاده عمومی مردم و اقشار کم درآمد سمعک های هوشمند با قیمت پایین به بازار عرضه کرده اند. متأسفانه بسیاری از بیمه  ها با توجه به قیمت سمعک سطح پوشش خوبی برای افراد تحت پوشش خود ندارد.


سن
در انتخاب بهترین سمعک تأثیرگذار می باشد. در سنین پایین تر از 12 سال بهتر است از سمعکهای پشت گوشی استفاده شود و از این سن به بالا با توجه به شرایطش می تواند از سبکهای مختلف سمعک استفاده نماید. در سنین بالای 60 سال که توانایی عمومی مددجود کاهش پیدا می کند بهترین سمعک پشت گوشی می باشد چون سمعکهای داخل گوش بسیار کوچک بوده و برای تنظیم، تعویض باطری و گذاشتن و برداشتن، نیاز به ظرافت کاری می باشد و برای سنین بالا مشکل ساز می شود. نیاز به تکنولوژی در سنین مختلف، متفاوت است مثلاً افراد مسنّی که در طول روز در جاهای خلوت و معمولاً در خانه هستند می-توانند از سمعکهای هوشمند متوسط هم استفاده نمایند. اما افرادی در محیطهای مختلفی هستند و در حال تحصیل هستند استفاده از سمعکهای هوشمند پیشرفته ضروری می باشد.

تنظیمات سمعک
برای این که یک سمعک با تکنولوژی بالا بهترین کارآیی را داشته باشد باید به درستی تجویز و تنظیم شود تا به معنای واقعی بهترین سمعک باشد. اگر سمعکی طبق استانداردها تجویز و تنظیم نشود با وجود پیشرفته بودن تکنولوژی آن، مددجود نمی-تواند از تمام ویژگیهای آن استفاده نماید. بهترین سمعک زمانی انتخاب می شود که بتوان بهترین تنظیم و تجویز را برای آن انجام داد و مددجو بتواند از تمام تکنولوژیهای به کار رفته در آن، در محیطهای مختلف به طور کامل استفاده نماید. البته همکاری مددجود با مراجعات منظم جهت تنظیمات سمعک تأثیرگذار خواهد بود.


سلامت عمومی بدن
ممکن است مددجود چند معلولیتی باشد و تواناییهای بینایی یا عضلانی پایینی داشته باشد و کار با وسایل کوچک برای او مشکل باشد بهتر است این افراد از سمعکهای بزرگتر و حجیم تر استفاده نمایند.


بهترین سمعک را از کجا بخریم؟
برای تهیه سمعک باید به مراکز معتبر شنوایی سنجی و تجویز سمعک مراجعه کنید افراد متخصص که در این مراکز مشغول به کار می باشند می توانند در مورد سمعک و تکنولوژیهای آن و انتخاب بهترین سمعک با توجه به شرایطی که دارید به شما کمک کنند معمولاً در این مراکز برندهای مطرح دنیا موجود بوده و بهترین تنظیمات نیز در این مراکز انجام می شود.


آیا بهترین سمعک گرانترین آن می باشد؟
باید گفت خیر، در انتخاب بهترین سمعک، جنبه های مادی آن فقط یکی از گزینه ها می باشد. انتخاب بهترینها به شرایط دیگری از جمله سن، کم شنوایی، شغل و.... نیز بستگی دارد. پس بهترین سمعک زمانی مفهوم پیدا می کند که تمامی شرایط در انتخاب آن لحاظ شود.


بهترین برندها و مارکهای سمعک در سال 2019
می خواهیم 6 شرکت تولید کننده سمعک را که بیشترین فروش و بالاترین محبوبیت را در سراسر جهان دارند به شما معرفی کنیم. این شرکتها دارای محصولات متنوعی هستند که با هر نوع شرایط و سبک و سلیقه ای سازگار می باشند سهم فروش این شرکتها در سال 2019:


شرکت widex 9%
شرکت اوتیکن %23
شرکت فوناک  %24
شرکت زیمنس %17
شرکت ریساند %16
شرکت استارکی %9
دیگر شرکتها (یونیترون، رکستون، سونیک و...) 2%
این آمار مربوط به کشورهای خارجی بوده و در مورد آمار فروش سمعکها در ایران، و سهم فروش شرکتها و میزان مقبولیت آنها، آمار قابل استنادی موجود نیست.
حال می  خواهیم تاریخچه کوچکی از این شرکتها و محصولات جدید آن ها را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.


شرکت Widex
این شرکت دانمارکی در سال 1956 توسط خانواده های (topholm, Westermann)  تافولم، وسترمن تأسیس شد و هنوز توسط خویشاندان آنها اداره می شود رئیس فعلی این شرکت یورگن جنسن از سال 2013 کار خود را آغاز کرده و این مجموعه در بیش از 100 کشور دنیا نمایندگی دارد و تعداد پرسنل آن 3800 نفر می باشد این شرکت با همکاری محققین بین المللی و دانشمندان صنعت سمعک و شنوایی، طیف گسترده ای از سمعکهای دیجیتال را به بازار عرضه کرد و توانست اولین سمعک 100% دیجیتال داخل گوشی را در سال 1995 بر مبنای مدلهای تحقیقاتی به تولید انبوده برساند و در اختیار مددجویان قرار دهد. این شرکت به تازگی توسط شرکت زیمنس خریداری شده است.


سمعک widexevoke
یکی از پیشرفته ترین و هوشمندترین سمعکها با پردازش فوق العاده سریع دارای تکنولوژی Soundsense و یادگیری ماشینی (Machin learning) که با جمع آوری داده ها و یادگیری اولویتهای شما، به صورت اتوماتیک، عملکرد سمعک را در محیطهای مختلف تغییر می دهد. قیمت این سمعکها در حدود 3000 دلار می باشد.


سمعک unique
یکی از بهترین سمعکهای ویدکس بوده که به گفته شرکت دارای قوی ترین سیستم کاهش نویز می باشد. این سمعک در انواع مختلف داخل گوشی و پشت گوشی مناسب برای تمام سنین و کم شنواییهای ملایم تا شدید قابلیت وصل شدن به وسایل بلوتوث-دار، تلفن و موبایل، دارای سیستم وایرلس بسیار قوی، از دیگر ویژگیهای منحصر به فرد این سمعکها می باشد.

 


شرکت فوناک
دنیای ما دائماً در حال تغییر است بنابراین سمعکها نیز باید دائماً تغییر کنند تا بتوانند با شرایط جدید خود را سازگار کنند. شرکت فوناک از اواخر دهه 1940 در کشور سوئیس کار خود را آغاز کرده و به صورت مداوم به دنبال ایجاد راه حل های نوآورانه و به روز در صنعت سمعک و شنوایی در جهت پاسخگویی به نیازهای مددجویان کم شنوا می باشد. یکی از بزرگترین نوآوریهای این شرکت تولید سمعک صددرصد نامرئی lyric و فناوری میکروفون راجر و ایجاد برنامه Phonak my که با سیستمهای تلفن همراه، اندروئید و IOS سازگاری دارند و بدون استفاده از وسایل رابط مستقیم به موبایل وصل شده و باعث راحتی هر چه بیشتر کاربر می شود. از جدیدترین تکنولوژیهای فوناک معرفی سیستم پردازش marvel می باشد. که جزء محبوب ترین و پرفروشترین سمعکها می باشد. سمعکهای با پلتفرم مارول قابل شارژ بوده و قابلیت وصل شدن به وسایل صوتی تصویری و تلفن همراه را داراست.

 


سمعکهای با پلتفرم marvel
جدیدترین و پیشرفته ترین پلتفرم فوناک در سبکها و مدلهای پشت گوشی، (Audeo Bolereo) و Ric موجود بوده دارای صدای شفاف و غنی، قابلیت اتصال قوی به تلویزیونهای هوشمند و تلفن های همراه (اندروئید و ios) قابل شارژ، دارای رنگ-آمیزی مختلف و بسیار کوچک، مناسب برای کم شنوایی خفیف تا عمیق، جزء پرفروشترین و محبوب ترین سمعکها با بازه قیمت بین 5 تا 15 میلیون می باشد.

 


شرکت اتیکن
این شرکت در کپنهاک دانمارک در سال 1904 توسط هانس دمانت که همسرش هم دچار کم شنوایی شده بود تأسیس شد. این شرکت دومین تولید کننده عمده سمعک در جهان است و شعبات متعددی در سراسر دنیا دارد. رئیس این شرکت ویلیام دمانت با 3000 کارمند مشغول به کار در حال خدمات دهی به مددجویان کم شنوا می باشد. شرکت اتیکن همواره در تلاش است که با شعار (people first) اولویت با مردم و ساخت انواع سمعکها برای گروه های مختلف و توجه به نیازهای جدید افراد مددجوی کم شنوا و ایجاد فناوریهای جدید با تحقیق و توسعه در دانش سمعک، باعث راحتی هر چه بیشتر افراد کم شنوا می شود. از جمله سمعکهای پیشرفته این شرکت می توان به سمعک opn و syia اشاره کرد.


سمعک opn
جزء جدیدترین و پیشرفته ترین سمعکها Oticon بوده، هوشمند در سبکهای مختلف بیشتر گوشی، داخل گوش، Ric و مناسب برای کم شنوایی ملایم تا شدید، دارای پلتفرم فوق العاده با پردازش سدیم velox دارای تکنولوژی open sound در نوع opns قابل شارژ و دارای تکنولوژی Brain hearing (شبیه سازی شنوایی و درک که در مغز اتفاق می افتد). دارای تکنولوژی درک گفتار در زوایای 360° از چند هدف شنوایی، دارای کنترل نویز خیلی قوی، اتصال مستقیم به تلفن های همراه و غیرمستقیم به تلفن های همراه اندروئیدی، دارای سه سطح تکنولوژی opn(1,2,3) و سه نوع opnplay (مخصوص کودکان). Opns (قابل شارژ) و opn (مخصوص بزرگسالان) و دارای تکنولوژی درک گفتار و افزایش دهنده گفتار با استفاده از میکروفونهای چند حالته قوی، در سه سطح قیمتی به بازار عرضه شده است.


سمعک siya
از نوع هوشمند دارای پلتفرم سریع و پردازشی Velox، در سبکهای مختلف پشت گوش و داخل گوش، در دو سطح تکنولوژی siya(1,2)، دارای مدار است. دارای مدارات ضد فید بک قوی، و مدارات کاهنده نویز باد، و  مدیریت و وزوز گوش، دارای تکنولوژی brain hearing، دارای بلوتوث و اتصال قویی با وسایل صوتی و تصویری و تلفن های همراه، مناسب برای کم-شنوایی ملایم تا شدید، دارای کیفیت صدای استثنایی و شفاف، با قیمت مناسب.

 


شرکت زیمنس (سیگنیا)
شرکت سیوانتوس کمپانی مادر سمعکهای زیمنس کار خود را با بیش از یک قرن پیش (1878) با ساخت اولین تلفنهای ویژه برای افراد کم شنوا توسط ورنرفون زیمنس، با عنوان Phonophor (فونوفور) آغاز کرد و با تحقیق و توسعه و ایجاد نوآوریهای جدید در صنعت سمعک به میلیونها نفر افراد کم شنوا برای یک زندگی بهتر کمک کرده است. با پیشرفت و تلاش و کوشش کارکنان سیوانتوس اولین سمعک ترانزیستوری در سال 1953 به بازار عرضه شده و اولین سمعک پشت گوش در سال 1959 و سمعک داخل گوش در دهه ن1960 در این شرکت ساخته شد و در اختیار افراد کم شنوا قرار گرفته است. بعد از سالها تحقیق و توسعه در دانش سمعک و فن آوری دیجیتال، سمعکهای دیجیتال و هوشمند را ساخته و پلتفرمهای پردازش سریع صدار را (primax-binax, x, Nx) در سمعکها به کار برده و باعث ایجاد آسایش و راحتی هر چه بیشتر افراد کم شنوا شده است. این شرکت با بیش از 120 نمایندگی در سرتاسر دنیا در حال خدمت رسانی به جامعۀ کم شنوایان می باشد. گروه شرکتهای سیوانتوس اخیراً برندهای AM هارکستون و ادیوسرویس را تحت پوشش خود قرار داده است. این شرکت وابسته به ایالات متحده آمریکا و دفتر مرکزی آن در آمریکا بوده و کارخانه آن در سنگاپور می باشد.

 


سمعک های با پلتفرم Nx و x
سمعکهای با پلتفرم Nx جزء جدیدترین سمعکهایی زیمنس بوده که شامل pur, cellion, Ace, motion(Nx)، در سبکهای پشت گوش و داخل گوش و Ric مناسب برای کم شنوایی ملایم تا شدید و عمیق، دارای تکنولوژی (OVP) که به کم شدن صدا کاربر و طبیعی تر شدن صداری کاربر کمک می کند و همچنین وایرلس بوده و قابلیت اتصال به وسایل جانبی و تلفن همراه را داراست. این سمعکها در سطوح قیمتی و تکنولوژی مختلف به بازار عرضه شده اند. پلتفرم دیگر سیگنیا که اخیراً معرفی شده است xperience یا x پلتفرم نام دارد. که دارای هوشمندی بالا و تغییرات اتوماتیک سریع سمعک همزمان با تغییر محیط شنوایی و دارای سنسورهای قوی برای درک آن چه که کاربر می خواهد بشنود این پلتفرم دارای تکنولوژیهای Motion sensor, Acoustic sensors, your sound و OVP می باشد و در دو سبک پشت گوش و Ric به بازار عرضه شده است.

 


شرکت ریساند
یکی دیگر از تولیدکنندگان معروف دنیا با سابقه بیش از 70 سال کار و تلاش، توسعه و تحقیق در صنعت سمعک و جزء 5 تولید کننده برتر جهان، در کپنهاک دانمارک از سال 1943 کار خود را آغاز کرد و توانست تکنولوژیهای جدیدی از جمله WDRC سال 1943، موج 2/4GHZ جهت اتصال مستقیم سمعک به گوشیهای آیفون، تلفیق هوش مصنوعی و پلتفرم سه بعدی صدا و سمعکهای هوشمند پیشرفته را برای راحتی و آسایش هر چه بیشتر کاربران کم شنوا ارائه کند. این شرکت بیش از 80 نمایندگی در سرتاسر دنیا دارد.

 


سمعک LinxQuttro
از نوع سمعکهای هوشمند پیشرفته وایرلس، قابلیت اتصال مستقیم به گوشیهای آیفون، دارای صدای استثنایی و شفاف، دارای پلتفرم پردازشی بسیار سریع و قابل شارژ، قابلیت تطبیق سریع با محیطهای مختلف شنیداری (مکانهای ساکت و شلوغ)، در سبک Ric، قابلیت اتصال به گوشیهای اندروئیدی جدید، در رنگ بندی مختلف و قابلیت شخصی سازی صدا، از ویژگیهای این سمعک می باشد.

 


سمعک Enya4
از سمعکهای رسانه که فروش و قیمت و تکنولوژی خوبی دارد می توان به Enya4 اشاره کرد. این سمعک هوشمند وایرلس، 10 کاناله دارای 4 برنامه قابل تنظیم، دارای مدارات صدا فید بک قوی، مدارات کاهش نویز با دو کاهش نویز اصوات محیطی، اتصال بی سیم 2/4GHZ و... می باشد. این سمعک در سبکهای مختلف پشت گوش، داخل گوش و Ric مناسب برای کم شنوایی های ملایم تا شدید موجود می باشد.

 


کلینیک سمعک اشراق آماده ارائه و تجویز و مشاوره بهترین سمعکهای روز دنیا به مددجویان و عزیزان کم شنوا می باشد.
شماره تماس: 09198375085-77482976


امتیاز دهید :
نظرات کاربران
ارسال نظر
user_name
ارش ۲۳ آذر ۱۳۹۹
سلام من نمیدونستم چه سمعکی برام مناسبه خواندن مقاله شما به انتخاب بهتر من کمک کرد ممنون از مقاله مناسبتون
user
سمعک اشراق ۲۳ آذر ۱۳۹۹
سلام خوشحالیم از این که مقاله ما به شما کمک کرده